[OsmAnd] Routeren met voorkeur voor wandelroutes

Goed nieuws voor wandelroute-volgers!

Enige tijd geleden had ik het over hoe je zou kunnen zorgen dat OsmAnd via de in OSM aanwezige LAWen en SPen routeert, zonder dat je eerst een gpx moet importeren.

Het zou moeten kunnen via “tweaken van het routerprofiel”. Dat bleek niet te lukken, omdat een vereiste parameter niet naar de OsmAnd kaartdatabase omgezet werd. Een vergelijkbare fietsparameter (route_bicycle) ) was er wel. Daarop heb ik OsmAnd gevraagd om die parameter wél naar de database te converteren. En dat is inmiddels uitgevoerd en beschikbaar in de nieuwste OsmAnd-versie.

Op dataniveau komt het erop neer dat een weg of wegdeel dat in een wandelroute zit, een extra kenmerk krijgt dat het een speciale wandelweg is.

Daar kan je dan een schakelaar van maken waarmee je de router kan vertellen dat hij wegen die dat kenmerk hebben, dus bij een wandelroute horen, hoger gewicht moet geven tijdens het routeren van A naar B. Dat is nog steeds niet hetzelfde als een bepaalde wandelroute volgen, maar door listig A en B (en eventueel tussenpunten) te kiezen gaat het er wel op lijken.

In het router-profiel voetganger (deel van router.xml) zijn ook al speciale “gewichten” opgenomen voor deze optie (oftewel, het is er standaard ingetweakt).

Kudo’s voor de afhandeling door de OsmAnd-people!

----ooo-----

Het zit alleen nogal diep verborgen. Wie dit niet gebruikt kan nu stoppen met lezen!

  1. In Osmand, tik het transporttype-ikoontje en zet hem op voetganger.
  2. Tik de routeknop en dan Opties (tandwieltje)
  3. Tik Navigatie-instellingen (tandwieltje)
  4. Tik Routeparameters (slingerpaadje)
  5. Tik bij Voorkeur…
  6. Tik bij Voorkeur voor Hike-routes het schuifje op aan en tik Pas Toe.

En dan via de menu’s terug naar de kaart.

Nu zou het moeten werken. Ik heb wat routes ingezet en hij lijkt inderdaad via de LAW hier te gaan, maar dat is zowizo de beste voetverbinding hier! Ik heb het dus nog niet echt in het veld uitgetest, want ik loop vooral knooppuntrondjes. Ga ik dus binnenkort wel een keer doen, maar als iemand het geprobeerd heeft hoor ik graag of het naar verwachting werkt, bij voorbeeld ook als de LAW een rare lus maakt zodat-ie tijdelijk de verkeerde kant op lijkt te gaan.

Dank voor de tip! Die gaan we proberen!