Pijlerbrug Meppel

Hallo,

Al een aantal weken is de pijlerbrug bij Meppel gesloopt. Ook is het kruispunt vervangen door een rotonde. Ik heb de nieuwe rotonde al ingetekend. Dit wel erg simpel en op basis van twee gps-tracks. De actuele situatie van het fietspad en de toegang naar de paralel weg weet ik niet. Hopelijk kan een lokale mapper de situatie beter in kaart brengen.
De brug is ook echt weg en wordt waarschijnlijk weer opnieuw gebouwd. Hoe taggen we zoiets?
Daarnaast heb ik problemen met de busroute (lijn 20, Meppel-Assen en vica versa) welke over de brug ging. Die is nu onderbroken en kan daar ook niet meer lopen omdat er geen verbinding meer is over het water. Er is geen brug. Ik weet niet welke route de bus nu (tijdelijk?) neemt.

De locatie en changeset van mij

http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.73012/6.20395
https://www.openstreetmap.org/changeset/27774908

Groet,
Michiel

highway=proposed

of

highway=construction

zijn goede kandidaten in dit geval.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:proposed
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dconstruction

Hi Michiel, al geprobeerd die info bij de betrokkenen te achterhalen ? Bel bv het OV eens en vraag ernaar, hoe nu en hoelang met de uitleg wat je aan het doen bent ? Misschien krijg je zelfs tussen Kerst en Oudjaar een reactie, maar dan kom je in tijdelijke verkeers- en omleidingsmaatregelen uit. De vraag wel of niet mappen is hier al eens gesteld zie link http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=28181 Ze kunnen de route tijdelijk omleggen via de Mepperlerweg, Dorpsstraat en onder andere Veendijk, met haltes met bordjes langs de Rijksweg ‘Tijdelijk opgeheven’. In dat geval niets doen en afwachten vraag dan wel gelijk of je een belletje krijgt als het klaar is !

http://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/verkeer-voertuigen/wegen/n371/pijlebrug-gestremd/

http://www.provincie.drenthe.nl/publish/pages/108464/20-05-2014_bestek_pijlebrug_fs_b-blad2-si-1_500.jpg

Ik heb de jpg als layer geprobeerd te calibreren op de kaart, en beetje wezen puzzelen.
Natuurlijk ga ik dit niet uploaden, ik de situatie ter plekke niet kan inschatten.

Toekomstige situatie links, actuele situatie rechts

Het is Pijlebrug (zonder ‘r’) overigens. De nieuwbouw is gepland op 20 maart klaar te zijn, maar planning van openbare werken in Nederland… nou ja, het kán goed gaan, natuurlijk. Ik kom er - helaas - regelmatig langs. Gezien de duur van de omleiding zou ik het zeeeer beslist taggen.

QBuzz lijn 20 (Meppel - Assen) slaat de haltes langs het kanaal tussen Meppel en de brug over. Ik neem aan dat ze tijdelijk via de Provincialeweg (A375) bij Meppel Noord even de A32 op gaan en bij de volgende afslg er weer af. De website van QBuzz zegt daar niets over, grrr, wel over welke haltes tot nader orde vervallen zijn. Tot zover de service in het OV. Heet de weg langs het kanaal trouwens echt ‘Ryksweg’ met ‘y’ ?

prettige jaarwisseling !

Marcel.

De BAG heeft het over Rijksweg, het is één segment dat ryksweg is getagd, de andere segmenten zijn wel als rijksweg getagd.
addr:street=Rijksweg
source=BAG

Bedankt allemaal,

Ik heb nog een poging gedaan om het weer een beetje “normaler” er uit te laten zien. Dit aan de hand van de bestek tekening van de provincie. Wellicht ben ik al wat te voorbarig om sommige wegen al in te tekenen zoals het er uit moet komen te zien. Maar volgens mij niets ‘te’ gedaan.

De brug (met fietspad) op highway=construction gezet. Bestaand fietspad verlegd langs rotonde en het fietspad oostelijk van de kruising/rotonde verwijderd. Dat fietspad plus de brug waren onderdeel van een route en die loopt nu over de geplande fietsstrook op de brug. De bus loopt nog gewoon over de brug zoals altijd, en nu ook over de rotonde. Dit zal waarschijnlijk de toekomstige situatie worden.

