Oregon 600 slaat waypoints in apart bestand op; OSM geeft foutmelding

Ik kom er net achter dat de (kakelvers op de markt verschenen) Oregon 600 de opgeslagen waypoints niet in Current.gpx in de map \Garmin\GPX\Current opslaat, maar in een apart bestand met de naam Waypoints_16-MAY-13.gpx in de map \Garmin\GPX.

In de Oregon 300 worden waypoints opgeslagen in current.gpx, samen met de trackpoints.

Weet iemand misschien of het een optie is om waypoints en track in 1 bestand op te slaan in de Oregon 600?

Ik krijg na het uploaden van het waypoints-bestand een foutmelding: ‘Found no good GPX points in the input data’.
Als ik eerst Potlatch 2 opstart, dan het waypoints-bestand upload, krijg ik het bestand overigens wel te zien onder ‘My tracks’, en kan ik het ook laden. Maar na opnieuw opstarten van Potlatch staat het waypoints-bestand niet meer in de lijst.

Hoi Jan

Gefeliciteerd met je nieuwe speeltje. Ik denk dat dit ook mijn volgende GPS gaat worden. Ik vrees wel dat er op dit forum nog niet zo veel 600 bezitters zijn. Ws maak je op forum.gps.nl meer kans. Hier is o.a. een draadje verschenen over de nieuwe 600/650. Ik heb niet alles gelezen (is nogal veel) en weet dus ook niet of jouw vraag daar al beantwoord is. Ander kun je er natuurlijk zelf een vraag stellen.

Als je je ervaringen wilt delen over dit toestel dan hou ik me aanbevolen :wink:

Hoi PeeWee,

Ik heb daar idd al gepost, en inmiddels van JaVaWa een work-around gekregen:

“Ja; vanuit BaseCamp exporteren naar een gpx-bestand.
De manier van werken door de 600 is niet nieuw; alle recente outdoortoestellen (Oregon 450/550, Montana, GPSMAP62, eTrex) werken zo. Dit is dan ook de reden dat MapSource niet meer goed samenwerkt met de huidige toestellen: MapSource leest alleen current.gpx. BaseCamp daarentegen leest alle gpx-bestanden op het toestel.”

Je moet dan dus blijkbaar met Basecamp alle gpx-en op je toestel downloaden, die selecteren, en dan als 1 gpx-bestand weer exporteren/opslaan. En dat kan je dan blijkbaar inlezen in OSM. Nou ja, het is in elk geval iets. Niet echt een vooruitgang, maar zo heel vaak gebruik ik ook geen waypoints.

Overigens zie ik eigenlijk niet goed waarom OSM geen waypoint-bestanden zonder trackpoints wil importeren. Daar lijkt me eigenlijk niks mis mee, maar misschien weet ik iets niet.

Enkele ervaringen met Oregon 600 (op basis van 1 dag bezit):

  • de Benelux-kaart van OpenFietsMap.nl laadt er in een minuut of 3 op (ipv een kwartier of zo bij de Oregon 300).
  • routering met Openfietsmap werkt ook. Gisteren lukten afstanden tot 60 km oid nog, mits ingesteld op kortste route, vandaag lukt 40 km al niet meer (de aloude ‘not enough memory’). Het blijkt te helpen als je in de Settings de Calculation Method van Minimize Distance naar Minimize Time zet, en dan weer terug. Hij lijkt dus de instelling Calculation Method = Minimize Distance niet vast te houden, en weer terug te gaan naar Minimize Time, hoewel hij wel aangeeft op Minimize Distance te staan.
    Bij heel lange routes klaagt de 600 meteen dat je extra via-points moet toevoegen. Ik ben er nog niet achter hoe je dat kan doen.
  • De percentage-indicator bij het berekenen van een route was er gister nog wel, maar vandaag niet meer. Ik weet niet waarom, en ook niet wat ik er aan kan doen.
  • GPS + GLONASS (gps van de Russen) lijkt idd doorgaans een sneller contact met de satellieten te betekenen (hoewel ik vanochtend al bijna een km had gefietst voordat ik een fix had). En ook beter - althans, als ik binnen zit, met de 300 achter m’n buro, 3 meter van het raam, heeft die geen contact, bij de 600 lukt dat wel. Tussen hoge gebouwen en in een bos heb ik nog niet geprobeerd.
    Ik heb eigenlijk de indruk dat mijn Samsung Galaxy S3 veel sneller contact heeft (werkt ook met GPS en GLONASS).
  • Hoe hij in zonlicht/tegenlicht is weet ik nog niet. Het weer is meer om testen hoe hij zich in de regen gedraagt. Maar vandaag heb ik daar geen zin in :slight_smile:
  • De manual is moeilijk te vinden via http://www.garmin.com/us/support/. Ik vond hem uiteindelijk op http://static.garmincdn.com/pumac/Oregon_6xx_OM_EN.pdf .

