Paalnummers MTB-route en aanvullende informatie toevoegen

Als er applicaties zijn die hier gebruik van maken dan ligt het voor de hand dat ze zullen zoeken naar het dichtstbijzijnde paaltje en niet noodzakelijk naar een paaltje dat deel uitmaakt van een route. De paaltjes kunnen net zo goed worden gebruikt door mensen die de route niet hebben gevolgd maar toch op hetzelfde punt uitkomen.

Het gaat dus om de lokatie. Je wil het zien op de kaart (planning, kijken hoe ver je ben), gebruiken voor navigatie en ook om door te geven waar je bent. Ik zou de vastlegging niet koppelen aan één gebruiksmogelijkheid.

Ik lees nu voor het eerst dat hier een tegenstelling in zit. De nummers dienen of om de route aan te geven of om aan de hulpdiensten door te geven. Het kan voor beiden worden gebruikt maar er kan maar één tag worden toegepast.

Wat betreft invoegen in routerelaties. Hou het simpel, zou ik zeggen.

In een routerelatie mogen nodes zitten. Het is niet nodig om er nog een hogere relatie overheen te leggen.

Maar als die nodes deel uitmaken van de ways, dan hoef je ze niet nogmaals op te nemen, ze zitten er gewoon al in.
In dit geval zijn de nodes de routemarkers, de richtingaanwijzingen. Daarvoor gebruik je in routes de knopen waar de wegen mee aan elkaar zitten.
Ook als de fysieke paaltjes in de berm staan. Dus ze maken deel uit van de ways, en je hoeft ze niet nog een keer extra in de mtb-routerelatie te zetten.
Gewoon het punt taggen met een ref of rcn_ref.

Ik zou daarom geen doel taggen. OSM hoeft niet te weten waar het allemaal voor gebruikt wordt!

Nee!! Ga aub deze paaltjes NIET als rcn_ref taggen! Deze zijn bedoeld voor de fietsknooppunten. :frowning:
Gebruik hiervoor ref=* zoals ook op de wiki staat aangegeven https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Demergency_access_point

Ik denk niet dat dit emergency access points zijn, het zijn denk ik gewoon genummerde routepaaltjes.

Daar is geen bezwaar tegen. Als de route uit een reeks wegen bestaat, zet je de wegen in volgorde in de routerelatie.

Als dat zo zou zijn, dan zouden die als lcn_ref=# getagd kunnen worden, lcn zijn lokale rondjes en kan ook gebruikt worden voor mtb routes.

Ja, je hebt gelijk. Dat is het simpelst en bevat de gewenste informatie. Rendert het niet, dan aan de renderers vragen om het te gaan renderen.

Overigens is de koppeling rXn = knooppuntnetwerk losgelaten. De knooppunten en de routes krijgen nu de tag network:type=node_network. Daarmee is rcn weer vrijgekomen voor gewone regionale fietsroutes en zou je rcn_ref (zonder network:type=node_network) ook kunnen gebruiken voor genummerde punten op een regionale fietsroute.

Waymarkedtrails kijkt bij routes eerst of het om een network:type=node_network gaat, zo ja negeert hij de network tag en rendert het als een knooppuntroute. Maar of hij daar ook naar kijkt voor het renderen van de Xcn_ref punten, dat weet ik eigenlijk niet!
Aangepast: rcn_ref wordt wél weergegeven op de wmt-fietskaart, ook als het geen knooppunt is, maar lcn_ref niet.

Dan denk ik dat het opgelost is.

Losse punten toevoegen die enkel de tags:
highway=emergency_access_point
ref=nummer van paaltje

Deze punten voeg ik niet toe aan een relatie of iets, gewoon enkele punten met bovenstaande tags.

Is dit fout? want volgens sommige is het niet de beste optie, maar ik denk dat dit beter is dan het aangeven als routepaaltjes. Zolang het niet fout is zal ik denk deze methode gaan gebruiken.

Niet rel, maar ref met een f !
Je kan het doen, ik zou het niet weghalen als iemand dit zo doet, maar ik zou het zelf niet doen.

Het enige doel wat je aan de paaltjes zelf kan zien is dat ze de weg wijzen. Verder zie je alleen een paalnummer. Er staat niets over hulpdienst, geen SOS logo, geen telefoonnummer etc. Ik vind het geen emergency access point.

Mijn twee centen.

Suk6 met mappen!

natuurmonumenten en de plaatselijke brandweer geven beide aan dat het is om je locatie door te geven in geval van een noodsituatie, ze zien er echter niet zo gestileerd uit als bordjes die je elders ziet, met “bel112” en andere aanvullende informatie, maar het blijven paaltjes om je locatie in een noodsituatie door te geven.

toch vraag ik me af, zou jij samengevat kunnen beschrijven hoe jij deze paaltjes zou toevoegen, dus zoals ik hierboven gedaan heb met de tags die het punt moet krijgen. Want misschien kan ik dan beter begrijpen wat je precies bedoeld, en dan als deze beter gepast zijn jouw methode gebruiken.

lcn_ref taggen op de junction node die de aanwijzer aangeeft.

Wat betekenen die letters, wat voor indeling is dat?
Is het geheel een enkele route van A1 naar Z9 of kun je stukken ook anders aan elkaar rijgen?
Waar is dit eigenlijk?

"Alle berijdbare wegen hebben een nummer gekregen: GP103, GP253… " …
“De paaltjes staan op de kruispunten van al die wegen. Er staan pijlen op naar de volgende weg.”

Dat is een kompleet routenetwerk voor de hulpdiensten! De paaltjes zelf hebben zo te zien geen nummers, maar de pijlenschildjes op de palen wijzen naar verschillende genummerde routes. (Dat lijkt op het Italiaanse wandelnetwerksysteem van CAI. Die gaan dat trouwens integraal in OSM invoeren. Maar dit terzijde.)

Als voetnoot staat nog genoemd dat je de paaltjes ook kan gebruiken als je een noodgeval meldt. Beide doelen dus: toegang tot het gebied voor de nooddiensten, en toegang tot de nooddiensten voor de wandelende medemens die door wolven belaagd wordt terwijl hij slepend met zijn gebroken been voor het vuur vlucht. Zou er bereik zijn in het grenspark? Ik herinner me dat mijn mobiel geen idee had in welk land hij nou eigenlijk was… maar toen stonden die mooie paaltjes er ook nog niet.

Ik heb het over de MTB-routes (groene en zwarte) in de Loonse en Drunense duinen.

Je hebt stukken van de totaal 25km lange route, de hele route is ongeveer opgedeeld door de startpunten op de route, dus je hebt ongeveer 5 stukken die elk eindigen en beginnen op een startpunt langs de route. Deze lopen vervolgens op met het nummer. Dus A01, A02, A03 etc, tot je een zo’n stuk afgereden hebt, dan begint ie bij B01, B02 etc.

Elk stuk heeft ongeveer 20-30 van deze paaltjes.

Ik heb een eerdere versie van mijn veldwerk in deze googe my maps gezet dat ik hem met jullie kan delen
https://www.google.com/maps/d/drive?state=%7B%22ids%22%3A%5B%221283P7Q_F4zsXb6hUfyC4nvjDD7CViatm%22%5D%2C%22action%22%3A%22open%22%2C%22userId%22%3A%22110503130555860040497%22%7D&usp=sharing

Ik had echter hier nog wat fouten in ontdekt, en ben nu bezig de fouten eruit te halen, maar het geeft een goed beeld van hoe het werkt. Dit is tevens ook nog maar de helft van de zwarte route, ik moet de andere helft en de gehele groene route nog mappen, maar meestal map ik maar een stuk per keer zodat ik de rest lekker door kan fietsen. vandaar dat ik tot nu toe pas een paar stukken heb.

Deze twee dus? https://mtb.waymarkedtrails.org/#?map=13!51.6499!5.1488

Wat bedoel je precies met “ik moet… nog mappen”? Want deze staan zo in OSM.

PS die google maps link opent voor mij niet, error 400.

De route is al wel gemapped, maar de paalnummers niet.

En je kan de link niet kopiëren en plakken in browser want forum verkort de link, je moet hem openen door erop te klikken.

Echt? :slight_smile: Maar hij werkt niet, error 400: Not found.

Geen problemen hier, misschien een storing?