Osmand IOS

Heb wat gezocht maar weet niet goed waar ik mijn vraag moet droppen. Misschien wordt ik doorwezen…
Ik ben blijde gebruiker van osmand op mijn android mobiel. Nu wil ik naar iphone, echter het kunnen gebruiken van osmand is voor mij een voorwaarde voor de overstap van android naar ios.

Ik heb op mijn ipad de ios versie van osmand geprobeerd en heb alleen ruzie met de app gehad en heb het idee dat de app bij lange na niet zo ontwikkeld is als de android versie.

Weet iemand of er wel een “goede” Nederlandse versie in de pen zit of misschien (het kan ook aan mij liggen) een verwijzing naar een gebruiksaanwijzing voor de ios-versie?

Oorspronkelijk is OsmAnd ontwikkeld voor Android. Zelf ben ik een iOS gebruiker en gebruik (hoogst zelden) maps.me op mijn iPhone, vooral om een POI op te zoeken, niet om te navigeren. Waarom wil je overstappen op een iPhone als je een “blijde gebruiker” bent van een Android toestel? En waarvoor gebruik je OsmAnd?
Ik ben nu OsmAnd op mijn iPhone aan het installeren en zal je laten weten wat ik ervan vind.
Jij zou ook eens kunnen proberen of maps.me voor jou een bruikbaar alternatief is op je iPad. Als dat je bevalt, kun je ook bepalen of die functionaliteit voldoende is om over te stappen.

Ik ben “blijde gebruiker” van osmand (niet van android) en ik gebruik osmand met name voor wandelen. In onbekend gebied om me te oriënteren maar ook vaak om gedownloade GPX-wandelingetn te maken (binnen- en buitenland). Wat dat betreft is osmand een prachtapp. …slof je in Oostenrijk door een weiland en dan staat dat miniscuul paadje er “gewoon” op.

Mijn huidige mobiel is aan vervanging toe en ik overweeg iOS vanwege de voordelen qua synchronisatie van adresboek etc met mijn ipad…maar iphone heeft ook z’n voor- en nadelen.
Ik ben er nog niet uit.

Ik heb OsmAnd gedownload en geprobeerd en zie geen rare dingen of crashes. (iOS-10/iPhone SE).
Hieronder heb ik 3 screenshots van: 1. maps.me 2. OsmAnd 3. Pocket Earth Pro.
(Het wazige beeld komt omdat ik de screenshots wat heb verkleind.

Ik vind het kaartbeeld van OsmAnd helemaal niet slecht moet ik zeggen! Pocket Earth is wat druk met al die boompjes in het bos! De kleuren van maps.me vind ik ook niet optimaal.
Je hebt het ook over “gedownloade GPX-wandelingen”, maar hoe krijg je die dan in OsmAnd ingelezen? Daar zie ik zo snel geen opties voor in mijn versie. Maar dat ligt vermoedelijk aan mijn onbekendheid met die app. (Zelf gebruik ik een Garmin-GPS, en dat werkt voor mij uitstekend en heeft alle mogelijkheden die je je maar kunt wensen).

Dat is geen verdienste van OsmAnd maar van alle mappers die de moeite hebben genomen om die paadjes op de kaart te zetten! :sunglasses:

Inderdaad wat de paadjes (en veel meer) betreft hulde aan de mappers.
De menustructuur in ios is zooooo anders dan in android dat ik er wat betreft inladen (wel gelukt) en bedienen van een gpx-file niet uitkwam. Blijkbaar bestaat de ios-versie pas ruim een half jaar en is waarschijnlijk/hopelijk nog volop in ontwikkeling.
In android werkt een gedownloade gpx-file prachtig.
Bv wandeling / mountainbikeroute uitzoeken op website http://www.gps-tour.info/nl/92.html downloaden en opslaan in dropbox. Op de android het gedownloade bestandje openen en de optie verschijnt om die in osmand op te slaan.
Een tip voor het wandelen met osmand…zet het geluid zachter, je loopt nl voor gek in het bos als het masjien “links afslaan” roept :laughing:

Dat blijkt dus in de ios-versie ook te kunnen.
In zoverre is je overstap naar de iphone weer wat dichterbij gekomen!

Inderdaad is OsmAnd voor ios een heel recente ontwikkeling. Ik denk dat daar nog wel wat aan zal verbeteren.

Ik ga op jacht naar een 2de hands iphone6 en dan maar weer leren met vallen, opstaan, vloeken tot het lukt :wink:

Grootste verschil tussen Android en iOS versie van OsmAnd is de navigatie module. Je kan op de iOS versie niet vragen “hoe geraak ik naar punt A ?”.

Volgens mij kun je je Google account met adresboek en agenda perfect gebruiken op je ipad, dus is dat geen reden om een iphone aan te schaffen.