Paden en aansluitende berm ongelijkheid met een brede fiets

Paden met een weerszijden een ongelijk berm.

Als je aan beide zijde een centimeter of vier/vijf over hebt. Rustig fietsen, maar dan nog.

Deze richel is al goed genoeg om er naast te sturen.

Fietsers en tegenliggers hebben al moeite om mekaar te passeren.

Met deze combinatie is het nog lastiger.

Vooral als de berm niet goed aansluit.

Met welke tags geef je dat aan?

Het omgekeerde gebeurd ook.

Je kan dan wel een pad breedte aangeven, maar als de vegetatie, gras/kruiden naast de weg over de weg ligt, al jaren, waarin grond en graspollen zich ontwikkelen. Dat vindt het rechter voorwiel niet leuk, wat effect heeft op de sturing.

Hoe duurzaam zijn die tags als je ze aangeeft?
Een bezoek van een kudde wilde zwijnen of een fikse regenbui en de situatie kan alweer anders zijn.

1 Like

Als eerste width=* Nee, dat beantwoord niet de vraag maar is wel het belangrijkste.

Wat hier ook op past is een vergevingsgezinde inrichting:

De fietsroute die ik elke werkdag neem heeft een verharde / overrijdbare schouder:

Je zou een tag kunnen documenteren voor de situatie van de linker en rechter bermen van een weg of pad. Doe het dan wel meteen goed en documenteer een dozijn verschillende opties waar mensen uit kunnen kiezen, inclusief voorbeeld plaatjes.

Dat geef ik boven al aan, het gaat dan om de bruikbaarheid van het pad, 4 cm over aan beide kanten om te rijden, bij een bochtig pad kom je onherroepelijk een keer op het randje en er naast met zo’n combinatie. Dan heb ik het nog niet over tegenliggers en uitwijken.

Het gaat mij om het advies aan andere over de bruikbaarheid en het vastleggen in data.

Of de vergebruikbaar is om uit te wijken, diverge ?. De fietsers, die tegen ik tegenkwam waren alle vriendelijk, reden door, richel af of stapte af. Foto boven is van het grootste hoogte verschil.

De situatie boven is al jaren zo, onder de bomen, die lagere berm verge bij open stukken gras/kruiden, wel of geen verlaagde verge.

Het is altijd de vraag bij width hoeveel marge moet je in calculeren, dat het goed berijdbaar is. Zo ook, als er een trottoirband links en rechts ligt.

Welke width wordt aangehouden, als bruikbaar, bij de routering met ligfietsen in verhouding tot de breedte van de ligfiets?

Maar mijn vraag is/was of voor het betreffende pad als de width gemapt was, i.e. de breedte van het voertuig + 8cm.

Ik had Key:verge, berm of wegberm al bekeken maar volgens mij past het niet, de berm kan gras zijn maar als de overgang net zo het betonpad dan dekt dat de lading niet.

Net zoals @Friendly_Ghost denk ik dat er nog geen tag voor is en dat het niet onaardig zijn een galerij met plaatjes te maken en op basis daarvan iets op te zetten, in dat licht had ik ook mijn vorige bericht geschreven.

1 Like