Osmand leder til bagsiden af mit hus

Hej

Jeg er lidt ny i forhold til osm. Jeg prøver af forskellige årsager at bruge osmand til navigation.

Når jeg navigerer til mit hjem bliver målet sat på bagsiden af huset, fordi der er en sti og det dermed er det tætteste man kan komme med bil. Men det er mere oplagt at navigere til parkeringspladsen på forsiden, selvom den er længere væk.

Er der noget, jeg kan gøre i osm, der parrer adressen med parkeringspladsen?

Dennis

1 Like

I OsmAnd i stedet for en adresse som slutpunkt ved rutenavigation, så kan du klikke på på kortet (på p-pladsen) i OsmAnd og få koordinater som slutpunkt - her vil det så være p-pladsen hvor ruten ender henne.

Prøv det og se om det ikke er den løsning du efterlyser.

Med venlig hilsen
Søren Johannesssen

Ja, det er jo den oplagte løsning for mig. Jeg tænkte dog lidt mere frem, til den dag det var en anden end mig selv, der skulle navigere til adressen, og bliver ledt “forkert”.
Google rammer rigtigt, men sikkert kun fordi google ikke kender til stien bagved huset.
Men det er nok snarere et spørgsmål til OsmAnd rutealgoritmen end til selve kortdata.

Dennis

Som jeg forstår dit eksempel leder OsmAnd fejlagtigt til destinationen via Ullerødgårdsvej (som sidste vej i ruten), selvom destinationen er en adresse på Nordskrænten. Jeg har selv bemærket lignende eksempler, og jeg tror nærmere det er OsmAnd der skal have en feature-request end det er OSM-data der skal forbedres. Alle adressepunkterne i DK har jo allerede et felt addr:street, der i DK (fordi vi importerer myndighedernes data) kan fortolkes som adgangsvejen. På Key:addr:street - OpenStreetMap Wiki er der links til en alternativ metode (Relation:associatedStreet - OpenStreetMap Wiki), men jeg tvivler på OsmAnd respekterer den…

EDIT: Ser ud til at OsmAnd-udviklerne er opmærksomme på dette: No priority to street name of destination when deciding endpoint of route · Issue #5395 · osmandapp/OsmAnd · GitHub

2 Likes