OSM op Garmin Drive?

Ik zit al een tijdje te kijken naar een nieuw navigatiesysteem voor in de auto. Ik gebruik nu nog steeds een Panasonic Strada CN-GP50 met kaarten uit 2007, die doet het prima en ik vind het eigenlijk sonde om hem niet meer te gebruiken. Heb al geprobeerd om hem te unlocken en er mapfactor navigator free op te zetten. Dit is gelukt en het werkt, maar ook niet meer dan dat, voor alledaags gebruik is het alles behalve geschikt. Voor de CN-GP50 is helaas helemaal geen support meer, de software is van Navigon (nu Garmin) en de kaart is in een .MAP bestand opgeslagen, voor zover ik weet kunnen er geen OSM kaart op een Navigon apparaat.

Om te voorkomen dat ik weer in zo’n situatie terecht kom waarbij een apparaat die nog prima werkt nauwelijks meer te gebruiken is omdat de kaarten zijn verouderd, ben ik aan het zoeken naar een apparaat waar OSM kaarten op kunnen. Dan kom je al gauw bij Garmin terecht.

Tegenwoordig heb je zogenaamde ‘lifetime kaart updates’.

Het kan dus zo zijn dat je na een jaar geen updates meer ontvangt, dan kan je nog een paar jaar verder rijden, maar daarna merk je toch wel dat de kaarten oud worden. Dan heb je dus een prima apparaat die nutteloos is geworden doordat de kaarten niet meer te updaten zijn, en dat vind ik sonde van een apparaat die het verder nog prima doet.

Dat OSM op de Garmin GPSmap kan weet ik omdat ik er zelf een heb. Op de wiki staat dat het ook op de Nüvi’s van Garmin kan. Ik denk haast dat het ook op de nieuwere Drive versies kan, maar weet het niet zeker. Heeft iemand dit al uitgeprobeerd?

P.S. je zou kunnen denken: ‘waarom gebruik je geen smartphone??’. Die heb ik niet :D, gebruik nog altijd een simpel Nokia’tje…

Dit is wel een zeer pessimistische inschatting en dan druk ik me nog voorzichtig uit.

Uitgeprobeerd niet maar op de Garminsite bij de specificaties staat bij alle Drivemodellen dat ze geschikt zijn voor aanvullende gegevenskaarten op microsd (niet meegeleverd). Naast dat ze voorgeinstalleerde wegenkaarten hebben (lifetime)

:smiley: Was inderdaad overdreven. Maar in theorie zou het kunnen.

Ik denk dat het ook wel werkt, net als de vorige modellen.

Ik heb net een Drive 40 binnen waar volgens de ANWB West-Europa op zou moeten staan, maar er staat alleen Zuid-Europa op, terwijl ik over een paar dagen naar Schotland ga.

Geprobeerd een OSM kaart van GB op de SD-kaart te zetten, maar die lijkt niet te worden gelezen (waar heb je die SD_slot dan in helesnaam voor?)

Heeft iemand ervaring met andere versies van de Garmin Drive?

Ik heb er geen ervaring mee maar als ik op gps.nl kijk kan ik er niet uithalen dat er OSM op kan.
Maar misschien kan je het wel beter op dat forum vragen.

Dit is West-Europa volgens Garmin:

Op de site van ANWB wordt ook gesproken van West-Europa, dus heb je die niet gekregen, dan terug naar ANWB lijkt me.

De vraag is dan wat je op de sd-kaart hebt gezet en hoe. In ieder geval zal de kaart in de map X:\Garmin moeten staan waarbij X het stationsletter van je sd-kaart is. Geef de kaart op de sd-kaart in 1e instantie de naam gmapsupp.img voor alle zekerheid.
(Op een ander forum las ik van een routeringprobleem met een osm-kaart van Chili op een Drive 40, in ieder geval werd de osm-kaart wel gezien).

(Op forum.gps.nl zouden we ook vragen om een rapport online van je gps met sd-kaart te plaatsen gemaakt met JaVaWa Device Manager. Kunnen we meekijken. Maar dat gaat wellicht nog even te ver).

Sinds niet al te lange tijd ben ik in het bezit van een Nuvi Cam.
Ja, OSM data (kaarten) kan ik erop installeren, maar…
Nuvi herstart met regelmaat meestal op dezelfde posities.
Routering werkt niet zo goed als bv met OsmAnd. Met dezelfde kaart.
Soms routeert de Nuvi een behoorlijke omweg die niet logisch is.
Hetzelfde maar dan in mindere mate (uitval) doet zich met mijn Oregon 600 voor.

Ik heb er (nog) geen, dus ik heb er geen ervaring mee. Hoe heb je hem op de sd-kaart gezet?

Het staat eigenlijk nergens heel duidelijk. Garmin ziet de bui natuurlijk al hangen, straks heeft iedereen OSM kaarten op z’n GPS staan, en verkopen ze hun eigen normale kaarten nauwelijks meer.

De Nüvi Cam is wel heel luxe ;). Strak dingetje.
Mijn GPSmap 62s heeft nergens problemen mee, routing doet het prima. Valt, bij mij tenminste, ook nooit uit, werkt gewoon prima. Vreemd dat de Oregon 600 het minder goed doet.