Bestaat er een hele simpele website om specifieke data uit osm te ontsluiten?
Achtergrond:
Ik zie vanuit mijn Gemeente Houten regelmatig kaartjes voorbij komen die niet compleet en/of actueel zijn. Zie bijvoorbeeld onderaan deze pagina: Recreatie | Gemeente Houten
Nu wil ik ze daarmee helpen maar ik denk dat Overpass te complex is.
Zijn er websites waar je gewoon wat vinkjes kan zetten en dan een leuk kaartje krijgt met die informatie? De enige website die ik heb gevonden is mapcomplete:
Begrijp ik goed dat jijzelf aanvullingen wilt maken op OSM?
Daar is Overpass in iedergeval niet voor bedoeld.
Maar je kunt wel zelf een OSM account maken, de diverse helppagina’s en wiki’s lezen en met een browser aan de slag gaan. De standaard editor daarvoor is iD, die je ook als eerste ziet als je naar OSM gaat en inzoomt om het gebied dat je wilt bewerken.
Een betere editor is JOSM, maar daar is de leercurve wat steiler. Voor een eenvoudig begin is iD uitstekend te gebruiken.
En als je vragen hebt dan is dit forum de plaats daarvoor.
Hallo Marc,
Nee hoor… het gaat mij alleen om de presentatie.
(Ik map al wel een tijdje af en toe met Josm)
Dus hoe krijgt iemand die niks af weet van Osm en/of mappen toch de data netjes gepresenteerd.
Voor jou of voor hen? Zolang jij erzelf mee uit de voeten kunt, heb je zelf ook controle over het “herpresenteren” van de data.
Helaas niet, of anders staat de keuze uit beschikbare vinkjes in schril contrast met de enorme hoeveelheid aan waarden (en relevante combinaties!) in onze database.
Je ontkomt er bijna niet aan om zelf te gaan shoppen in Overpass. Gelukkig zijn er genoeg voorbeelden en beantwoorde beginnersvragen te vinden om snel wat bruikbaars te kunnen copy-pasten. Enige kennis van syntax/scripting vereist.
Exporteer vervolgens een JSON en importeer dat in het hierboven genoemde uMap of Mapbox.
Dit is voor nu even de overgesimplificeerde uitleg
Dank voor jullie reactie.
Ik was al een beetje aan het pielen in umap.
Zo die andere twee ook eens uitproberen.
En op jouw eerste vraag terug te komen Tilia. Ik was op zoek naar een website die een medewerker van de gemeente zelf kan gebruiken zonder kennis van scriptjes/websites bouwen. Een beetje zoals mapcomplete maar dan netter.
Grote kaart van de website.
De laag eroverheen is bij een externe partij gehost, webgispublisher.nl, die het visualiseert.
Deze laag is password beveiligd, niet te gebruiken in een ander programma en dan niet onder andere data te leggen.
Ondergrondkaart is BRT top10NL.
In de website is het ingebed via een iframe die je kan bekijken.
Voorbeeld is firefox, Toepassingsmenu ( rechtboven scherm) – Meer hulpmiddelen --Webontwikkelaarshulpmiddel – tab inspector – en een beetje over de html code heen gaan totdat de kaart blauw oplicht, > pijlthes menu meer openen, dan zie je ergens de regel met url in iframe. Rechtklikken, onderaan openen in ander scherm, als favorieten Houten opslaan Tab netwerk, dan zie je welke lagen er binnen komen.
Ctrl+Shift+ I open je het gelijk.
OSM data doorgeven aan een Gemeente, op deze data rust wel Openstreetmap ODbL licentie, voor verder gebruik.