Plce vs. landuse=residential benoemen

Op veel plaatsen zie ik dat een area landuse=residential een name-tag bijgevoegd krijgt, bijv. : ‘Mechelen’; tegelijkertijd wordt in Mechelen ook een node met place=village met de tage name=Mechelen toegevoegd.

Op de meeste kaarten leidt dit tot het, denk ik ongewenst, weergeven van twee maal de naam ‘Mechelen’.

Wat is de conventie? En een tweede vraag: moet de node ‘place’ aan een weg vastgemaakt worden of juist niet?

Ik heb het alles zo snel niet kunnen vinden

Dank vooraf.

MArtin

… “alle nadeel heb z’n voordeel”…
De OFM kan alleen plaatsen vinden als de plaatsnaam op een node staat heb ik altijd begrepen. Dus dat “moet” zowiezo om de plaatsnaam in de gps te kunnen vinden binnen OFM. Hoe het met andere kaarten zit weet ik niet. Niet taggen voor de renderer… ja ja ik weet het…
Wanneer de plaatsnaam ook op de landuse=residential staat zie je als je met de muis (of in de gps met het pijltje) ook de plaatsnaam. Wel zo makkelijk. Nadeel; De plaatsnaam komt twee keer voor, maar dat is bij grote steden toch geen bezwaar. Probeer ze maar eens allebei te vinden!
Van afspraken op dit gebied is mij ook niets bekend.
In Zeeland (Noord-Beveland) had “iemand” alle nodes verwijderd met de plaatsnamen. Je kon de plaatsen niet meer vinden met de zoekfunctie.

Plaatsnamen kunnen zowel op een weg als apart getagd worden…, maar niet met een node waar al een knooppunt staat. Je ziet dan het knooppunt niet meer. Die “fouten” hebben we vorig jaar met een aantal mappers eruit gehaald. Knooppunten ontdaan van plaatsnaamgegevens en een eindje verderop apart gezet.

Het lijkt me dus wenselijk dat in ieder geval er een node staat als OFM kaarten gebruikmaken van “node als zoekfunctie”.

Net even Oosterland gezocht… Dat is dus wel vindbaar, maar ik heb de cne ook op m’n sd-kaartje staan. Oosterland heeft geen aparte node.
In mapsource kan ik op de OFM wel Oosterland vinden… dus ik begin te twijfelen.

Wissenkerke op Noord-Beveland heeft bv alleen een node met naam en residential zonder naam.

Wie kan duidelijkheid verschaffen?
Eggie

Die place nodes worden het meest gebruikt dus die “iemand” die ze allemaal heeft gedelete is niet goed bezig, heb je contact opgenomen met deze persoon Eggie?
Die place nodes hoeven niet aan een weg vastgeklikt te worden, liever niet zelfs. Als er aan een weg ge-edit wordt (bv de weg wordt verlegd) kan iemand onbewust die node verwijderen.
Vaak zie je een combinatie, place=, name=, rcn_ref=* en ook nog een stoplicht op een en dezelfde node. Daar kan een kaartenmaker vrij weinig mee met zoveel verschillende tags op één punt. Maak er dus beter een losse node van.

Verder komt de place name ook voor op de landuse=residential en ook nog op de boundary relations (gemeentegrens en woonplaatsgrens).
Dus het kan voorkomen dat de plaatsnaam maar liefst vier keer gerenderd wordt!
De naam op landuse=residential is het minst belangrijk en kan m.i. wel weggelaten worden, deze grenzen zijn afkomstig van de AND import en zijn vrij onnauwkeurig, geven ruwweg de omtrek van het bebouwde gebied aan, de OFM maakt hier wel gebruik van dus de polygoon met landuse=residential niet weggooien, maar de name tag weghalen kan geen kwaad.
Vorige week had iemand zitten klooien met Utrecht dus die is tijdelijk van de OFM kaart verdwenen (heb ik inmiddels gerevert) :rage:

Oosterland had ik al toegevoegd. 'k Zocht voor de vragensteller even een voorbeeld waar een plaats zonder node niet kan worden gevonden in OFM. Het is toch zo dat zoekfunctie alleen op de node werkt en niet op de landuse?
Zie zo even geen verdere schade.

Eggie, het zoeken naar plaatsnamen werkt ook op de landuse=residential. Bv een wijkje met landuse=residential en name=Rengerswetering (http://www.openstreetmap.org/browse/way/139124068) kan onder die naam gevonden worden in de OFM en Nominatim: http://nominatim.openstreetmap.org/details.php?place_id=81979513

@Ligfietser,
Bedankt voor de info.
Eggie

Allen dank voor de antwoorden.

Samenvattend:

  • make een place-node die tevens kan aangeven of het een dorp, gehucht etc, is en geef die node de tag name=Mechelen
  • plak die node niet vast aan iets anders maar zet hem in het centrum van wat je aangeeft
  • om de bebouwde omgeving te definiëren (en te renderen) gebruik landuse=residential en voeg geen name-tag toe
  • overigens meen ik ooit gelezen te hebben dat de landuse=residential “nergens aan vastgemaakt wordt” en met layer=-1 over de andere landschapelementen als grass, forest ‘zweeft’. Klopt dat?

layer=-1 klopt…wanneer je flink uitzoomt in ofm full-versie dan “zweeft” een een bruine vlek over de details.

Als je het echt netjes wilt mappen, zomin mogelijk overlap met andere landuses, immers bos=bos en bebouwing=bebouwing. Een stukje bos, park of gras binnen de bebouwde kom zou je dan in feite mbv multipolygon relaties moeten oplossen (bebouwde kom/residential als outer way en het park als inner way) maar in praktijk gebeurt dit helaas zelden en zie je bv op de OFM dat die “bruine vlek” deels waterpartijen en bossen bedekt of eronder ligt. :confused:

Wat wordt hiermee bedoeld?
Ik weet het nl. nog niet.

Soms willen mensen een object taggen als iets wat het niet echt is, om het mooi op de kaart te krijgen.

Bijvoorbeeld een bunker op een golfbaan als “beach” taggen (wordt dan mooi geel :slight_smile: ). Dat geeft de werkelijkheid niet weer (want al is het zand, zou ik niet aanbevelen dat je daar gaat liggen zonnen).

Het geldt niet alleen voor het renderen van de kaarten maar ook voor de software voor routing. We taggen naar de werkelijkheid.

Edit: Ik ben het trouwens niet echt eens dat het plaatsen van een node met de naam van een plaats als er ook andere OSM-objecten zijn met die naam “tagging voor de renderer” is. We willen namelijk wel dat de informatie bruikbaar is voor de data-gebruikers.

Ik heb hier in de omgeving wel die AND-gegevens opgeschoond, omdat je anders drie (of vier) keer hetzelfde informatie krijgt. En in een landelijk omgeving is dat niet echt bijzonder handig. M.i. zijn namen op die AND-polygonen niet meer nodig als we de gegevens hebben van de boundary-relaties.

Er zijn namelijk ook mensen die vinden dat je zowel op een gebouw als op een node binnen dat gebouw het object mag taggen. (Met de bedoeling dat verschillende gebruikers van de data dat kunnen weergeven.)

@Frankl2009 dank u.

Uiteraard. Voel je vrij om vragen te blijven stellen!
:slight_smile: