Er wordt om de paar uur gezocht naar een nieuwe regiodump van Geofabrik, waar elke dag een nieuwe van gemaakt wordt. De data in de index loopt dus meestal een dag of anderhalf achter.
Dat viel mij ook al op, dat er een boel wandelroutes zijn met de netwerktags voor fietsroutes. Ik heb ze daarom expres beide in de filters opgenomen om dit zichtbaar te maken.
Ja en nee, in beginsel is dit niet zo heel moeilijk, maar het overzicht probeert de data te groeperen met de bijbehorende subrelaties, en dan wordt het lastiger om dat bijelkaar te houden. Ik was van plan om losse pagina’s te maken voor routes die al een tijd geen survey hebben gehad, en die standaard al op die manier te sorteren. Daarvoor wacht ik op een dag met minder mooi weer :)
Dat lijkt mij prima, ik wil ook geen data bijhouden die dan alleen maar bij mij staat, ik presenteer alleen maar bestaande OSM data op een andere manier. Als je naar iets op zoek bent om het invoeren van nieuwe routes te stroomlijnen, is het denk ik verstandiger om daar een los project van te maken. En anders is de wiki verder prima hiervoor?
Er zijn wel manieren om dit af te vangen, maar het blijft altijd een risico. Is ook een beetje een terugkerend probleem met open (source) projecten. Ik ben wel voornemens om in de nabije toekomst ook mijn codebase open source te maken en op bijvoorbeeld GitHub te zetten, zodat anderen het eventueel ook kunnen overnemen. Maar de .nl is niet op die manier te delen helaas.
OpenRouteIndex is een zogenaamde static site generator, dus de pagina’s die je kan zien zijn verder niet afhankelijk van een database of dergelijke. Dat maakt het makkelijk om op gratis hosting platformen zoals GitHub of Cloudflare pages te plaatsen. De kosten zijn voor mij daarmee nihil, dus ik heb weinig reden om het actief offline te halen. En een vervanger heeft ook geen verborgen database of dergelijke nodig om mij te vervangen, de data staat in OSM en de code die het bij elkaar raapt is inzichtelijk.
Ik probeer in ieder geval waarde toe te voegen, en niet iets wat al bestaat te vervangen. Als ik er dan geen zin meer in heb, dan is dat potentieel vervelend, maar maak ik geen kritieke processen stuk.
Je zorg(en) zijn terecht naar mijn mening, ik snap dat gevoel persoonlijk ook wel. Maar ik vind tegelijkertijd ook dat je er beter goed gebruik van kan maken zolang het wel werkt.
Een iets constructiever maar off-topic idee
In bredere zin zou hier een oplossing voor te verzinnen moeten zijn die ik in ieder geval niet in mijn eentje kan uitvoeren. Een Overpass server die alleen Nederland (+ 50km over de grenzen) bevat zou misschien een idee kunnen zijn, en ook in het algemeen wellicht nuttiger zijn voor Nederlandse mappers. Het routeoverzicht kan dan rechtstreeks daaruit komen, en altijd up-to-date zijn. Voor de gatendetectie zou dan nog een los proces ergens nachtelijks kunnen draaien, die dan rapportjes genereert over routes met gaten.
Overpass is een groter project met meerdere ontwikkelaars, dus dat is een bewezen basis voor de langere termijn. De applicaties die er gebruik van maken hoeven zelf dan geen rekenkracht te hebben, en kunnen dus of heel goedkoop, of op gratis hosting worden gedraaid (bijvoorbeeld GitHub Pages). En de rapporteringsscriptjes hoeven geen inkomende verbindingen te verwerken, en zijn daarmee gemakkelijker veilig centraal te hosten. Als dat een beetje goed ingericht wordt kunnen deze ook Overpass belasten terwijl de meeste mappers slapen of aan het werk zijn, zodat dit elkaar niet in de weg hoeft te zitten. Of dit als voor iets als knooppuntnet ook zou werken weet ik zelf helaas niet, ik ben niet bekend genoeg met hoe dat precies werkt om daar iets over te zeggen.
Maar ik denk niet dat ik als nieuweling met een uit de hand gelopen rapportagescriptje voor wandelroutes hiervoor de aangewezen persoon ben. En misschien dat OSM community’s in andere landen hier al lang een breed een (andere) oplossing voor hebben.