Overnachtingsadressen in OSM

Eens, dat doen we ook niet bij ZZP’ers in een woonwijk die niet als dusdanig aan de buitenzijde herkenbaar zijn.

2 Likes

Nogmaals: dit gaat niet over nieuwe mapping maar vooral over het verkrijgen van de juiste gegevens, bv zorgen voor een manier dat de onderkomens zichzelf makkelijk en goed op de OSM-kaart kunnen zetten.

Tja. Ik spreek er best vaak een. De meesten kennen OSM niet of nauwelijks, hebben geen idee dat het dé kaart is voor recreatie, wandelaars en fietsers, routes en tochten, via al die apps en websites. Ze kennen wel Google Maps en weten heel goed dat ze zich daarop kunnen zetten, alleen vinden ze dat lastig. Een tool als MapComplete maakt het heel makkelijk om, maar mensen komen er niet uit zichzelf op. en je moet het thema wel eerst bouwen. Daarna hoeven ze alleen maar een link aan te klikken.

Ik neem een voorbeeld aan onze Vlaamse Mappende Fietsers, die hebben een fietsthema gemaakt waar je alles voor fietsers en fietsen mee kan invoeren en onderhouden, inclusief foto’s.

Ze hebben dat samen gedaan met fietstoerisme toko’s, aangepast tot het helemaal naar wens was, en vervolgens via projecten met de fietstoeristentoko’s en fietsfans heel veel ingevoerd/verbeterd/compleet gemaakt.

Aangezien ik in diverse settings met vooral wandeltoerisme actief ben, bv Wandelnet, Te Voet, Nivon, ook met een appbouwer (een tripplanner) die op basis van OSM werkt en heel graag deze adressen wil gebruiken, en veel facebook groepen over wandelen waarin heel vaak naar overnachtingsadressen gevraagd wordt, denk ik dat ik er wel in slaag om belangstelling te kweken.

Ik kijk ook naar het suc6 van Alle Bankjes, dat spreekt vooral wandelaars erg aan, ik denk dat Alle Bedjes ook wel aan zou spreken.

Zonder eigenwijs over te willen komen verwijs ik dan naar deze reactie van mij die ook toepasbaar is op dit onderwerp.

Joh, regel dat even internationaal (of start tenminste een eigen topic), zonder elk topic op het Nederlandse forum met je aversie tegen amenities te vervuilen.

2 Likes

Het idee van Peter om de overnachtingsadressen langs een route te vinden is op zich heel bruikbaar en ik heb gekeken of dat bij mijn Route-Visualizer is toe te passen, en dat bleek zo te zijn.
Voorwaarde is dat je een GPX bestand van je route moet hebben.
Het programma geeft je dan de mogelijkheid om in het gebied waar je route doorheen gaat te zoeken naar:

1. :hotel: Hotels = rood
  2. :house_with_garden: Guest Houses = groen
  3. :motorway: Motels = oranje
  4. :snow_capped_mountain: Chalets = blauw

Een voorbeeld:
Dit is de route (van Amersfoort naar Utrecht):

Je ziet rechts in de legenda welke mogelijkheden er zijn en je klikt aan wat je wilt zien. Denk eraan dat je bij een groot gebied wat langer moet wachten op resultaat want overpass is voor jou aan het zoeken.
Hier heb ik de guest_houses aangezet:

En hier heb ik hotels aangevinkt:

En als je details wilt zien van de adressen is dat ook een kwestie van aanklikken.
En als er een website is dan is die ook direct op te roepen en adres en telefoonnummer zijn ook goed zichtbaar.
Voor boekingen moet je zelf nog wat werk verrichten.

Je kunt het zelf gaan proberen op dit adres waar versie 19 beschikbaar is:

2 Likes

Dit is ook hoe “mijn” tripplanner-ontwikkelaar het doet. Daarnaast laat zijn applicatie toe om de route in eigen etappes te “knippen”, op basis van onder meer de overnachtingen. Waar het om gaat is: heeft hij alle soorten overnachtingen die we (willen) kennen, en is de dekking groot genoeg, missen we er niet te veel.

Dat laatste kan je niet uit OSM halen, want die weet niet wat-ie mist. Spontane mapping lijkt (op basis van steekproeven en globale beschouwing) wel eea te missen in sommige soorten onderkomen, en dat laat ook vermoeden hoe het met bijhouden van wijzigingen gaat.

Zou goed zijn om ook campings toe te voegen en onder chalets ook tourism=camping/caravan_site met cabins=yes.

1 Like

Hah, mijn pet-peeve als langeafstandswandelaar is dat er geen echt goede manieren zijn om wildkampeerplekken te mappen.

Nu zijn dat meestal tent-pitches of campings op plekken die totaal niet logisch zijn. Soms nuttig, maar vaak zijn ze eigenlijk niet geschikt. In landen waar wildkamperen verboden is weet ik ook niet of het “handig” is om ze te mappen, maar b.v in stukken Frankrijk of Duitsland met bivouc-regels zou dat wel echt nuttig zijn.

2 Likes

In v20 (nu online) ziiten ook de campings. Het valt me wel op dat overpass behoorlijk vaak niets vindt en pas na 4 of 5 keer met de juiste resultaten komt. Ik ga kijken of ik dat met een lokale database kan omzeilen. Maar dat is niet over 15 minuten al beschikbaar hoor….

2 Likes

Nu we toch met campings/caravan_site bezig zijn… Ik heb een aantal maanden geleden contact gehad met Campercontact omdat zij een aantal adressen hebben die nog niet in OSM staan. Ze zijn akkoord met het delen hiervan. Ik heb die van ze gekregen en een kaartje gemaakt van o.a. de verschillen met OSM. Dat kaartje is hier te zien.

Zij zouden graag zien dat we per camperplaats de url naar hun site zouden opnemen in OSM. Ik heb gezegd dat ik dat zal voorleggen aan de community dus bij deze. Willen we in NL een url opnemen naar een camperplatform (in dit geval dus campercontact). Dat is dan uiteraard extra t.o.v. een url naar de site van de camperplaats/camping.

Ik ben nog in gesprek met Campercontact over een aantal onderwerpen en 1 van mijn vragen is of zij dan zelf deze url willen/kunnen onderhouden. Wordt hopelijk vervolgd.

1 Like

Het verbaast me dat Campercontact deze informatie beschikbaar stelt. Tot recent had ik als NKC/Campercontact-lid periodiek toegang tot een POI-bestand met camperplaatsen dat ik dankbaar invoerde in OsmAnd om comfortabel mee ter navigeren.
Die service is juist “uitconcurrentieoverwegingen” gestopt: Veelgestelde vragen Campercontact - NKC [onderaan].

Oh … ik wist dat met bestanden beschikbaar stelde maar wist niet dat dit gestopt was.Wellicht heb ik iets aangezwengeld? Ik had de hoop dat ze naast de naam/locatie ook nog veel kenmerken per locatie wilden aanleveren maar daarop heb ik als antwoord gekregen dat men dat niet gaat doen. Op zich begrijpelijk maar wel jammer.

Jou kennende zal contact met hun uiteindelijk: OSM en het doelgroep contact punt verrijken.
Ben ik niet bang voor, goed initiatief hoor !

Wat zijn die blauwe & rode stippen op de kaart precies ?

Als je rechts boven de checkbox aan/uit vinkt kom je er snel achter denk ik zo :grinning_face:

En je kunt ook op de stippen klikken.

Inmiddels zijn er meer dan 15 minuten verstreken.
Ik heb nu een versie waarin alle data over de accommodaties lokaal is opgeslagen (in geoJSON formaat) dus overpass zorgt dan niet meer voor vertraging. Het ziet er nu zó uit:

De knop Clear Data verwijdert alle gegevens en het programma gebruikt daarna gewoon overpass.
De knop Load is alleen maar voor mij bedoeld, maar als je Clear hebt gebruikt moet je gewoon het programma herstarten om de data weer te laden.
Upload GPX is nog steeds noodzakelijk, anders valt er niets te onderzoeken. Het programma bekijkt in de eerste plaats welke wegtypen er op je route zijn. Dat is ook de plaats waar overpass nog steeds nodig is en ook roet in het eten kan gooien omdat je een foutmelding krijgt. Gewoon opnieuw proberen te uploaden. Als je route is geladen kun je onderin bij de legenda zien welke lagen je aan kunt zetten. Dat gaat dus nu razendsnel omdat overpass nu wordt omzeild. Achter Accommodation Data zie je de datum van de laatste update (YYYMMDD)

Tenslotte nog een totaal overzicht. Je kunt de legenda ook wegklikken.

Het programma vind je hier:

Het programma doet deels waar Peter naar op zoek was, maar zoekt dus wel in een ruimer gebied dan alleen maar direct langs de route.

2 Likes

Heel mooi! Deknip-je-eigen-etappes-toepassing die ik noemde doet dit ook, ik vermoed ook met een eigen database die de ontwikkelaar vult vanuit OSM dmv overpass-dowloads. Hij kent veel poi’s waaronder ov-haltes, overnachtingsadressen en plaatsnamen, en de gebruiker kan de gekozen route (ook uit OSM afkomstig) knippen bij elke POI.

