OSM en phone

Ik twijfel en ben toe aan een Phone.
Eerste keuze is natuurlijk welke hoek, besturingssysteem.
Android of toch maar WM Phone.

Wel iets dat goed kan werken met OSM.
Thuis, een W7 PC.
Voor en nadelen,…wifi…internet…connectie…

Wat is wijs? (Smart)

Ik ben zeer tevreden over Android phone. Heb een Acer liquid E2 duo. Maand of 3 geleden voor 240 euro gekocht… Zag vandaag dat ie bij Ibood al voor 149 te koop was (maar je moet er ms wel snel bij zijn). Op Android is vrij veel te krijgen mbt OSM. Kijk maar eens op google play. Je zou op je Windows PC eens bluestacks kunnen installeren en daarna een aantal android apps. Bv Osmand/orux maps. Kijk of je het wat vindt. Zo niet dan uitkijken naar een alternatief. Windows mobile ken ik niet dus vergelijken zal mij niet lukken.

Sinds een paar dagen heb ik hier een Huawei y300 liggen. Gevraagd om de telefoonnummers er in te zetten.
Mijn eerste ervaring.
Playstore niet te bereiken zonder google account. Is er buiten playstore om ook goed alles verkrijgbaar?
Bij gebruik van eigen (derden) google account is deze niet zomaar van de Phone te halen.
Tevens vindt je die Phone terug in mijn eigen google account en kan deze niet verwijderen.
Een paar vinkjes verkeerd en al je google data staat op die telefoon, nu is deze telefoon voor iemand anders, lastig, heb dus al een factory reset gedaan.

Had verwacht dat ik via wifi rechtstreeks met de pc kon communiceren zonder internet, …dus nu alleen via usb verwisselbare schijven explorer.

Vandaar mijn vraag naar ervaringen
Vandaar mijn twijfel of ik beter een windows Phone kan nemen. Zal dat beter met de pc comminiceren usb of liever wifi, zoals vroeger met active sync.

Zat eerst zelf te denken aan Huawei ascend g700 met twee simkaarten.

Waar moet een OSM smartphone aan voldoen:

GPS tag in foto, aan uit zetten. foto van goede kwaliteit. Detail foto van bord met tekst. Situatie
360 weergave kunnen maken. http://www.opentrailview.org/about.html

Wat algemene dingen over OSM / Android.

Om uit de playstore te kunnen downloaden heb je inderdaad een google account nodig.
Apps voor android hebben de extensie ‘apk’ en kunnen vaak ook los gedownlooad worden.
Maar dan moet je wel een optie op je telefoon aanzetten om “onvertrouwde” software te installeren …
Best practice: maak voor je telefoon een nieuw account aan, enkel om software te installeren en doe er verder niks mee.
Wil je wel alle synchronisatie van mail/agenda/installeren vanaf pc, dan gebruik je een algemeen account.

Denk niet dat dit Android/Google eigen is: bij Apple is het precies hetzelfde verhaal. En bij de Windows Phone idem!
Bij de laatste heb je als je even niet oplet zo je hele PC gekoppeld aan je mobiel.

Communiceren met je PC gaat op allerlei manieren via WiFi of je data-verbinding.
-Je kunt gebruik maken van google drive / skydrive droppbox/wuala etc. Dan moet je wel een account delen tussen beide apparaten.
-gebruik bv de app ESFileExplorer om naar een gedeelde schijf in je netwerk te zoeken.
-de app ‘MyPhoneExplorer’ maakt bedraad of via WiFi een backup van je telefoon en kan ook bladeren door de bestanden op je telefoon.
Dit lijkt nog het meest op activesync omdat je ook specifieke mappen op kunt geven om te synchroniseren ( bv DCIM voor je foto’s )

Hoe ‘smart’ je telefoon ook beweert te zijn … je moet altijd zelf van alles uithalen om er echt nuttig gebruik van te kunnen maken.
Tenzij je je beperkt tot social media, want daar zijn ze standaard mee vol gepropt.
Of je neemt een Nexus 7, dan heb je de minste voorgeinstalleerde rommel. Of nog ‘smarter’: kies een telefoon waar je een
custom rom voor kunt downloaden ( maar dan moet je wel erg diep in de materie duiken ).

De OSM kant ( voor mij belangrijk ) wordt met afstand gewonnen door Android. De open software opzet maakt dat er erg veel
geo-whatever-gps apps zijn. Zelf gebruik ik het meest OruxMaps in combinatie met OSM ( MapsForge ) vectorkaarten.
OruxMaps kan overigens ook met Garmin IMG overweg! En volgens mij kon de laatste versie ook foto’s toevoegen aan waypoints.

Voor de kaarten kun je dan terecht bij Ligfietser en bij http://www.openandromaps.org/ , een Duitser die specifieke wandel- en fietskaarten in
MapsForge formaat met verschillende layouts maakt. Ik vind het wel handig om meerdere kaarten van hetzelfde gebied te hebben: zo
maak ik altijd 1 waarop ik in de style fietspaden als mooie brede rode lijnen laat zien…

Het belangrijkste punt bij aanschaf is: de batterijduur !
Je wilt toch een hele tijd kunnen loggen tenslotte. Ik heb zelf een galaxy S Advance. Daar hou ik het 6-8 uur mee uit.
Maar mijn fietsvriendin met dezelfde telefoon bomvol social-gedoe en ruzzle / wordfeud en wat er nog meer is kan het na 2,5 uur al schudden.

Overigens is de mooiste optie een telefoon te nemen en daar gewoon geen simkaart in te stoppen en het ding vervolgens in vliegtuigstand te zetten
als je op pad bent. Moet je wel een tweede toestel hebben voor het bellen. Alhoewel: ook zonder simkaart kun je 112 bellen als je onderuitgaat.

( nog een teleurstellende mededeling: in de zon heb je aan om het even welk toestel helemaal niks! )
Je hebt enige invloed door onderweg WiFi/data/acc sensor/automatisch draaien uit te zetten. Maar op bv de kompas heb je weinig invloed, want die wil je graag gebruiken.
Ook daar spelen de apps weer een rol: sommig apps vreten stroom.

Goed verhaal Noordfiets. Dank.

Virus en smartphone, wat gebruiken jullie als beveiliging.