OSM Suomi-tapaamisia? Olisiko yhteisön jäsenillä kiinnostusta enemmän tai vähemmän säännöllisesti toistuville tapaamisille ihan kasvokkain ja/tai netin välityksellä? Tällaisia ei ymmärtääkseni kovin paljoa ole vielä Suomessa harrastettu - ainakaan viime vuosina.
Tämä foorumi toki toimii omalta osaltaan jo keskustelukanavana, mutta ainakin itse kokisin että joskus voisi olla kiva jutella näistä asioista ihan livenäkin ja samalla oppia tuntemaan muita yhteisön jäseniä paremmin. Mieluummin ihan kasvokkain, mutta hätätilassa toki hybridimallikin toimii. Näin saisi kasvot näille kaikille käyttäjien eri nimimerkeille.
Jokohan nyt siis olisi aika kokeilla näitä live-tapaamisia meilläkin? Muissa pohjoismaissa vastaavia viritelmiä kyllä jo on. Tietojeni mukaan ainakin Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa. Mielestäni näissä ei tarvita mitään kovin tiukkaa agendaa. Keskustellaan vaan vapaasti ajankohtaisista asioista, projekteista, haasteista, kehitysideoista mitä ihmisillä ylipäänsä on mielen päällä. Mielestäni tämä voisi olla myös oiva mahdollisuus itse kullekin oppia jotain uutta. Jos kiinnostaa niin tilaisuuteen voisi kytkeä jotain pientä yhteistä kartoitustoimintaakin.
Miltä kuulostaa? Jos kuulostaa hyvältä niin onko ajatuksia millä formaatilla (hybridi/läsnä) (suomi, svenska or English?) ja aikataululla (kerran kuussa jne.) homma voisi parhaiten toimia? Antakaa ihmeessä palautetta. Oma asemapaikkani on pääasiassa Helsinki, joten läsnätilaisuuden osalta olisin kiinnostunut lähinnä tapaamisista pk-seudulla, mutta miksei näihin voisi yhdistää myös pientä matkailuakin.
Hieno idea, arvostan aloitteellisuuttasi asiassa, myös aiempina vuosina.
Itselläni on kiinnostusta, tekstin välityksellä voi toki ymmärtää muiden ajatuksia mutta olisi hienoa ihan puhuakin asioista ja ymmärtää toisten lähestymiskulmia ja ajatusmaailmaa. Uskon että tapaamisista voisi olla hyötyä, ehkä innostaisi uusiakin henkilöitä kiinnostumaan asiasta.
Itselleni olisi luontaista Suomen kieli, vaikutan pk-seudulla.
Tapaamisia ylipäätään on järjestetty Suomessa kai yhden käden sormilla laskettava määrä. Vain pari näistä on ollut vapaan keskustelun merkeissä ilman selvää ennakko-ohjelmaa. Itse vaikutan myös Tsadin asfalttiviidakossa, mutta koko PK-seutu on helposti pyörän ulottuvilla. Ihan ensimmäinen OSM tapaaminen (vuonna miekka ja kirves) järjestettiinkin tarkoituksella Keravalla, jotta kaikilla olisi edes vähän matkustamista .
Jollain aikavälillä toistuva formaatti olisi tosi hyvä (vaikka vain neljä kertaa vuodessa, tai kuukausittain), mutta aikatauluttaminen tunnetusti hankalaa. Pitäisiköhän tälle perustaa joku doodle (tjms.) kysely, niin löytyisi aika, jolloin mahdollisimman moni tai kaikki halukkaat pääsisisvät aina paikalle?
Itse voisin edistää asiaa tarjoamalla taas ilmaista tilaa Helsingin keskustassa (linnuntietä puoli kilometriä Päärautatieasemalta) käyttöön. Yksityiskohdat footnotessa[1]
[Edit:] Ai niin, @houtari, voisiko HSL sponssata tilaisuutta Pommacilla, perunalastuilla ja Da-Capo -patukoilla, niin saataisiin suut makeaksi ja pyöräilijät nesteytettyä ?
