Öppna data från Lantmäteriet

Jag använde dessa svar när jag skickade in min ansökan 20:e juli, idag så har jag blivit godkänd.

3 Likes

Frågan är hur man enklast kan få in ortofotot i JOSM ? Ladda ned tex geotiffar och öppna i JOSM känns måttligt festligt. Någon som har provat och har några tips?

1 Like

Igår blev min ansökan godkänd!

1 Like

jag hittade det här Reddit - The heart of the internet

jag skulle kunna sätta upp en tile server på Wikimedia Toolforge om intresse finns.

1 Like

Det låter ju klart intressant!

1 Like

Jag har tidigare renderat tiles via QGIS, men gdal2tiles.py verkar ju väldigt smidigt!

Men hur gör vi med själva renderingen?
Om vi gemensamt renderar tiles och laddar upp eller så; kan vi göra dem allmänt tillgängliga i JOSM då? Eller får vi inte det enligt licensen?

Genereringen är inte det svåra, utan lagringen.

Ett snabbt överslag (baserat på informationen här): 44% av landet har 2,5x2,5 km COGar som i genomsnitt är 520 MB, resten har 5x5 km COGar som i genomsnitt är 320 MB. Det landar på 20 TB att ladda ned och lagra alla ortofoto-COGar för senaste året. Genererade tiles lär landa däromkring de också, möjligen t.o.m. lite mer.

Känner inte till Wikimedia Toolforge sedan tidigare, erbjuder de den mängden lagring?

Om någon har tillgång till lagringen (och bandbredden) så finns det även tjänster som genererar tiles on-the-file (d.v.s. läser direkt från en mapp med alla COGar, snarare än att generera tiles i förväg). Har även experimenterat med att göra samma men läsa COGarna från LM, funkar okej men är lite smågrejer som behöver lösas för att det ska funka väl.

2 Likes

Precis min tanke att lagringen är problemet. Det hade varit fint om man kunnat ladda cog-ar (eller virtuella raster) direkt i JOSM men samtidigt blir det ganska stora datamängder för bara cog-arna för hela landet med.

Jag kan frigöra 40 TB HDD-baserad lagring i hemmet och har en 1/1 gbps Internetanslutning. Har kört carto-tileservrar för OSM tidigare men aldrig ortofoton. Är det rena lagringen som behövs kanske jag kan hjälpa till men har ingen koll på hur själva servern ska sättas upp.

6 Likes

jag kan hjälpa dig sno ihop servern om du vill? :slight_smile:

1 Like

Vi kan ta en diskussion via PM för att se om det är möjligt

1 Like

Hur gick det med detta? Jag är ytterst tacksam för alla som hjälper till med ev lösning. Jag har själv inte någon lämplig maskin och har inte satt upp servrar på ett par år, men kan jag hjälpa till med något så gör jag självklart det.

Hej! Jag och pangoSE hade en kortkorrespondens via PM. Problemet är att jag inte vet hur man sätter upp ortofoto-servern. Är det någon som har idéerfår ni gärna komma med förslag. Kanske en docker-compose-YAML som vi alla kan granska/förbättra?

I denne tråden på GitHub tilbød @SimonPoole hjelp fra SOSM (OSM i Sveits) til å sette opp en tileserver for ortho. Kanskje han kan kontaktes fra dere for assistanse.

Först behöver du ladda ned datan från Lantmäteriet, de tillhandahåller ett API som listar alla filer, APIet bygger på STAC standarden. Finns både bibliotek (t.ex. PySTAC Client) och kommandoradsverktyg, men STAC i sig är ganska okomplicerat (REST+JSON) så vill man hellre skriva sitt egna skript är det ganska enkelt.

När man har filerna, som är i format Cloud Optimized GeoTIFF (TIFF-bildfiler + geografisk koppling + struktur som gör det möjligt att bara läsa “bitar” ur dem), finns det två alternativ - man kan antingen sätta upp en karttjänst som läser ur filerna, eller på förhand generera tiles av COGarna och sen bara sätta dem bakom en vanlig webbserver. För båda varianter finns det flera olika program man kan använda.

För tiles så är det vanligt att använda först gdalbuildvrt, som du ger en lista med alla COG-filer och som genererar en .vrt-fil (ett slags geografiskt anpassat index av alla COGar) som du sedan kan ge till gdal2tiles som genererar tiles (smårutor i olika zoomnivåer). Räkna med att det senare steget kommer ta ganska lång tid. När tilesen är genererade är det bara att lägga de bakom en statisk filserver (typ nginx eller dylikt).

För karttjänst finns flera val, bl.a. GeoServer, MapServer, QGIS Server. De är lite olika upplagda i hur de konfigureras, men grundprincipen är densamma - peka på COG-filerna (antingen direkt eller via en .vrt-fil eller motsvarande), kör servern, servern läser från COG-filerna för att svara.

Om du inte satt upp liknande tidigare hade jag nog rekommenderat det första alternativet, att konfigurera en karttjänst kan vara lite knepigt om man inte gjort det tidigare.

Jag provade just detta häromdagen. Jag valde ut ett ytterst begränsat område söder om Norrköping. Sedan laddade jag ned geotiffarna via STAC-hanteringen i QGIS. Det blev väl cirka 60 GB. Sedan renderade jag tiles i QGIS upp till zoomnivå 18, vilket krävde nästan lika mycket lagring. Det tog även en hel del tid att rendera.

Jag har tidigare renderat tiles från tex Ekonomiska kartan och lutning/dem, vilket gick mycket fortare. Men det är ju väldigt hög upplösning på ortofotot och dessutom hög detaljnivå i foto (jämfört med tex ekonomiska kartan) så det tar markant längre tid och kräver mer lagring.

2 Likes

Vi diskuterte tidligere i denne tråden å rette en skriftlig forespørsel til Lantmäteriet om å få en eksplisitt tillatelse til å bruke deres CC-BY-4.0 data i OpenStreetMap (som anvender ODbL). Dette brevet ble sendt 10. oktober. Nå har svaret kommet, og det er dessverre negativt:

Här kommer svar på din skrivelse, efter genomgång tillsammans med våra jurister:

Namngivning

Lantmäteriet kan inte lämna en bekräftelse på att texten om Lantmäteriet på Contributors-sidan är en acceptabel namngivning för Lantmäteriet. Gällande hur namngivning ska ske, så finns detta beskrivet i avsnitt 3.1 i användningsvillkoren (bl.a. ska datakälla anges i form av produktnamn): https://www.lantmateriet.se/globalassets/geodata/geodataprodukter/anvandningsvillkor_for_vardefulla_datamangder_pu.pdf

Parallell distribution

Lantmäteriet kan inte lämna en bekräftelse på att det är acceptabelt för Lantmäteriet tillåta parallell distribution som är skyddad av Digital Rights Management (DRM).

Sofia Mattsson

Verksamhetssamordnare

For navngivning ser det ut til at LM bare ønsker at vi skal angi datakilde med produktnavn, og det er enkelt å ordne. For parallell distribusjon via DRM, som er et krav i ODbL, har LM ikke gitt den bekreftelsen vi behøver. LM har ikke oppgitt noen grunn, så det er uklart om de nekter dette eller om de bare ikke ønsker å gi en bekreftelse.

2 Likes

Det var ett fint initiativ av dig att skriva brevet till LM. Tråkigt att vi fick negativt svar.