Oscar Biludlejning – organiseret redigering: ~131 nye filialer + vedligeholdes

Hej

Jeg skriver på vegne af Oscar Biludlejning (hejoscar.dk). Et biludlejningsfirma med ca. 144 afdelinger i Danmark

(og med søsterselskaber i NL, DE, ES, BE og USA). Vi vil gerne annoncere en organiseret

redigering, før vi går i gang, jf. Organised Editing Guidelines og Import Guidelines.

**Status i dag:** Kun ca. 10 af vores 144 danske afdelinger findes i OSM . De resterende ~134 mangler.

**Det vil vi gøre:**

1. **Oprette de ~134 manglende afdelinger** som `amenity=car_rental`-punkter med information fra vores egne interne system (adresse, åbningstider, telefon, hjemmeside).

2. **Forsigtigt supplere de 10 eksisterende punkter** med manglende fakta (brand-tags,

åbningstider). Vi omdøber ikke og fjerner ikke fællesskabets tags.

3. Fremover: holde vores egne punkter opdaterede, når informationer ændrer sig, og markere

permanent lukkede afdelinger med `disused:amenity=car_rental` (vi sletter aldrig).

Eksempel på tagging for én afdeling (her Rønde. hver afdeling får sit eget bynavn i branch, sin egen adresse, telefon og åbningstider. Skriv endelig hvis i vil have det opsat på en anden måde :slight_smile: ):

```

amenity=car_rental

name=Oscar Biludlejning

brand=Oscar Biludlejning

brand:wikidata=Q127731404

branch=Rønde

opening_hours=Mo-Fr 08:00-17:30

phone=+45 …

website=….

addr:street=… / addr:housenumber=… / addr:postcode=… / addr:city=…

```

**Sådan gør vi:** Ét reviewet batch ad gangen fra den dedikerede konto:

`OscarCarRental_import`. En medarbejder gennemgår hvert punkts fulde tag-sæt før upload.

Før hver oprettelse tjekker vi mod eksisterende OSM-data (ingen dubletter). Alle changesets

bærer hashtagget **#oscarcarrental****** og kan følges i OSMCha. Fuld deklaration og importplan er oprettet her:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Organised_Editing/Activities/Oscar_Car_Rental_location_maintenance

**Data:** Alle data stammer fra vores egne interne systemer. Som dataejer giver vi udtrykkeligt tilladelse til, at de data, vi deler, anvendes i OpenStreetMap (OSM) under Open Database License (ODbL).

**Tidsplan:** Vi starter tidligst **28.Juli**. Feedback inden da former batchet.

Og feedback bagefter tager vi naturligvis også højde for . Skriv her i tråden eller kontakt mig direkte på ot@driveoscar.com

Kontakt: Oscar (passende navn, I know ), Oscar Biludlejning

**English summary:** Oscar Biludlejning (car rental, 144 branches in Denmark) declares an

organised edit: creating ~131 missing branches as `amenity=car_rental` POIs from our own

first-party data (ODbL permission granted), gently completing the 10 community-made ones

(no renames, no tag removal), and maintaining them going forward (permanently closed branches

get `disused:` prefixes — we never delete). Human-reviewed batches from the dedicated account

`OscarCarRental_import`, hashtag `#oscarcarrental`, full declaration on the wiki:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Organised_Editing/Activities/Oscar_Car_Rental_location_maintenance Start: no earlier than [28. Juli]. Feedback welcome, it shapes the

batch.

EDIT 15. juli 2026: Efter feedback i tråden dropper vi addr:*-tags på POI’erne i Danmark og placerer i stedet punkterne præcist ved de officielle adresseknuder. Eksemplet ovenfor gælder derfor uden addr:*-linjen for DK.

4 Likes

Undlad venligst adresseoplysninger (addr:*) på POI’erne. Brug evt. provides_feature til at kæde relevant adressepunkt til POI Relation:provides_feature - OpenStreetMap Wiki

2 Likes

Tak for inputtet. Det retter vi os efter. Vi dropper addr:*-tags på POI’erne i Danmark og placerer i stedet punkterne præcist, så de ligger ved de officielle adresseknuder. Sig endelig til hvis der er andet i fortrækker vi ændre :slight_smile:

Mvh Oscar

2 Likes

Fedt, at I bidrager til OSM og klap på skulderen for at advisere her, inden jeres lille masse-ændring.

Må jeg foreslå også at tilføje CVR-numre og P-numre til punkterne? CVR-numre kan bruges til at detektere, hvis en POI er blevet kandidat til sletning, fx. hvis CVR-nummeret/P-nummeret har status af Ophørt.

De konkrete tags er:

1 Like

Tak forslaget @Troels_Arvin :smiley:

Jeg har kigget på CVR-tags, men tænker ikke at det giver mening i vores use case. CVR-numrene tilhører vores lokale partnere, og en Oscar-afdeling kan godt lukke, skifte partner eller fortsætte, uden at virksomhedens CVR-status ændrer sig. Derfor vil det ofte vildlede mere, end det hjælper.

Vores system holder allerede øje med åbne og lukkede afdelinger, og lukninger bliver automatisk retagget med disused: i efterfølgende batches.

1 Like

Det er så fedt at se en virksomhed der bidrager til OSM! Hvis bare flere gjorde som jer.

Jeg ser at I ikke har planer om at tilføje operator eller operator:wikidata. Er det fordi hver filial har forskellig operatør?

Se f.eks. denne som jeg har kortlagt i Aalborg hvor Ketner er operatør Node: ‪Oscar‬ (‪13045894260‬) | OpenStreetMap

Information om hvem der er Oscars partner i de forskellige filialer kunne måske også være nyttigt, men det ville også kræve mere arbejde at vedligeholde.

På den anden side: Der er nok ingen der er bedre end jer til at sikre at den information er korrekt!

Uanset hvad synes jeg det er så fedt at I bidrager til OSM!

EDIT: En anden ting jeg kom i tanke om: Der findes lige nu fem seperate wikidata-emner for de fem lande oscar driver virksomhed i. De er forskellige firmaer, så det er sådan set korrekt at bruge fem forskellige wikidata-emner men det ville være bedst hvis man i wikidata-strukturen indkodede sammenhængen imellem dem. F.eks. tilføjede “forskellige fra” eller “moder/datterselskab”-relationer. Vedligeholder Oscar-koncerne også disse wikidata-emner?

3 Likes

Tak for de pæne ord, @Linus_W_Frische

Operator: Helt korrekt, hver afdeling drives af en selvstændig partner. Vi tilføjer operator med partnerens navn løbende, de første batches køres muligvis uden. Vi kommer også til at vedligeholde disse :slight_smile:

Wikidata: Rigtig god pointe. Det er noteret og jeg unserøger den rigtige opsætning for dem

3 Likes

Lille status inden første batch kører i dag.

Det endelige antal bliver 132 nye punkter (ikke 131 som i opslaget) to afdelinger er lukket siden opslaget og udgår, og tre placeringer, der tidligere var uafklarede, viste sig ikke at have et eksisterende punkt og oprettes derfor.

Derudover får hvert punkt et `ref`-tag med et “branch code” nummer. Det matcher `branchCode` i vores schema markup på vores hjemmeside, så punkterne kan krydsrefereres. Tagget er også dokumenteret på wiki-siden.

Ellers er alt som beskrevet. Jeg holder øje med changeset kommentarer og tråden her i den kommende tid.

3 Likes