Papieren wegen

Ok, iedereen nog steeds vriendjes. Weer even terug on-topic :slight_smile:

Toen ik in augustus 2008 mezelf heb ingeschreven in de OSM userlijst ben ik daadwerkelijk begonnen met mappen, dat was echter niet de eerste kennismaking. Ik heb voor de AND import ook al eens naar OSM gekeken, dat was toen dermate traag dat het opvragen van de kaart voor noord-Nederland een kwartier lang alleen maar de OSM logo’s geblokt liet zien. Maw OSM was toe nzo traag als dikke s****t tegen een holletje op. Hier is gelukkig veel verbeterd dankzij goede sponsoring.

Het is dan toch ook niet zo raar om te veronderstellen dat met de steeds sneller wordende servers, internet en thuiscomputers dit soort ‘online’ rendering mogelijk wordt? Een ander voorbeeld is de vooraankondiging van wat sommigen het groene monster noemen, 3dShapes. Er is een mashup geweest die naar wens de landuse, water, building en tiles liet zien: KLIK.

Mijn ervaring is juist dat de 3dShapes zeer betrouwbaar is, alleen op plekken waar veel is gewijzigd in de vorm van nieuwbouwwijken/nieuwe wegen e.d. is het inderdaad verouderd. Maar ik heb het idee dat de positionering in bijna alle gevallen beter is dan de oude AND landuse/water data. En in vergelijking met gps-tracks klopt de positionering van de 3dShapes ook altijd erg goed.
Is ook Ă©Ă©n van de redenen waarom ik het afgelopen jaar behoorlijk wat tijd aan het importeren van 3dShapes heb besteed.
Kun je uitleggen wat je bedoeld met “in vele gevallen zeer onbetrouwbaar”?

Ik weet dat jij hier heel veel tijd in hebt gestoken. Je hebt nuttig werk gedaan en de kaart oogt aanzienlijk mooier. Mijn opmerking klinkt een beetje oneerbiedig, maar is niet zo bedoeld.

Tussen de shapes zit soms ruimte waardoor de indruk wordt gewekt dat er een pad of een weg, of iets dergelijks loopt. Soms betreft het oude kerkepaden die niet meer in gebruik zijn of een oud pad gebruikt door naaste buren die het recht van overpad hadden. Vele van dergelijke paden bestaan niet meer. De weg die TaedeT op de kaart had getekend en die ik heb verwijderd (omdat er geen weg is), is zo’n voorbeeld. Het uiteinde van de Oosterburen ligt ruim 2 kilometer van Middelstum en als de lokale bevolking bij hun naaste buren (op een afstand van zo’n 400 meter) op bezoek wilden, zouden ze ruim 4 km moeten omrijden. Dus liepen ze langs de sloot naar de Kantsterweg zodat het leek alsof er een pad was. Mijn grootvader had de achterburen ook het recht van overpad gegeven. Dat pad staat nog op de foto, maar niet in de 3Dshapes. Het pad bestaat al vele jaren niet meer.

Ook in bossen komt deze situatie regelmatig voor. Wanneer ik op de Kaart kijk, en er is nog niet daadwerkelijk een weg getekend, lijkt het door kleurverschillen alsof er toch een weg moet lopen.
Wanneer ik constateerd dat 3Dshapes de ruimte heeft gelaten en tijdens een wandeling constateer ik dat er geen pad is, dan ‘plak’ ik de twee lijnen aan elkaar door de nodes te mergen of te joinen. Els in extreme gevallen, wanneer het niet duidelijk twee percelen zijn, dan voeg ik zelfs de twee vlakken bij elkaar.

Je zegt het goed: de indruk. Maar het kan ook zijn dat het gewoon kadastrale grenzen betreft. Dat hoeft niet te betekenen dat er een weg of een pad loopt. Het betekent ook niet dat je er langs kunt of dat het openbare grond is.
De weg aan het eind van Oosterburen is er niet. Maar ook weer wel, als je wil kun je er met een terreinvoertuig langs. De brug zal er nog best zijn ( ben je er naar toe gelopen om te zien of ie er wel of niet is ? ). Boeren ploegen zo’n strook wel vaker mee, en rijden er later gewoon weer over om op het land te komen. Of pikken gewoon een strook land in, is tenslotte weer extra opbrengst.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een open ruimte in de 3dshapes een ‘echte’ weg betekent.

Overigens: dit is wat ‘onze jongens’ er verwachten aan te treffen:

Ik har gain zin om over dai kleikloeten de bozl’n:-)

Vanuit de lucht lijkt het anders dan wanneer je er langskomt. Die brug was er niet. Het zal wel een plank over een sloot zijn.

In een mij vertrouwde omgeving heb ik heel wat ‘wegen’ ontdekt. Het zijn menpaden, kerkepaden, e.d. De ondergrond is in elkaar getrapt door het lopen. Ook als dat pad is weggeploegd, blijft er een suggestie van een weg vanuit de lucht bestaan.