planet benelux extract

Ik heb een half jaar op Rottumeroog gewoond. Zuiderduin is wel echt een eiland hoor. Daar kun je gerust op overnachten. Al kost dat je wel 500 Euro per nacht.
Maar moet nou de polygoon of de node erop?

Ik heb Lütjehorn ook maar even aangepakt, een doorn in het oog op mijn kaart :wink:
Op de node graag :slight_smile:
Als je het om de polygoon natural=coastline doet, verschijnt er alleen een naam als je er met de muis op klikt denk ik.
Zou voor kleine eilandjes ook niet erg zijn, dan kan je bijv de nodes met place=island alleen weghalen, en die van de polygoon laten staan.

En dus niet op de polygoon? Want R’plaat en terschelling hebben die wel?
En de zandplaten verderop? Het Rif en Engelmansplaat? Die hebben ook alleen een polygoon name. Ook daar kan ik wel een node opzetten.
Mij lijkt het beste om een node te zetten en de polygoon ook een name tag.

Op mijn kaart wordt de naam van het eiland alleen bepaald dmv de place=island tag op een node.
Ik zie dat de naam Vlieland ontbreekt op mijn kaart dus die heeft geen node met place=island?

Wat mij betreft hoef je die kleinere eilanden niet te voorzien van een node met place=island tag,
maar Vlieland graag wel. Waarom de ene poygoon wel een naam heeft en de andere niet zou ik niet weten,
lijkt me wel het beste om dat zo consequent mogelijk te doen.

Tja, dat met die namen is nou iets waar ik al tijden mee puzzel: daar is geen enkele rechtlijnigheid in te ontdekken, je komt alle variaties tegen.
De aanbeveling op de wiki is een node. Het idee erachter is min of meer dat bij een polygoon het geometrisch centrum van de naam wordt voorzien. Prima als het een rond eiland is. Maar bij hoefijzervormig en andere vreemde spelingen van de natuur komt de naam dan midden in zee te liggen. Doe je een node en de polygoon dan krijg je weer dubbele namen.

Consequent lijkt mij het verstandigst.
place=island komt dan en op polygoon en op node.
place=islet komt alleen op polygoon.

Ik haal overal de name=Nederland;NLD weg.

Akkoord?

Nu we het daar toch over hebben … ik zie dat de veerverbindingen naar Duitsland ook nog wel een toevoeging kunnen gebruiken. De leukste staat er niet eens bij dus die moet ik maar eens uitzoeken.
Worden die eigenlijk ook op de garmin kaart getoond?

Het wordt wel erg off topic :wink:
route=ferry en name= wordt op mijn kaart als een blauwe stippellijn gerenderd, bijv. deze
http://www.openstreetmap.org/browse/way/42764781

Sleep ik het er wel weer bij: als grote delen onder water staan is het best handig te weten hoe je daar met de fiets verder komt toch :wink:

Dat is ook zo op de papieren fietskaart van de ANWB.

De naam Vlieland staat nu ook op de kaart. Vreemd genoeg stond daar alleen een name:fr= tag en die wordt niet gerenderd door de standaard kaarten.

Ik weet niet wat je gedaan hebt, maar de way die Ameland zou moeten omschrijven bestaat uit twee stukken. De ene heet Ameland, de andere Vlieland. Ook de node heeft de naam Vlieland. En het is toch echt Ameland. Anyway, ik maak alle namen correct.

Hoezo Ameland? Dit is toch echt Vlieland hoor:
http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/6695507

Ah deze bedoel je, een foutje van Skywave:
http://www.openstreetmap.org/browse/node/237687020/history

De nieuwe Benelux OFM kaart ziet er prima uit. Toen je dit probleem meldde op dit forum, was ik wat teleurgesteld. Ik ben van plan om komende zomer in de buurt van Nieuweschans, Ditzum en Jemgum te gaan fietsen. Er is echter een goede Duitse fietskaart van Niedersachsen die ook is gebaseerd op de OSM.

In samenwerking en op verzoek van mapper peewee (toevallig ook nog een oud klasgenoot) zijn we een Openfietsmap Duitsland kaart aan het testen, zie hier een demo versie van Niedersachsen: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/duitsland/
Bij de randen nog overstroomd, maar ik bleek toen nog niet de werking van de “floodblocker” door te hebben.
Komende zomer zal die Openfietsmap.de wel ergens online staan hoop ik.

Grappig deze internationalisering van kaarten. de Duitse wandelkaart (http://www.wanderreitkarte.de/index.php) heeft na de zomer de Benelux er bij genomen. (Kennelijk komen er veel Duitsers deze kant op. :wink:

OT maar:
Van Ditzum tot aan Papenburg zijn erg veel routes ruim bewegwijzerd en zelfs vrijliggende fietspaden langs en over de dijk. Ze hebben een enorme inhaalslag gemaakt! Je hebt eigenlijk geen kaart nodig, op iedere kruising staat haast een bord.
Tips: de spoorbrug bij Weener en die van Leer (zwevend plateau van 1 meter breed langs de brug). En het veer van Ditzum naar Petkum. Of Knock naar Delfzijl.
Je kunt als je goed timed van Groningen naar Nieuweschans/Jemgum/Ditzum, oversteken naar Petkum, Emden en omgeving naar Knock, dan naar Delfzijl en weer naar Groningen ( ca 160 km )
Echt een pracht fietsgebied.

Wat dat betreft hebben ze dus gelijk: “Er gaat niets boven Groningen.”

(Behalve de Waddeneilanden dan. :wink: )

Enkele jaren geleden zaten we in Ditzum op het terras van restaurant Moby Dick. De eigenaar is een Nederlander en hij vertelde ons dat het een mooi fietsgebied is. Sinds vorig jaar fiets ik met een Garmin Legend en zet alle routes thuis uit en zet die om in tracks. Tot een maand geleden was de OFM me onbekend en toen ik die op mijn PC installeerde, zag ik dat een deel van Duitsland erop stond. Volgend jaar ga ik er zeker fietsen.

Toen de AG Ems de dienst Delfzijl-Knock was begonnen, waren we één van de eerste deelnemers. We zijn toen van Knock naar Greetsiel gefietst. Mijn favoriete fietsprovincie is Groningen en daar heb ik inmiddels heel wat kilometers afgefietst. Vooral het wierdengebied heeft mijn speciale aandacht. Dat komt doordat ik enige tijd geleden op Hallig Hooge ben geweest. Een Hallig is een niet ingedijkt eiland waar de mensen nog op wierden, Duits Warften, wonen. Ost-Friesland is ook een wierdengebied.

Dan hadden we bij elkaar op de boot kunnen zitten. Alleen zijn wij via Emden-Leer naar Groningen terug gefietst. Wel een nadeel dat je om 6 uur al richting Delfzijl moet ( de ingeplande ‘lekke-band-tijd’ had ik die keer nog nodig ook ).
Maar goed, je zult dan ook wel weten dat AG Ems de dienst heeft gesplitst en er nu door de week ook een veer Delfzijl-Emden-Ditzum is, en in het weekend weer Delfzijl-Knock-Borkum.
Ik ben opgegroeid in Reiderland, dus Rheiderland is voor mij ook gewoon thuis. De gezamenlijke inspanningen van de Reiderlanden/Westerwolde op wandel/fietsgebied zijn dan ook geweldig.
En de Duisters zijn erg actief met OSM/OFM.

Knock: