Eens, dat doen we ook niet bij ZZP’ers in een woonwijk die niet als dusdanig aan de buitenzijde herkenbaar zijn.
Nogmaals: dit gaat niet over nieuwe mapping maar vooral over het verkrijgen van de juiste gegevens, bv zorgen voor een manier dat de onderkomens zichzelf makkelijk en goed op de OSM-kaart kunnen zetten.
Tja. Ik spreek er best vaak een. De meesten kennen OSM niet of nauwelijks, hebben geen idee dat het dé kaart is voor recreatie, wandelaars en fietsers, routes en tochten, via al die apps en websites. Ze kennen wel Google Maps en weten heel goed dat ze zich daarop kunnen zetten, alleen vinden ze dat lastig. Een tool als MapComplete maakt het heel makkelijk om, maar mensen komen er niet uit zichzelf op. en je moet het thema wel eerst bouwen. Daarna hoeven ze alleen maar een link aan te klikken.
Ik neem een voorbeeld aan onze Vlaamse Mappende Fietsers, die hebben een fietsthema gemaakt waar je alles voor fietsers en fietsen mee kan invoeren en onderhouden, inclusief foto’s.
Ze hebben dat samen gedaan met fietstoerisme toko’s, aangepast tot het helemaal naar wens was, en vervolgens via projecten met de fietstoeristentoko’s en fietsfans heel veel ingevoerd/verbeterd/compleet gemaakt.
Aangezien ik in diverse settings met vooral wandeltoerisme actief ben, bv Wandelnet, Te Voet, Nivon, ook met een appbouwer (een tripplanner) die op basis van OSM werkt en heel graag deze adressen wil gebruiken, en veel facebook groepen over wandelen waarin heel vaak naar overnachtingsadressen gevraagd wordt, denk ik dat ik er wel in slaag om belangstelling te kweken.
Ik kijk ook naar het suc6 van Alle Bankjes, dat spreekt vooral wandelaars erg aan, ik denk dat Alle Bedjes ook wel aan zou spreken.
Zonder eigenwijs over te willen komen verwijs ik dan naar deze reactie van mij die ook toepasbaar is op dit onderwerp.
Joh, regel dat even internationaal (of start tenminste een eigen topic), zonder elk topic op het Nederlandse forum met je aversie tegen amenities te vervuilen.
Het idee van Peter om de overnachtingsadressen langs een route te vinden is op zich heel bruikbaar en ik heb gekeken of dat bij mijn Route-Visualizer is toe te passen, en dat bleek zo te zijn.
Voorwaarde is dat je een GPX bestand van je route moet hebben.
Het programma geeft je dan de mogelijkheid om in het gebied waar je route doorheen gaat te zoeken naar:
Hotels = rood
Guest Houses = groen
Motels = oranje
Chalets = blauw
Een voorbeeld:
Dit is de route (van Amersfoort naar Utrecht):
Je ziet rechts in de legenda welke mogelijkheden er zijn en je klikt aan wat je wilt zien. Denk eraan dat je bij een groot gebied wat langer moet wachten op resultaat want overpass is voor jou aan het zoeken.
Hier heb ik de guest_houses aangezet:
En hier heb ik hotels aangevinkt:
En als je details wilt zien van de adressen is dat ook een kwestie van aanklikken.
En als er een website is dan is die ook direct op te roepen en adres en telefoonnummer zijn ook goed zichtbaar.
Voor boekingen moet je zelf nog wat werk verrichten.
Je kunt het zelf gaan proberen op dit adres waar versie 19 beschikbaar is:
Dit is ook hoe “mijn” tripplanner-ontwikkelaar het doet. Daarnaast laat zijn applicatie toe om de route in eigen etappes te “knippen”, op basis van onder meer de overnachtingen. Waar het om gaat is: heeft hij alle soorten overnachtingen die we (willen) kennen, en is de dekking groot genoeg, missen we er niet te veel.
Dat laatste kan je niet uit OSM halen, want die weet niet wat-ie mist. Spontane mapping lijkt (op basis van steekproeven en globale beschouwing) wel eea te missen in sommige soorten onderkomen, en dat laat ook vermoeden hoe het met bijhouden van wijzigingen gaat.
Zou goed zijn om ook campings toe te voegen en onder chalets ook tourism=camping/caravan_site met cabins=yes.
Hah, mijn pet-peeve als langeafstandswandelaar is dat er geen echt goede manieren zijn om wildkampeerplekken te mappen.
Nu zijn dat meestal tent-pitches of campings op plekken die totaal niet logisch zijn. Soms nuttig, maar vaak zijn ze eigenlijk niet geschikt. In landen waar wildkamperen verboden is weet ik ook niet of het “handig” is om ze te mappen, maar b.v in stukken Frankrijk of Duitsland met bivouc-regels zou dat wel echt nuttig zijn.
In v20 (nu online) ziiten ook de campings. Het valt me wel op dat overpass behoorlijk vaak niets vindt en pas na 4 of 5 keer met de juiste resultaten komt. Ik ga kijken of ik dat met een lokale database kan omzeilen. Maar dat is niet over 15 minuten al beschikbaar hoor….
Nu we toch met campings/caravan_site bezig zijn… Ik heb een aantal maanden geleden contact gehad met Campercontact omdat zij een aantal adressen hebben die nog niet in OSM staan. Ze zijn akkoord met het delen hiervan. Ik heb die van ze gekregen en een kaartje gemaakt van o.a. de verschillen met OSM. Dat kaartje is hier te zien.
Zij zouden graag zien dat we per camperplaats de url naar hun site zouden opnemen in OSM. Ik heb gezegd dat ik dat zal voorleggen aan de community dus bij deze. Willen we in NL een url opnemen naar een camperplatform (in dit geval dus campercontact). Dat is dan uiteraard extra t.o.v. een url naar de site van de camperplaats/camping.
Ik ben nog in gesprek met Campercontact over een aantal onderwerpen en 1 van mijn vragen is of zij dan zelf deze url willen/kunnen onderhouden. Wordt hopelijk vervolgd.
Het verbaast me dat Campercontact deze informatie beschikbaar stelt. Tot recent had ik als NKC/Campercontact-lid periodiek toegang tot een POI-bestand met camperplaatsen dat ik dankbaar invoerde in OsmAnd om comfortabel mee ter navigeren.
Die service is juist “uitconcurrentieoverwegingen” gestopt: Veelgestelde vragen Campercontact - NKC [onderaan].
Oh … ik wist dat met bestanden beschikbaar stelde maar wist niet dat dit gestopt was.Wellicht heb ik iets aangezwengeld? Ik had de hoop dat ze naast de naam/locatie ook nog veel kenmerken per locatie wilden aanleveren maar daarop heb ik als antwoord gekregen dat men dat niet gaat doen. Op zich begrijpelijk maar wel jammer.
Jou kennende zal contact met hun uiteindelijk: OSM en het doelgroep contact punt verrijken.
Ben ik niet bang voor, goed initiatief hoor !
Wat zijn die blauwe & rode stippen op de kaart precies ?
Als je rechts boven de checkbox aan/uit vinkt kom je er snel achter denk ik zo ![]()
En je kunt ook op de stippen klikken.