afsluiten terreinen d.m.v. nieuwe hekwerken: dus impliciet paden daarbinnen ontoegankelijk
Vanuit o.a. Natuurmonumenten is er ook de wens dat OSM wordt bijgewerkt. Helaas zijn hun kaarten momenteel beperkt, er wordt veel meer afgesloten, “in het veld” mappen is altijd beter.
Is het pad er nog en wordt het gebruikt en onderhouden, maar is het niet toegankelijk? Dan access=private.
Is het pad er nog, maar wordt het niet meer onderhouden en aan de natuur teruggegeven? Dan disused:highway=*. Bij deze laatste optie verwacht je eigenlijk al wel sporen van verval, anders zit je nog in optie twee.
eens, als er nog sporen van het pad waar te nemen zijn, dan is een lifecycle-prefix correcter en praktischer dan het helemaal verwijderen van het pad.
Zie ook oa :
Ook omdat andere mappers de paden dan niet per ongeluk vers intekenen op basis van beeldmateriaal. Het duurt jaren voordat een pad echt weg is. Een note=* erbij is trouwens ook altijd handig (note=Pad is opgeheven en wordt teruggegeven aan de natuur; niet toegankelijk. bijvoorbeeld) voor andere mappers.
Ja, alleen niet alle mappers volgen die lifecycle-conventie. Ten overvloede, hier een Note (en andere identieke Notes in de buurt) met foto die ik gisteren maakte (en via disused:highwayheb resolved). Alles in publiek-toegankelijk deel wordt met boomstammen en takkenbossen afgesloten.
Ik kwam toevallig vandaag een tag tegen die hier enigszins aan verwant is.
Ik zag in NL een aantal wegen die volop in gebruik zijn en toch deze tag hebben. Zie deze postpass query. Het leek mij een vreemde tag en al helemaal voor deze wegen.
Qua bospaden geeft die query wel een paar on-topic dingen trouwens:
abandoned:highway = track
access = no
highway = path
Deze combi kan op zich wel, als het een track is die niet meer als track onderhouden wordt, maar waar je nog wel kan lopen (alleen dat niet mag). De track is dan letterlijk vervallen tot een pad.
De combi met abandoned:highway kan niet als de weg/straat/pad gewoon omlaag gegaan is in de wegenhiërarchie, zoals hier. Daar is immers geen sprake van verval, enkel ander gebruik.