Inleiding
Een van de meestgestelde gebruikersvragen bij routes is: waar kan ik (goedkoop en prettig/leuk) overnachten en hoe boek ik dat? Bijvoorbeeld een B&B, te boeken via booking.com of rechtstreeks, of een Airbnb-adres, of een Vrienden op de fietsadres, uitsluitend te boeken door VODF-leden. OSM helpt hierbij niet of nauwelijks.
Nou hoeven we geen boekingservice te worden. maar het zou goed zijn om a. de tagging voor de verschillende typen overnachting op een rijtje te zetten, en b. Te kijken of en hoe we er contactgegevens of een organisatielinkje bij kunnen zetten. Dat maakt het in principe mogelijk voor anderen om er een tripplanning service op te bouwen.
In principe gaat het om tourism=… objecten met bijkomende attributen. Misschien ontbreken er wat values of handige tags, dan kunnen we die aanvullen. Het grootste probleem lijkt mij: hoe kom je rechtmatig aan de adressen en contactgegevens, en hoe krijg (en hou) je het dekkend, zodat de meeste onderkomens op de kaart staan.
Misschien is een nuttige de eerste stap om de gedachten te bepalen: gewoon een lijstje maken met tags, en kijken hoe dekkend het is.
Soort onderkomenKenmerken
Hotel / motel: tourism=hotel|motel
- naam, website, contactgegevens, brand, operator
- ? cabins=yes, tents=yes, motorhomes=yes, caravans=yes ? voor als ze die apart aanbieden via het hotel.
Camping: tourism=camping|camp_site|caravan_site
- naam, website, contactgegevens, brand, operator
- ? cabins=yes, tents=yes, motorhomes=yes, caravans=yes ? voor als de camping die aanbiedt.
Hostel: tourism=guest_house, guest_house=albergue|agritourism
B&B: tourism=guest_house, guest_house=bed_and_breakfast
Trekkershut / Natuurhut / boslodge / pod: tourism=cabin? wilderness_hut? alpine_hut?
Airbnb: tourism=guest_house denk ik, maar of ze als zodanig te herkennen zijn? Zo ja, dean wel mapbaar, met operator=airbnb
Vrienden op de Fiets: in principe niet mapbaar als ze niet vanaf de straat als zodanig herkenbaar zijn. Maar als ze dat wél zijn, en ze geven zelf toestemming, dan zijn ze wél mapbaar en is het goed om aan te geven hoe dan.
Studentenkamers: guest_house=student_accomodation,
ik neem aan dat het over kamers bij een hospita gaat. Niet mappen, geen losse of gegroepeerde overnachtingen.