Wellicht kan Marcel nog goed opletten als hij er weer langskomt hoe de wegen nu precies lopen. Ik zal de volgende keer ook weer goed opletten.

Michiel

Ik ben daar met de weg bezig geweest tijdens BAG import
Rechts van kanaal
Volgens NWB wegen is het RYKSWG en verder naar boven Rijksweg ZZ wat staat voor zuidzijde.
Precies op de overgang van twee gemeentes Meppel en Westerveld.
@ Michiel
Nu staat daar Rykswg zonder een e , dat is dus correct volgens de NWB wegen. is al zo sinds de and import

Links van het kanaal,
staat in de NWB wegen ook RYKSWG,
ik meen dat ik als compromis toen dat stuk over de brug Rijksweg genoemd heb omdat daar twee huizen aan staan die vindbaar moeten zijn. Bag Rijksweg.
En verwacht dat na aanpassing van BAG het RYKSWG op de huisnodes zal worden gezet. Want er is gezegd dat NWB wegen leidend is.

Dit geldt ook voor de weg langs de snelweg naar Steenwijk daar staat een huis met rijksweg, maar volgens de NWB wegenbestand is dat OUDE RYKSWG. (zonder e)
wachten op Gemeente ? want over de weg loopt de Grens van Westerveld en de huizen staan in Steenwijkerland.
De weg is daar eigendom welke Gemeente? De lijn van de grens wisselt daar.
Terwijl de bordjes daar aangeven Rijksweg, ik ben daar een tijd geleden langs gereden.
Omdat dat zo was het ik het maar laten staan.

Het klopt daar niet,…of Bag of NWB wegen of …

Zelf heb ik het gevoel dat NWB wegen niet correct is ook gezien de missende e.

Waar had je de bestek tekening vandaan?

RYKSWG is duidelijk een verkorte naam, en niet de officiële naam. Wie heeft gezegd dat het NWB leidend is? Het bevat nogal wat fouten, en dat betreft niet alleen de straatnamen…
M.i. is het fysieke straatnaambordje leidend, tenzij er een gerede twijfel is aan de juistheid (en dan zou de wegbeheerder uitsluitsel moeten geven)

Daar heb ik mij misschien te scherp uitgedrukt. Met “leidend”.
Bij BAGimport wordt voor schrijfwijze verwezen naar NWB.
Tevens in gesprek met een Gemeente is deze opmerking ook gemaakt.
Kijk voor juiste schrijfwijze in de NWB.

http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservices/mapviewer2i/

Met volgens de RWS (mail) actuele NWB wegenbestand + kaartlagen dan kiezen nwb en met knop i op de weg klikken en dan krijg je ook te zien de wegnaam.

Is het hele y versus ij verhaal niet nog gewoon een nawee van tientallen jaren geleden toen het mode was om y te schrijven ipv ij?
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJ_%28digraaf%29#Toen_en_nu

NWB data wordt nou niet altijd voortvarend bijgewerkt en ik vermoed dat een nieuwe spellingswijze nou niet direct aanleiding is geweest om de NWB bij te werken :roll_eyes:
BAG is recenter ingeklopt door gemeenten, dus mag je verwachten dat het de actuele schrijfwijde bevat (overduidelijke tikfouten uitgezonderd).

Tenzij bordjes lokaal anders aangeven zou ik er gewoon ij van maken…

Als niemand een beter idee heeft: ik rij er volgende week langs, en zal de straatnaambordjes eens bekijken…

… wordt vervolgd. Michiels kaart ziet er trouwens in ieder geval aannemelijk uit.

Marcel

Ik heb een tekening (pdf) van de provincie binnen gekregen van de pijlebrug en omgeving, de projectleider ging gelijk kijken op openstreetmap, wat hij niet kende, goh de rontonde staat er al op en zag dat de brug op slot staat voor vervoer, …geeft mailadres door als je hem wilt hebben om onder JOSM de leggen.

Ik heb contact gehad met Rijkswaterstaat over de wegbenaming, de man van het project pijlerbrug zei gelijk dat de weg naar steenwijk “oude rijksweg” heet, zal nog wel een vervolg komen…
een aantal borden staat rijksweg op,…

bestek tekening heeft de titel Blad2-SI-1_500 van 20-05 2014

Op 29-12-14 (zie #4) stond deze jpg op de site van provincie Drenthe.
(Is dat niet dezelfde bestektekening?)