Olen siis yksi Antikvariaatti Sofian osakkaista. Tilamme saa ilmaiseksi käyttöön aukioloaikojemme ulkopuolella (arkisin 18 jälkeen, la 16 jälkeen ja su mihin aikaan tahansa). Maksuttomuus riippuu myös siitä, että päivystän tilaa itse, eli riippuu omista aikatauluistanikin, ja joskus meillä on muita iltatilaisuuksia, eli lyhyt ennakkovaroitus tarvitaan. Tila ei ole täysin esteetön, rakennus on valmistunut 1907 ja sisäänkäynnissä on kaksi rappusta eli askelmaa. Yleensä pyörätuolit saa kylla kannettua sisään. ↩︎
Ehdottomasti kiinnostaisi! Vaikutan pääasiassa Tampereen seudulla, mutta pk-seudulla vierailu esimerkiksi kuukausittain onnistuisi kyllä hyvin. Toki jos Tampereen alueella on enemmän kiinnostusta, niin mahdollisesti täälläkin suunnalla tapaaminen voisi olla paikallaan.
Kuulostaa siltä että kannattaisi ilman muuta ainakin kokeilla. Minulle sopii kyllä hyvin tuo mainittu Antikvariaatti ja doodle. HSL:n sponssin osalta olen kyllä hieman skeptinen. Jatkossa voisi miettiä olisiko osa tapaamisista online niin pääsisi kauempaakin osallistumaan.
Jos tähän ei tule muilta vastaehdotuksia, niin voisin ensi viikolla luoda tapaamiselle wikisivun ja linkata siihen Doodle-kyselyn. Wikisivu siksi, että sitä on ehkä helpompi jakaa muissakin kanavissa. En ole itse myynyt sieluani Zuckerbergille, joten en tiedä yhtään, kuinka aktiivinen FB/Meta-yhteisö OSMilla on Suomessa. Mutta sielläkin voisi jakaa tietoa ja linkkiä jos tuntuu järkevältä.
Itselläni muutama deadline lähestyy ja syyskuun illat alkavat olla jo varattuja, mutta voisin vaikkapa alustavasti merkata Doodleen syyskuun loppupuolen ja lokakuun sopivat ajat, niin saadaan äänestys käyntiin. Vai pitäisikö siirtä myöhemmäksi niin sana ehtisi kiiriä seuraavaankin kinkeripiiriin?
Joo, tykkään foorumista ja/tai wikistä tähän tarkoitukseen, koska molempia voi lukea ilman muita applikaatioita ja niitä voi linkitellä ristiinrastiin vapaasti.
Oon itsekkin innostunut ajatuksesta, mutta en uskalla luvata miten pääsen/ehdin paikalle. Siksi tykkäsiin toistuvista tapaamisista, niin se kasvattaisi osallistumismahdollisuuksia.
Tapaamisiin liityen tuli mieleen mainita että StreetCompletessa on se “team mode” jossa kysymykset jaetaan eri osallistujien kesken päällekkäisten muokkausten välttämiseksi. Sitäkin voi kokeilla jos “naapurista” löytyy toinen kartoittaja.
Nyt loin alustavan Wikisivun toistuville kartoittajatapaamisille, sekä Doodle-kyselyn ensimmäisen tapaamisen ajoille. Toivottavasti tuo Doodle on kätevä käyttää kaikille.
Valittavissa on nyt yhdeksän iltaa/iltapäivää loppusyyskuusta ja alkulokakuusta. Valitsin sekä viikonloppuja että muutaman arki-illan. Toivottavasti noista löytyisi joku, joka sopii kaikille kiinnostuneille! Toki kannattaa merkata kaikki itselle sopivat päivät, niin saadaan mahdollisimman paljon overlappia. Jos tuntuu ettei mitään yhteistä päivää löydy, voin lisätä päiviä lokakuun lopulle.
Ja tuota wikisivua voi ja saa ehdottomasti myös muuttaa paremmaksi jos ideoita ja tarmoa löytyy (paitsi siis ensimmäisen tapaamisen kutsutekstiä, ellei se ole jotenkin epäselvä). Ja toki jakaa kaikkiin kiinnostaviin paikkoihin!
Kun päivämäärä ja -aika löytyy (toivottavasti parin viikon kuluttua), teen tästa myös ainakin event-ilmoituksen. Muitakin tapoja mainostaa tätä OSM domaimeilla saa vinkata! Ja jos joku tätä lukeva käyttää facebookia, esim. sinnekin saa jakaa ilosanomaa. OSM kahvit-sivu on päivitetty näköjään viimeksi 2017, mutta koska tuo oli toteutettu facebookin kautta, ehkä tämä perinne eksisteeraa yhä?
Just dont walk into the trap of using OSM forum dates to set dates. It messes with the timezones
2025-08-29T10:00:00Z
this can come out as 12, 10 or 14 depending on the mood of the forum I think. Trust me, I’ve tried this, and suddenly half the people show up two hours early or late.
Nyt vastausten määrä Doodle-kyselyyn tasaantui, ja tapaamisajankohdaksi valikoitui tiistai 30.9., klo 18:00 alkaen.
