Pad in bosgebied, of bosgebied langs pad

Ik was aan het zoeken op de wiki en het forum maar ik kon niet een duidelijk antwoord vinden. Het gaat om paden, fietspaden en wegen door een (bos)gebied heen.

Ik kom in OSM twee manier tegen, die in deze screenshot zelfs naast elkaar gebruikt worden.
Als ik mag kiezen, wat is dan de “goede” optie?
1: Teken een bosgebied, en breng dan het pad aan door het bosgebied heen.
2: Het bosgebied teken ik vlak langs de paden.
(of waarschijnlijk een tussenweg, een optie 3: het hangt af van de context)

En staat het ook ergens op de wiki beschreven? Kan iemand mij dan die kant op wijzen zodat ik beter word in zoeken.

Dat je geen antwoord kan vinden op de Wiki is niet gek, beide zijn goed.

Welke beter is afhankelijk inderdaad afhankelijk van de context. Paden/wegen uitknippen van “landuse” is een vorm van micro-mapping, waarbij brede wegen eerder worden uitgeknipt dan smalle paden.

Vaak vormen wegen/paden ook de grens van een gebied en dan heb je dus al een lijn en daarmee is het uitknippen van de weg/het pad logischer.

2 Likes

Ik doe allebei vaak. Als een pad duidelijk het bos onderbreekt (bv je kan het grotendeels van bovenaf zien) dan het bos doorsnijden; als het duidelijk in het bos loopt, zonder een onderbreking te vormen, dan leg ik de streep over het bosvlak heen.

Onverhard zal eerder door het bos lopen; een asfaltstrook zal eerder een onderbreking zijn. Bij twijfel en een bestaande mapping, blijf ik eraf.

In het algemeen zijn de vroeger geïmporteerde stukken bos veel te veel versnipperd, waardoor er brede paden en boomvrije stroken lijken te zijn die er in feite niet zijn. Maar het is moeilijk om dat te verifieren.

4 Likes

Het hangt er ook van af over hoeveel gegevens en tijd je beschikt.

2 Likes

Zo doe ik het ook; maar ik ben een micromapper :slight_smile:
En ik gebruik hier vaak ook de BGT gegevens voor. Dan zie je vaak dat het wegdeel/pad uitgeknipt is en dat er een strook gras of bossage (shrubbery) wordt aangegeven voordat er een bos van gemaakt wordt.

2 Likes

Aanvullend zie ik hier nog dat er wel kleine gebiedjes zijn gemaakt omdat de zandwegen de hei opbreken. Maar alle kleine stukjes zijn in een Multipolygon toegevoegd om er de Ermelose hei van te maken.