OSM Route Visualizer

Deze tool is bedoeld om inzicht te geven in de weg- en surface-types die je OP OSM tegen kunt komen, maar dan specifiek op één bepaalde route die jij zelf als GPX bestand moet uploaden naar het programma.
De beperking is dat de route niet langer dan 100km mag zijn. Als voorbeeld heb ik een route gemaakt die van Amersfoort Vathorst naar Utrecht centraal gaat.

De wegtypes worden voorgesteld door verschillende basiskleuren en de diverse mogelijkheden in surface worden weer door gradaties in die basiskleuren weergegeven. Je kunt op ieder routedeel afzonderlijk klikken en zien wat daar is vastgelegd op OSM, en je kunt ook naar OSM springen op die plek.
De surface gradaties gaan van hard → zacht. Dus betonplaten zijn donkerder van kleur dan gravel.
Momenteel is het programma in versie 16. Het staat hier:

De legenda voor de wegkleuren zie je hier:

En hier zie je de ordening van de surface (en eventueel tracktype):

Soms krijg je na het uploaden van je track een foutmelding, dat betekent dat overpass druk bezig is. Gewoon nog een keer proberen.
Ook kan het het programma verkeerde informatie over een bepaald wegdeel geven, vooral als direct naast dat wegdeel ook een andere weg loopt met een andere surface. Het komt bv. vaak voor dat naast een fietspad ook nog een voetpad loopt (met een andere surface). Dan wil het programma wel eens in de war raken…

1 Like

Mooi, dat lijkt mij een handige tool, ga ik wel gebruiken.Ik vermoed meer vanwege highway type dan specifieke ondergrond. Hoewel, er is op wandelroutes veel gravel te vinden wat eigenlijk fine_gravel zou moeten zijn. Echt gravel komt niet zo veel voor.

Inmiddels versie V17.
Ik heb vooral het kleurengebruik aangepast en niet meer zoveel gradaties in kleuren aan één bepaald wegtype/surface gekoppeld, want dat werd veel te onoverzichtelijk.
De totale route en het wegtype is nu in een oogopslag duidelijk en door op een lijnstuk te klikken krijg je alsnog alle informatie te zien.

Dit is nu het nieuwe beeld:

2 Likes

Mooie evolutie, Marc!

Ben zelf niet zo’n fan van Komoot, maar wat ik er wel leuk aan vind, is dat ze een samenvatting geven van je route met een verdeling van aandeel (a) ondergronden en (b) wegtypen.

Zat zoiets ook nog in jouw voornemens om toe te voegen aan je Visualizer?
(ik vermoed dat jij wat zinvollere tags kan geven dan Komoot hieronder doet :wink: )

Vind je dat nuttige informatie? Want ik kan wel gaan uitrekenen hoeveel procent een bepaald wegdeel/surface heeft, maar levert dat meer zinvolle informatie op dan wat je nu kunt zien? En wil je dat weer zien als een totaal overzicht?

Ik vind dat zelf wel handig ja, kan in bepaalde gevallen meer overzicht/ samenvatting geven dan een kaart met heel veel verschillende stukjes, zeker bij langere routes. En het maakt het mogelijk om routes met elkaar te vergelijken.

Net als @Peter_Elderson al aangaf in het andere draadje zijn er gebruikers die wel sterke voorkeuren hebben voor bepaalde soorten (on-)verharding en padtypen. Zelf wandel ik bijvoorbeeld echt veel liever op plekken waar geen voertuigen komen (anders pak ik wel de fiets :wink: ) en daar zoek ik mijn routes op uit.

Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik deze visualisatie heb gemaakt van wandelknooppunten op basis van highway-type , waarbij kan zien waar je loopt over een path / footway / track en waar op andere wegtypen. Sommige routes springen er dan gelijk uit en andere vermijd ik liever.

Maar dat is mijn afwijking, natuurlijk prima als jij andere prioriteiten en voorkeuren hebt :wink:
Wandelnetwerken via Overpass ("live") (via overpass, momenteel wat traag)

Volgens mij zit in deze versie (v18) alles wat je zoekt:

1 Like

Knooppuntnet Planner geeft standaard oook verhard/onverhard/onbekend weer (voor wandelen, fietsen en paardrijden), en voor de geplande itinerary het percentage onverhard. Verhard is dan asphalt, paved, paving_stones, concrete, en nog een paar steenopties; onverhard is gravel, fine_gravel en allerlei gras en grondsoorten. Ik weet niet of tracktype meetelt.

Bij echte wandelaars is die verdeling gebruikelijk, al vinden de échte echte wandelaars natuurlijk niet dat grind e.d. onverhard is.