Ik heb een vraag over het toevoegen en verwijderen van objecten op OSM.
Voor mijn werk ondersteun ik verschillende natuurorganisaties die eigenaar zijn van diverse natuurgebieden. In deze gebieden staan enkele private bouwwerken, eigendom van particuliere eigenaren, die op OSM regelmatig als “jachthut” worden weergegeven. Deze locaties liggen op plekken die niet publiek toegankelijk zijn, om de rust en veiligheid van de natuur te waarborgen.
We merken echter dat de vermelding van deze objecten op de kaart ertoe leidt dat mensen actief op zoek gaan naar deze hutten. Hierdoor lopen zij dwars door kwetsbare natuurgebieden, wat leidt tot verstoring van wilde dieren. In sommige gevallen worden dieren opgejaagd of richting wegen gedreven, met alle risico’s van dien.
Voor zowel de natuurorganisaties als de dieren zelf zou het daarom heel waardevol zijn als deze private objecten van de kaart verwijderd kunnen worden, of op een andere manier minder zichtbaar kunnen worden gemaakt.
Zou iemand mij kunnen vertellen of dit mogelijk is, en zo ja, hoe dit het beste kan worden aangepakt?
Alle tips, ervaringen of verwijzingen naar relevante richtlijnen zijn van harte welkom — alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Niet helemaal relevant voor deze specifieke discussie, maar goed om te weten:
Gebouwen/hutten/bunkers/silo’s/tuinhuisjes/ondergrondse gebouwen die prive zijn, maar door de overheid geregistreerde worden in de BAG zullen normaal gesproken ook in OSM zichtbaar worden.
Deze informatie is ook publiek toegankelijk in de BAG viewer op internet.
Prive wegen en paden die duidelijk zichtbaar zijn op luchtfoto’s komen meestal ook in OSM terecht. Daar zijn ook al discussies over geweest.
De juiste oplossing lijkt mij om
a) paden ernaartoe als access=no
b) het gebied waar mensen niet mogen komen als boundary=protected_area en access=no
te taggen
Nee.. ik heb m wel gekopieerd vanuit mn browser firefox. Dan zie ik een werkende pagina, maar als ik m opnieuw open zie ik geen werkende pagina. Bij die kopieeractie gaat het kennelijk fout. Merkwaardig.
Gebeuren toch merkwaardige zaken in osm die ik voorheen nooit had zoals hierboven.
Begin van de week was ik geblokkeerd ?
Krijg bv nu de mail van het forum en de PB s van osm.org in m’n reguliere mail, maar geen mailtjes als iemand iets in de commentaarbox zet op de changeset.
Dat is sinds gisteren.
Die moet ik momenteel opzoeken in de tool van pascal neis.. de discussies op de changesets.
Edit..Het ligt dus volgens mij niet aan mn reguliere mail.
Edit 2 Bij anderen werkt het kennelijk wel, want er wordt wel op mijn vragen/opmerkingen gereageerd op de changesets.
Edit 3 Krijg nu net alle mailtjes van twee dagen terug binnen bij mijn Gmail. Zeker een vogeltje op de lijn.