Paving_stones:30 en gebruik

Ik mis de keuze of deze zinloze details wel of niet getagd moeten worden.

Waarbij mijn voorkeur is om dit soort onzinnige dingen niet te taggen.

2 Likes

Het gaat nu toch alleen over omzetten van bestaande informatie in andere tags? Dan hoef je het niet over de zin ervan te hebben, dat is een andere diskussie.

Als voormalig skeelerrijder heb ik me afgevraagd of je aan deze gegevens iets hebt.

Na dertig jaar en vele verhuizingen weet ik nog steeds waar welk wegdek lag.

Conclusie: overbodige details.

Het idee om daar nieuwe tags voor te introduceren en een systematiche omzetting door te voeren lijkt me niet zinvol.

De optie “Omtaggen naar surface=paving_stones” onderbreekt inderdaad, bestaande polls kan je niet aanpassen.

Het zou goed zijn als voorstanders hiervan het in dit topic aangeven, ik tel op dit moment 3 voorstanders, Martin, Leo en goedegazelle.

1 Like

Voor wie nog niet heeft gestemd, nog drie dagen om te stemmen.

Poll gesloten, 24 uur later dan ik had gedacht. Bedankt iedereen die heeft gestemd!

De resultaten voor omtaggen incl. de optie Omtaggen naar surface=paving_stones (zonder andere tags) laat een duidelijke voorkeur zien voor omtaggen (alles behalve groen) en een goede meerderheid voor surface=paving_stones + paving_stones:shape=square + paving_stones:length=0.3

Voor grootschalig omtaggen is er een drie-kwart meerderheid.

Wat betreft omtaggen zou ik het goed vinden als het door meerdere mappers (per provincie/Amsterdam apart) wordt gedaan en wordt aangegrepen om gelijk de betreffende paden verder bij te werken:

Ik had grootschalig omtaggen eigenlijk vooral geïnterpreteerd als goedkeuring geven voor een automatische bulk-edit?

1 Like

Wat ik voor Zeeland heb gedaan is alle wegen/paden met een overpass query ingeladen:

[out:xml][timeout:90];
{{geocodeArea:Zeeland}}->.searchArea;
(
  way[surface="paving_stones:30"](area.searchArea);
);
(._;>;);
out meta;

en vervolgens het recept wat ik hierboven heb voorgesteld gevolgd en heb het over meerdere commits verspreid ingecheckt. Een aantal wegen waren duidelijk geen 30x30 stoepstenen dus daar de paving_stones:shape=square + paving_stones:length=0.3 weggelaten.

Inmiddels ook Zuid-Holland gedaan. Hierbij heel wat G11/G12a/G13 en name-tags toegevoegd.

Op basis hiervan:

  1. highway=footway/pedestrian + paving_stones:30 is zover ik kon checken altijd correct
  2. highway=cycleway + paving_stones:30 is vaak correct maar zeker binnen een stad als Den Haag is inmiddels aardig wat surface-asfalt geworden.
  3. highway=residential/service + paving_stones:30 is eigenlijk altijd fout

Op basis hiervan voor de rest van Nederland de 3950 overgebleven highway=footway/pedestrian omgetagd.

2 Likes

See also surface=paving_stones:30 | Tags | OpenStreetMap Taginfo and surface=paving_stones:30 | Tags | OpenStreetMap Taginfo

In het weekend de overgebleven paving_stones:30 aangepakt.

Eerst de highway=residential/unclassified gevallen bekeken en toen de overgebleven 1971 paden/wegen in één keer omgetagd. Vervolgens ook maar de 91 paving_stones:20 bijgewerkt.

6 Likes

Ik lees net deze forum post aangezien deze wijziging ook in België zou toegepast worden mogelijks.
Misschien was het beter geweest mocht een stemming voor tagging gebeuren in een algemene sectie van het forum over tagging. Of op de wiki.
Want nu is het eigenlijk enkel mensen die in de Nederland (Netherlands) community kijken die gestemd hebben, terwijl dit wel soort van de richtlijn veranderd voor de rest van de osm community.

(mensen die deze community niet bekijken zullen die stemming niet zien. Er is een reden waarom op de OSM wiki er een stemming systeem is)

Persoonlijk ben ik fan geen fan van :length omdat je inderdaad tegels kan hebben die niet vierkant zijn.

Ja, nu Nederland is gedaan heb ik ook eens verder gekeken beginnend voor België. Voor België waren er niet veel paving_stones:30 gemapt en heb ik ervoor gekozen de de mappers die het grootste deel hebben gemapt persoonlijk aan te schrijven.

Misschien is dit inderdaad niet de beste methode en is nu een algemene sectie van het forum over tagging of op de wiki wel beter, alhoewel dat ook maar een heel beperkt deel van de community bereikt. Wat dat betreft denk ik dat landenspecifieke communities een beter bereik hebben voor het betreffende land. De Tag:surface=paving_stones:30 wiki pagina heb ik al bijgewerkt.

Persoonlijk ben ik fan geen fan van :length omdat je inderdaad tegels kan hebben die niet vierkant zijn.

Daarvoor is paving_stones:shape, bijv. paving_stones:shape=rectangle + paving_stones:length=0.5 + paving_stones:width=0.3

1 Like

Misschien dit soort votes in de toekomst doen in een algemene thread op het forum of op de wiki en dan hier linken

Ik zag het alleen als het wegwerken van een vervelende melding van de validators, die we voor Nederland wilden wegwerken. De peiling voor hoe we de informatie zouden behouden zie ik niet als stemming voor een taggingvoorstel, meer als: hoe pakken we het in Nederland aan en welke oplossing kiezen we voor nu. Volgens mij zit er weinig echt vernieuwends in waarvoor een algemene approval nodig zou zijn.
Best mogelijk dat in België, Duitsland of Italië een andere oplossing de voorkeur zou krijgen, en wat mij betreft is dat ook helemaal prima.

Als anderen dit voorbeeld willen volgen, ook prima.

Als iemand een wereldwijde approval zoekt voor een bepaalde oplossing en dat voor elkaar krijgt, stel dat dat een andere is dan wij gekozen hebben, dan moeten wij besluiten of we die gaan overnemen. Wat mij betreft wel, als de informatie hetzelfde blijft.

2 Likes

Misschien goed om te vermelden dat surface=paving_stones:30 toch vooral een “Nederlands feestje” was.

Voor de grootschalig omtagging was 85,3% surface=paving_stones:30 in Nederland, 0.6% was België, 2,4% was Duitsland.

Zo te zien is Duitsland deels (35%) omgetagd December 2022. Josm is gestart met waarschuwingen Sep 2022.

2 Likes

enig idee welke oplossing D gekozen heeft?

Die zijn nog druk bezig met het mappen van verkeersborden en lantarenpalen die midden op het fietspad staan. :rofl:

Lach maar. :crazy_face: Ik kan mij niet voorstellen dat er in *.de meer op alle highways samen in de weg staat dan die 3dSch bij ons. :upside_down_face:

Ik kwam vandaag een cycleway:surface=paving_stones:20 tegen en gelijk maar even op taginfo cycleway:surface gekeken, nog 15 maal paving_stones:30 en 7 maal paving_stones:20.

Die maar vervangen door (alleen) cycleway:surface=paving_stones of … is er iemand die denkt dat er ook nog cycleway:paving_stones:shape=square + cycleway:paving_stones:length=0.3/0.2 bij moet?

1 Like