Overteken plug-in?

Beste lezer,
Momenteel ben ik begonnen met het mappen van gemeentegroen in Veldhoven. Nu weet ik sinds kort van het bestaan af van het BGT Omtrekgericht (dank gebruiker Allroads). Nu vroeg ik me af of dat het mogelijk is lijnen/areas van deze layer automatisch over te tekenen met behulp van een plug-in?
Ik hoor graag van jullie.
Gr.

Hoi 44627822!
Ik heb me die vraag ook weleens gesteld. Interessante casus, natuurlijk.
Mijn indruk van de BGT is dat het vaak klopt, maar zeker ook niet altijd exact is.

Ik weet niet hoe dat rechtentechnisch zit. Ik weet dat we het kunnen gebruiken als extra referentiepunt bij het intekenen. Maar overtrekken? Geen idee.

groet!

Automatisch overtekenen is een vorm van een mechanical edit / massa-import en dient aan strikte voorwaarden te voldoen.
Naast het feit dat de BGT er ook naast kan zitten is het niet de bedoeling dat OSM een BGT back-up wordt natuurlijk.

Ik vind dat een beetje kort door de bocht Martin. Een plugin die de contouren van en grasveldje uit BGT omzet in vectoren voor OSM een mechanical edit noemen? Nee, de gebruiker moet altijd nog aangeven welk grasveldje hij omgezet wil zien worden. Noem je de Polygon cutout ook een mechanical edit?
Verder is BGT, net zoals PDOK, AHN3, BAG en noem ze maar op gewoon een bron voor OSM. Maar dat maakt OSM toch geen backup van die bronnen?
@44627822 ja, zo’n plugin (voor JOSM) bestaat: Areaselector https://github.com/JOSM/areaselector alleen vind ik hem niet echt lekker werken.

Daarnaast maakt de BGT een stuk minder onderscheid tussen een grasveldje, struiken, een stukje “bos” en dergelijke. Dit willen we liever zelf verifiëren en dan intekenen.

Het alternatief is dat we het gedoe van de 3dShapes import herhalen, die alle akkers en weilanden classificeert als landuse=grass.

Edit: ik lees opnieuw en als het dus gaat om alleen intekenen en dan zelf taggen, dan zou ik dat alsnog liever niet doen. Het risico dat beginnende gebruikers hier te gemakkelijk mee omgaan lijkt mij erg groot.

Dan ben ik zeker gestruikeld over het woord “automatisch” en bevooroordeeld door eerdere massale niet overlegde imports. :wink:

Wat bedoel je precies met “automatisch overtekenen”?

Beste 44627822: Ik zie als voorbeeld een edit https://www.openstreetmap.org/changeset/90804170, waar je tuinen van huizen, inclusief de grasvelden, in zijn geheel als forest gemapt hebt. Alle details zijn nu verloren gegaan en het lijkt alsof de huizen midden in het bos staan.

Dan zal de vraag wel stijgen…

Beste 44627822, zoals Martin al verklaarde OSM is geen copy van het een of andere digitale bestand. Uitgezonderd t BAG en dat was een soort kruisbestuiving OSM de gebouwen en de overheid de wegen. De digitale mogelijkheden in lagen zijn meer een soort controle / hulpmiddel op je in het veld gedane waarnemingen. Dat we nu in OSM nog worstelen met de AND en Tiger import was een begin, maar veldwerk is de hoofdmoot en nauwkeuriger.
Greetz

Werkelijk? Als ik een MTB-route in wil tekenen is de AHN3 laag aardig wat nauwkeuriger dan de tracklog van mijn GPS(en).

Als ik een polygoon heb aangemaakt van een bepaald grondgebruik en ik teken een aansluitende polygoon van een ander grondgebruik, dan gebruik ik F om de eerste polygoongrens te volgen.

Het enige wat de invoegtoepassing zou doen is, de gegevenslaag ‘aanboren’ en ‘volgbaar’ maken met F. Daarbij geldt overigens wat mij betreft nog altijd dat de situatie op de grond leidend is en dat BGT als referentie dient.
Wat ik opmaak uit 44627822’s bericht (en afgaand op de vraag die ik mezelf dus ook weleens heb gesteld), is dat ook precies de bedoeling. Maar wil je watergangen wel opnieuw intekenen, of ontbrekende toevoegen. En dan wil het nog weleens een monnikenwerk zijn om ze handmatig ‘over te trekken’.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat juist dit monnikenwerk de “Spartanen” onder ons erg aanspreekt. Het geeft mij ook veel voldoening! Maar ik weet wel dat het op dit tempo wel tijden zal duren voordat je met Openstreetmap je winterse schaatstochtjes kan plannen over obscure achterafslootjes :wink:

Er is een overteken plugin, als je het over landuse en slootjes,beekjes hebt.

Deze tool is door KiaaTiX ontwikkeld!
https://josm.openstreetmap.de/wiki/Plugins
Superhandig in functionaliteit, en voor velen nog onbekend.

Ik heb een filmpje gemaakt hoe deze plugin werkt.

Het Waalsche Water staat in OSM en mondt uit in de Oude IJssel.
Voordat het de naam Waalsche Water krijgt, heet het Vethuizense Wetering.
De Vethuizense wetering stond nog niet in OSM en is een leuk klusje om deze erin te zetten.

https://youtu.be/YsxSXvR4q30