Ja, dat is dezelfde, zie hoekje met datum 20-5-2014 DEFINITIEF nawerk wordt het opnieuw ingemeten volgens projectleider.

voor jouwsearch post had ik al naar de gemeente Steenwijkeland en provinvie gebeld voor shapefiles, resultaat.

Zou mooi zijn als er meer aandacht komt om jpg pdf en dwg shp hoe die te gebruiken en te implementeren via Josm.

Pdf kan je ook in JOSM laden en neemt dan de lijnen over maar het calibreren ben ik nog niet uit.

old situation

Allroads, ben je iets met het filmpje over PicLayer ?

@Allroads, op zich is piclayer plugin niet moeilijk, maar dat is met alles als je het niet weet.

Een aantal richtpunten:
Zorg dat je de pdf omzet naar jpg
Je kunt de jpg in JOSM laden als er minimaal een achtergrond actief is , Mapnik is bv al voldoende.
Nu kun je de jpg inladen via Imagery►new picture layer from file (open de bewuste jpg)
De handigheid is als volgt:
Maak de jpg actief, je ziet nu aan de linkerzijde de buttons verschijnen die met de piclayer plugin te maken hebben.

Als je de bovenste actief maakt, kun je de jpg verschuiven over de map zonder dat de grote wijzigt
Met de groene pijl kun je calibratie punten aanmaken op de jpg. Je zult dan harde punten op de jpg moeten markeren die ook harde punten op (bv) de mapnik layer zijn, zelf hoop ik dat er panden op staan. Aangezien de BAG panden perfect zijn om op te calibreren. Je kunt maximaal 3 groene pijlen als calibratie punten gebruiken.
Je zou een tussenstap kunnen overwegen, om de jpg te verkleinen (of te vergroten) omdat de resolutie groter is dan de achterliggende map, dit doe je dmv de 6e button, ook kun je het plaatje draaien als je de noordzijde weet van het plaatje. (inschatten kan natuurlijk ook)
Deze laatste 2 zijn makkelijker om de orientatie te verkrijgen, daarna ga je de groene pijlen zetten. Waarom? Omdat als je als beginnende gebuiker met de groene pijlen zou beginnen, je de hele jpg uit zijn verband trekt met als gevolg dat je de hele orientatie kwijt bent.

Heb je de jpg ongeveer op de plek van de achterliggende (Mapnik) kaart en heb je de groene pijlen gemarkeerd op de jpg, dan ga je de rode pijl gebruiken.
Belangrijk hierbij is om het midden van het cijfer 1,2 of 3 op te pakken, dit lukt makkelijk(ker) als je inzoomt.
Als je een groene markering hebt opgepikt met de rode pijl, ga je deze schuiven naar het calibratiepunt van de (Mapnik) kaart. Heb je alle drie de groene calibratie punten op de achterliggende map gelegd, dan is je jpg gecalibreerd op de achtergrond. Je zou nu de OSM data kunnen downloaden (ik gebruik meestal de mirror (plugin) deze kan namelijk meer data downloaden, deze data loopt ongeveer een uurtje achter op de normale gelimiteerde download server)

Nu is het zaak dat je met de doorzichtigheids schuif een beetje gaat spelen om een goed zicht te behouden op de OSM layer, maar ook op de gecalibreerde jpg.

Maak nu de OSM data actief en ga over met de orde van de dag. :slight_smile:

Misschien ben ik nog wat kleine dingetjes vergeten, vragen mag natuurlijk altijd. En als het echt niet lukt wil ik wel een filmpje maken.

De beloofde update na research (okee, voorbijrijden) ter plekke - zij het iets later dan gepland:

  • Weergave op OSM klopt aardig, zij het dat zowel de afrit vanaf de A32 als de oprit naar de A32 iets vloeiender zijn dan getekend. Rijdt lekker…
  • De bus (lijn 20) gebruikt inderdaad de A32 tussen afslagen Meppel Noord en Diever. Zelf ter plekke gezien.
  • Geen enkel naambordje op de weg te zien, grrrrr. Ik zou gewoon voor ‘Rijksweg’ gaan op alle relevante plekken.

groeten,

Marcel.