Nee, dat hoeft niet. Bij het aankoppelen van het toestel inventariseert BaseCamp de routes, waypoints en tracks op je toestel en laat die in een lijst zien (maar dan is er nog niets naar je computer gekopieerd). Je selecteert alleen de gewenste items en die exporteer je naar een gpx-bestand.

Hoi Jan

Bedankt voor je verslag. Nu maar hopen en mooi weer zodat je em eens goed kan testen op de fiets. Das toch het belangrijkste zo’n praktijktest.

Ik gebruik JOSM als editor en kan daar met de verkenner gewoon GPX bestanden (van de Oregon) heen slepen. Josm ziet zelf wel of het waypoints of tracks zijn. Die kan ik dan ook nog afzonderlijk tonen/verbergen. Werkt prima.

Ik had al even stiekem gekeken naar een Garmin manual. Die vond ik in het Nederlands

Jan, Dat werkt net zoals bij de Oregon 300:
Kies Routeplanner, druk op + Route maken > Selecteer eerste punt: kun je punten vanaf de kaart kiezen of waypoints, diverse nuttige punten , plaatsen e.d.
Je moet hierbij altijd wel een globaal beeld hebben wat tussen je begin- en eindpunt zit. Al kun je punten onderling weer gaan wisselen en verschuiven naar omhoog/omlaag. Beetje mee spelen heb je het zo onder de knie.
Jij hebt de gps op Engels staan, maar daar kom je wel uit.

Duurde dat echt zo lang? Ik heb net de nieuwe Oregon binnen en binnen 10sec staan alle kaarten (OFM EU, alle kaarten) op het scherm. Scherm ziet er (binnen) mooi uit, vooral de T versie lijkt me handig in de bergen:

Routering e.d. nog niet echt geprobeerd, wel is het apparaat al een aantal keer spontaan uitgevallen dus er moet nog eea aan de firmware worden gesleuteld.

Bij mij duurt het laden van de kaarten ook niet zo lang. Zal nog eens wat verder testen. Naast ofm ook topo pro’s erop staan.
Sleutelen: de laatste softwareversie is 2.60. Gps werd in het begin uitgeleverd met 2.30, die van mij (600) had al 2.60 en geleverd door Waypoint. Maar ik zag wel vingerafdrukken op het scherm onder de beschermingssticker, dus ik vermoed dat Waypoint 2.60 erop gezet heeft.
Welke versie hebben jullie ?

Bij mij is dat v2.60. Heb net een route berekend, een route zonder tussenpunten van 150 km ging vrij snel (activiteit Auto, minimale afstand, onverhard en carpoolstroken vermijden). Kies je minimale tijd dan loopt die eerder vast.

Mijn eerste indruk is dat de bediening er niet echt gebruiksvriendelijk op is geworden vanwege de vele instelmogelijkheden.
Maar ja, dat zijn we wel gewend van Garmin, leuker kunnen ze het wel maken, maar niet makkelijker :sunglasses:

Volgens mij heeft Jan het over het kopiëren van de kaart van de PC naar de GPS en niet over het opstarten van de GPS :wink:

Als ik het goed heb gelezen heeft de 600 een snellere USB verbinding.

Ah, ik gebruik altijd een cardreader, dat gaat veel sneller dan met het apparaat aan de pc (in 1 minuut, en dan niet via Mapsource of Basecamp, maar meteen de gmapsupp.img via de verkenner)

Met JOSM is er geen enkel probleem om een afzonderlijke Waypoint file in te lezen. Je hoeft dan helemaal geen extra werk te doen.

Ik heb gisteren een dag gefietst met de Oregon 600. De leesbaarheid van het scherm is prima, ook met zonlicht tegen. Ik heb wel de hele dag met de achtergrondverlichting aan gefietst, op de hoogste stand. Dat kwam me later op de dag op lege batterijen te staan. Ik heb hem nog niet in de zon geprobeerd met het licht uit.

Als je hem uitzet en daarna weer aan blijkt de 600 nog te weten met welke route je bezig was. Met de Oregon 300 moest ik de route weer opnieuw instellen.

De track die de Oregon 600 van de route maakt lijkt niet preciezer te zijn dan die de 300 maakt. Dit ondanks dat hij GPS en GLONASS gebruikt. De 600 heeft wel sneller contact met genoeg satellieten.