Tämä päivämäärä sai eniten äänia, valitetavasti se ei sopinut yhdelle kiinnostuneelle. Mutta koska ajatus oli järjestää tapaamisia toistuvasti, niin mahdollisuudet osallistua jatkossa ovat varmaan paremmat.
Teen tästä vielä event-ilmoituksen ja korjaan wikisivulle ajankohdan, mutta ilosanomaa saa levittää kernaasti myös muualle relevantteihin paikkoihin. Ja kiitokset @Petsamo lle tämän threadin pinnaamisesta!
Näkemisiin Vuorikadulla kuun lopussa! Vähän pientä tarjoiluakin saattaa olla tulossa, ainakin kapselikahvikone on käytössä ja keksejä löytyy!
Muistutuksena vielä: OSM kartoittajatapaaminen tasan viikon päästä, tiistaina 30.9. klo 18 alkaen Helsingin keskustassa, Antikvariaatti Sofiassa, osoitteessa Vuorikatu 5. Tervetuloa!
Kiitokset kaikille eiliseen tapaamiseen osallistuneille!
Paljon mielenkiintoisia ajatuksia tuli esille ja hauska oli nähdä kasvotusten. Ainakin suomenkielisten wikisivujen päivittäminen ja selkeyttäminen nostettiin esiin selväksi kehityskohteeksi. Esimerkiksi, ja osittain, tämän spesifin aiheen tiimoilta voisikin järjestää jossain vaiheessa tulevaisuudessa uuden tapaamisen.
Itse rohkaistuin tapaamisen jälkeen taas jollain aikataululla lähiaikoina korjaamaan, siistimään ja saattamaan vihdoin maaliin (ja ehkä vaikka jonkinlaiseen neuvoa-antavaan äänestykseen) uudet piirto-ohjeet pyöräteille ja poluille. Tosiaan siis jollain aikataululla mutta toivottavasti ennen talvea, koska muutamien työprojektien deadlinet lähestyvät taas.
Kiitos vielä minunkin puolestani osallistujille ja erityisesti illan isännälle Tolstoille. Meitä oli lopulta paikalla 7 henkilöä ja keskusteltavaa riitti hyvin sen noin 2 1/2 tuntia minkä taisimme paikalla viettää.Todettiin mielestäni varsin yksimielisesti että tätä kannattaa ilman muuta jatkaa.
Seuraavaa tapaamista ei kuitenkaan vielä aikataulutettu, vaan siitä sekä tapaamispaikasta oli puhe käydä keskustelua täällä foorumilla. Puhuttiin myös että tapaamisiin voisi keksiä 1-2 ennakolta ilmoitettavaa teemaa. Tämä voisi hieman ohjata keskustelua ja mahdollisesti houkutella lisääkin osallistujia mukaan kun on joku selvä aihe käsiteltävänä. Todettiin myös että valtaosa ajasta kyllä kannattaa edelleen antaa tilaa ns. spontaanille mielipiteenvaihdolle ja vapaalle keskustelulle ajankohtaisista aiheista.
Täällä foorumilla voisikin käydä matalalla kynnyksellä keskustelua noista tulevien kokousten teemoista, kokouspaikoista ja kaikesta muustakin aiheeseen liittyvästä.
Juuri näin! Kokouspaikasta sanottakoon, että myös Antikvariaattia voidaan käyttää paikkana muidenkin ehdotuksesta. Sen ainoa huono puoli (no, Helsinkikeskeisyyden ja muiden iltatilaisuuksiemme ohella) on, että tuon tilan käyttö OSM-kokoontumisiin on sidottu omiin aikatauluihini. Mutta lähes joka viikko löytyy kyllä vähintään pari iltaa, jolloin minullakin on aikaa.
Muuten: enpä tullut ajatelleeksi, että viime kerrallakin olisi voitu järjestää mahdollisuus myös etäyhteyteen.[1] Jatkossa tämänkin voisi ottaa huomioon, ja tietokone voidaan asemoida niin, ettei paikan päälle tulevien tarvitse näkyä sen kamerassa jos ei halua.
Paikalla on siis reititin, ja tilan puolesta tietokone. Itse olen vannoutunut Debian-käyttäjä, mutta tilan tioetokone ei ole omassa hallinnassani ja siinä pyörii, valitettavasti, Windows. Zoom on platformina ainakin mahdollinen, mutta toimivia avoimen lähdekoodin etäyhteysohjelmia on varmaan myös olemassa. ↩︎