osm2pgsql

De afgelopen maanden veel geleerd en gegroeid van nul kennis naar het combineren van osm data en andere data in bijvoorbeeld mapguide, udig en quantum gis.
Op dit moment is het zelfs gelukt om data in te laden naar postgis (waarbij de toevoeging --slim de truc was om dit onder winxp te laten slagen).

Er gaat echter nog wat mis met de projectie. ik weet dat de toevoeging -E met de projectie te maken heeft. Ik gebruik de volgende opdracht:
osm2pgsql --slim - U GEBRUIKER -W -d DATABASENAAM FILENAME.osm

zit er in de osm data een projectie of moet dit aangegeven worden met bijvoorbeeld -E 4326 om aan te geven dat het om WGS84 gaat. Deze optie heb ik overigens geprobeerd, maar ik kom niet tot een resultaat dat netjes over andere data heen kan liggen. In het datamodel gebruik ik verschillende projecties voor shapes die worden herberekend. Dit werkt goed. MEt de shapefiles die door geofabrik.de worden gecreerd heb ik geen probleem, wat bewijst dat het mogelijk is…

De OSM data is niet geprojecteerd, maar heeft coordinaten in lengte- en breedtegraden. Oftewel: WGS84 aka EPSG:4326.

Als je geen projectie opgeeft bij osm2pgsql, dan wordt de data geimporteerd in spherical mercator, 900913, dezelfde projectie als gebruikt voor de kaarten die je op bij OSM ziet. Hiervoor moet postgis wel 900913 kennen, wat je doet door het 900913.sql uit te voeren op je db. Als je de data in een andere projectie wilt, geef je die op met -E. Dit is dus waar je heen wilt, niet waar je vandaan komt, omdat OSM data altijd in 4326 staat.

Overigens is osm2pgsql bedoeld om een postgis db te vullen specifiek voor de mapnik renderer/kaart. Als je shapefiles wilt maken van OSM data, dan is dat niet de juiste tool.

Ldp, bedankt! ik zag het nr 900913 voorbij schieten. Ik heb de epsg opgezocht (3785). Nu werkt het.

Overigens is het niet mijn doel om postgis te gebruiken om shapes te maken. Ik wil bereiken dat ik in 1x de osm data voor NEderland in kan laden en dat op een vooraf bepaalde wijze weer te geven via verschillende manieren. Ik heb nu de data van openstreetmap draaien in het programma Quantum Gis (Qgis) en ik wil het draiend krijgen in Mapguide. Mapguide draait nu overigens en de postgis database ook… maar helaas er zit nog “iets” niet goed en mapguide (via de GUI Mapguide Maestro) kan geen verbinding maken met de database.

Na een paar maanden rotzooien is dit nu gelukt en ben ik een grote stap voorwaarts!