OSM kaart voor Garmin gedownload. Nu hoe installeren op Garmin GPS62 ?

Beste leden, vriendelijke groeten van uw nieuwe collega.

Omdat OSM voor mij nog totaal onbekend was gisteren, ben ik bezig (voor mezelf) te noteren hoe het allemaal in zijn werk gaat. Heb nu een kaart kunnen downloaden specifiek ‘voor Garmin toetstellen’ (GPS62) maar moet ze nog kunnen plaatsen op mijn Garmin.

Ik meen ergens te hebben gelezen dat die OSM kaart moet in een directory komen die absoluut MOET ‘Garmin’ zijn genaamd. Juist ? Wat ik nog moet weten is WAAR precies die map mag/moet komen !

Ik heb nu Basecamp enkele malen gebruikt maar ben er nog echt niet in thuis
(vind het trouwens NIET echt intuitief qua gebruiksgemak)

Op het intern geheugen of ergens op de micro-SD ?
Ik heb nog weinig benul hoe de ‘boomstructuur’ in mekaar zit op de geheugens van het toestel.

Is hier ergens wat specifieke informatie voorhanden of kan men mij in enkele punten uiteenzetten wat de verdere procedure inhoudt ?

Bedankt.

*Terzijde mijn voorlopige nota’s van een uitgebreide procedure download+installatie op Garmin *
De ontvangen bestanden vanuit OSM (OpenStreetMaps)ten behoeve van Garmin zijn 4 in aantal
The server has generated four different configurations of your map:

  • _mapsource.exe = Installer for Garmin MapSource (Windows).*

  • _roadtrip.zip = Installer for Garmin RoadTrip (Mac OSX)*

  • _gmapsupp.zip = Combined image for direct manual placement on the GPS device (gmapsupp.img)*

  • _tiles.zip = A zip file containing the tiles in the request.
    especially useful for Linux users (e.g. QLandkarte)*

*1. - Men kan alvast één wissen

  • Gebruikt men Windows, dan kan men _roadtrip.zip wissen*

2.Plaatsing van de kaart op het Garmin toestel:

*- De ontvangen kaart is bevat in _gmapsupp.zip

  • Unzip dit bestand.
  • Het unzipped bestand is gmapsupp.img en is bedoeld om manueel te worden overgebracht naar het Garmin toestel.*

3. (De doel-locatie van de kaart op het Garmin toestel is nog te bepalen.)

*4. Procedure voor de OSM kaart te plaatsen op GPS62 met gebruik van Basecamp : …/…
*

Je kan de kaart op het interne geheugen zetten of op de SD kaart, laatste heeft over het algemeen meer ruimte en heeft zodoende de voorkeur. Ook is het risico lager dat een update van Garmin kaarten die van OSM overschrijft met de Garmin kaarten op het interne geheugen en de OSM kaarten op de SD-kaart.

Als er op de SD kaart nog geen Garmin directory aanwezig is, moet je deze aanmaken en het gmapsupp.img bestand uit de zip-file hiernaar kopieren.

Alle bestanden in de Garmin directory met de .img extentie worden door je Garmin geladen (hoewel dit niet voor alle modellen geldt IIRC).

Ik zelf heb alternatieve kaarten die ik op het moment niet nodig heb (Hongarije o.a.) in een aparate map op mijn SD-kaart staan die ik naar de Garmin directory kan verplaatsen wanneer ik deze nodig heb, scheelt wat laadtijd bij het opstarten :slight_smile:

De directory structuur op mijn SD-kaart ziet er zo uit:


SD-Kaart
\ Garmin
  \ ofm-nl_gmapsupp.img
\ Maps
  \ at_gmapsupp.img
  \ de_gmapsupp.img
  \ hu_gmapsupp.img

Hierbij is de OpenFietsMap gmapsupp.img hernoemt naar ofm-nl_gmapsupp.img om in de bestandnaam duidelijk te hebben welke kaart het betreft. De {at,de,hu}_gmappsupp.img zijn de kaarten van garmin.openstreetmap.nl voor Oostenrijk, Duitsland en Hongarije.

Vriendelijk bedankt sebastic voor het zeer duidelijk antwoord.
Het helpt alleszins om beginnersfouten te vermijden.