opnemen route met OSMAND lukt niet Nokia 7.2

Hallo,

Sinds kort heb ik een Nokia 7.2 met daarop OSMAND.
Als ik een te lopen of fietsen route wil opnemen lukt dat niet.

Wat doe ik:
– ik klik op het rondje rechts boven voor opnemen route
– stel in om de 5 seconden
– er verschijnt rood bolletje, ten teken dat er opgenomen wordt
– vervolgens zet ik de telefoon op standby (dus app loopt wel, maar er is geen beeld)
– ik ga lopen of fietsen
– na enige tijd kijk ik wat de afstand is die ik heb afgelegd
– er blijkt niets te zijn opgenomen (of slechts een paar meter… waarschijnlijk tot het punt dat ik de telefoon in standby heb gezet)
– als ik de telefoon niet in standby zet, dus het beeld aan laat, dat wordt er wel opgenomen

voorheen had ik een Samsung J5 2016, die kon ik wel in standby zetten en het opnemen van de route ging gewoon door.

Is iemand hiermee bekend, of is er e.o.a. instelling die ik moet doen (misschien vanwege een ondertussen nieuwere versie??)

gr,
Jan

Ik heb sinds kort ook de Nokia 7.2 en daar is het mij wel gelukt. Blijft wel vaak een questie van proberen 1 of meerdere van de vele instellingen van Osmand i.c.m. de vele instellingen van Android zelf.

Als ik dit zo lees zou het kunnen zijn dat je Andoid instelling niet goed staat. Als je in Android kijkt bij : instellingen> locatie>App rechten. Staat Osmand dan onder het kopje “Altijd toestaan” . Bij mij wel en dat betekent dat Osmand niet Actief hoeft te zijn om toch de locatie op te vragen. Als Osmand staat onder “Alleen toestaan tijdens gebruik” of helemaal nergens te vinden is dan moet je proberen Osmand daar rechten te geven dat ie “Altijd toestaan” heeft als setting.

NB: ik heb het nu zo ingesteld dat het scherm aan gaat als ik een navigatie instructie krijg (“over 100 meter rechtsaf “) en dan na 10 seconden gaat het scherm weer uit. Spaart de batterij. Die instellingen zijn te vinden in Osmand onder: Instellingen>Fiets>Algemene instellingen>screen control.
Daar heb ik Screen timeout uit staan. Scherm aan gedurende : 10 seconden. En verder de opties Proximity sensor en Navigatie instructies aan staan. Zo gaat het scherm aan bij een instructie of als ik mijn hand dicht bij het scherm houd.

Hallo PeeWee,

Dank voor je bericht.
De eerste opmerking (app rechten) is de boosdoener. De rechten stonden op “alleen bij gebruik”.
Ik heb die aangezet en wat rondgelopen in huis met scherm uit, het lijkt nu ok.
Straks ga ik eind fietsen en kijken of probleem nu opgelost is.
Dank voor je advies.:slight_smile:

Gr,
Jan

Hallo PeeWee,

Ook met fiets werk OSM nu OK: dus rechten bij niet gebruik : aan.

Dank!

Mooi Jan dat het werkt. Veel fietsplezier met Osmand. Bevalt mij heel goed zo op de fiets.