OSM historische bestanden (alleen NL) beschikbaar voor download?

Voor analyses gebruik ik veel openstreetmap onderdelen. Ik maak dan ook gebruik van een osm download voor een beperkt gebied (Zuid-Holland) via geofabrik. Nu zou ik graag objecten (bijvoorbeeld voorzieningen) willen vergelijken met de situatie van 10 jaar terug. Ik zoek dus oude (complete) osm downloads voor Zuid-Holland of Nederland. Mijn oudste download is uit 2019. Weten anderen misschien of er nog oudere bestanden beschikbaar zijn voor downloads van NL of regio?

1 Like

Welkom op dit forum Chrisvane !

Misschien is óók je oplossing, de instantie’s:

1. Rijks Cultureel Erfgoed
  2. monumentenzorg provincie Zuid Holland (bestaat deze in deze provincie ?)
  3. gemeentelijke monumenten instantie’s

contacten met dezelfde vraag ?

Dank voor de suggesties. Het gaat mij echter om andere soorten voorzieningen, denk aan scholen, haltes, huisartsen etc. Maar eigenlijk wil ik een complete download van een x-tal jaren geleden, want het kan bijvoorbeeld ook over wegendichtheid gaan, ik noem maar een zijstraat (letterlijk;-).

Ok ik snap je nu beter.
Zodra ik wat (ook door toevalligerwijs zoektocht bijvangst) gevonden heb zal ik me hier melden voor je.

1 Like

De volledige OSM history is per land of provincie via Geofabrik (na inloggen met je OSM account) te downloaden:
netherlands-internal.osh.pbf
zuid-holland-internal.osh.pbf

Deze bestanden kun je met Osmium of Pyrosm verder verwerken.

1 Like

Oeh. Als het aankomt op scholen, haltes, huisartsen of straten is dit wel een lastige. Wees je bewust van de beperking dat zeker niet alles, destijds, maar ook nu, niet per se op de kaart hoeft te staan…! Dat is compleet in handen van vrijwilligers die bijdragen aan OpenStreetMap! Als je het aantal huisartsen vergelijkt met eerdere datasets zie je sowieso een verschil maar dat hoeft niet per se te betekenen dat die praktijk destijds niet bestond..!

Afhankelijk van het thema of type analyse is de data dus niet zonder meer bruikbaar in een analyse. Voor specifieke doeleinden zoek vooral specifieke databronnen. De GHOR heeft wellicht een betere dataset als het aankomt op huisartsenpraktijken per gemeente of plaats in bepaalde jaartallen.

1 Like

Dat gezegd hebbende, alle beetjes data kan er toe bij dragen dat een dataset completer wordt in die zin is de OSM database wel een goede basis om een completer beeld te kunnen maken.

Dank voor deze opmerking. Ik ben me bewust van hoe osm wordt gemaakt. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een actueel overzicht en locatie van alle typen onderwijs in Zuid-Holland. Voor een adressenlijst kan je data downloaden bij DUO, maar ik zie al dat die ook geen compleet beeld van bijvoorbeeld alle huidige basisscholen biedt, terwijl OSM die wel heeft. Nu maak ik een combi van beide bestanden voor een completer beeld. DUO=basis, OSM vult aan.

1 Like

Wellicht al bekend, maar voor de zekerheid:
als je een wat beperktere hoeveelheid specifieke historische data wil downloaden dan kan dat ook heel makkelijk met Overpass (wel wat performance issues momenteel).

Zie voorbeeldje hieronder dat je naar wens kan aanpassen, ook met een zoekgebied als een provincie (voor gegevens die minder vaak voorkomen dan wegen).

Dit voorbeeld illustreert gelijk het punt van @Probelnijs : er lopen in de tijd twee processen door elkaar heen
(1) de dekkingsgraad van OSM (die hier is gestegen voor bospaden) en
(2) de paddichtheid in werkelijkheid (die hier is gedaald omdat veel paden zijn teruggegeven aan de natuur)

https://overpass-turbo.eu/s/2oTH