Het belangrijkste punt is: hoe zorg je dat de POI-lijst compleet is en blijft. Met de andere toepassingen voor overnachtingsadressen (routing, kaarten, overpass) is dat hetzelfde punt. Dus: bronnen, toegewijde mappers en manieren om de aanbieders zelf gemakkelijk hun eigen overnachting op de kaart te zetten.

Voor dat laatste punt moet je precies aangeven wat voor elke soort overnachting de verplichte en de belangrijkste optionele tagging is. De vraag welke zijn er al, hoeveel zijn er en waar precies, is interessant voor de gedachtenbepaling, ook bv welke missen we nog of zijn niet optimaal getagd, maar het hoofdpunt is volledigheid en kwaliteit van de data in OSM.

PS. Ik heb vroeger open-POI map wel gebruikt om overnachtingen, horeca en winkels in de buurt te vinden op vakantie. Mijn vrouw zocht hetzelfde op met google maps. Het verschil in kloppende hits was bepaald niet klein, je mag raden wie daar het beste uitkwam.

Bronnen vastleggen is de makkelijkste taak van de 3 denk ik: je zou het per provincie per deelonderwerp vast kunnen leggen en actualiseren in OSM-wiki.
In Noord-Holland heb ik al een poging gedaan dat in gang te zetten (waar ik nog wel naar opzoek ben zijn de verticale en horizontale ‘uitschuif’-codes) om de pagina compleet & overzichtelijk te maken en te houden.
Het overzicht lijkt overdreven groot totdat je je bedenkt dat er ook andere thema’s zo op dezelfde manier vastgelegd en geactualiseerd kunnen blijven die wellicht kruisverbanden met elkaar hebben.

Dit heeft even stil gelegen, maar ik kreeg vandaag een vriendelijke mail van Vrienden op de Fiets, met daarin deze zinnen:

Tot nu toe hebben wij alleen een dergelijke samenwerking met de Fietsersbond (voor de Fietsrouteplanner) en het Fietsplatform (nederlandfietsland.nl); daarin worden dus realtime de Logeeradressen die daarvoor toestemming hebben gegeven getoond (als POI). De routeplanner van Wandelnet staat op ons verlanglijstje en we verwachten daar dit jaar ook vorm aan te geven.

Voor samenwerkingen met andere partijen, mogelijk ook langs specifieke paden, hebben we nog geen beleid. We willen dit jaar een format(je) ontwikkelen dat aan alle voorwaarden voldoet, zowel technisch, financieel als juridisch (copyright, privacy).

Dat is best hoopgevend! Ze staan dus al op de landelijke Fietsrouteplanner en komen ook op de landelijke Wanderouteplanner -beide zijn op basis van de Routedatabank en gebruiken OSM- én ze hebben al een toestemmingsprocedure.

Ik heb eens gekeken hoe VODF zelf hun data presenteert, en dat doen ze prima (met OSM kaartje als achtergrond:

Als ik inzoom op de lokatie waar ik iets zoek, dan zie ik:

Vervolgens klik ik om de markers en krijg ik alle informatie te zien (soort onderkomen, telefoonnummer enz) die ik nodig heb.
Dat gaat sneller (en beter) dan OSM het ooit zou kunnen aanbieden. Ik vraag me dan ook serieus af wat OSM kan bijdragen aan de service die VODF biedt?
Ik maak al 20 jaar gebruik van VODF en heb nooit en te nimmer ook maar enig probleem gezien in het vinden van een onderkomen op hun website. Wat moeten de VODF gebruikers (en leden) dan met de vermelding op OSM dat een bepaald adres ook een VODF adres is? Dan moeten ze daarna alsnog naar de VODF site voor alle details (die dus niet op OSM staan) om het adres te boeken.
Het openbaar maken voor iedereen van gegevens die in feite alleen voor VODF leden is bedoeld (die daar ook voor betalen!), is volgens mij in strijd met de kernwaarden (groundtruth) van OSM. VODF gegevens zijn bedoeld voor leden, niet voor OSM.

Als VODF lid bel ik een of twee dagen voor ik wil logeren op en vraag of er plaats is. Als op OSM alle adressen komen te staan van VODF krijg je de situatie dat mensen al 6 maanden van tevoren een adres gaan reserveren. Uiteraard is het ook aan de eigenaar van de lokatie om daar adequaat op te reageren en te zeggen dat dat niet mogelijk is, maar het feit dat die mogelijkheid er is, zou niet mogelijk moeten zijn.
Kortom: VODF hoort niet thuis op OSM omdat een op leden steunende organisatie daar simpelweg niet hoort te staan.