Opentopo wordt betaalde dienst

https://www.imergis.nl/htm/opentopo400.htm
OpenTopo heet vanaf 2023 TopoPlus en wordt een betaalde dienst. Vanaf september zal www.opentopo.nl doorverwijzen naar spotinfo.nl

Jeetje, dat zou jammer zijn voor OSM contributors!
Hopelijk heeft Jan Willem, Frank en Matty een oplossing voor ons. :wink:

Zie ook Wikipedia:De Nulmeridiaan - Wikipedia

«De gemeentekaarten blijf ik vooralsnog gewoon actualiseren op Wikipedia, en blijven voorlopig gewoon open data. De OpenTopo kaarten die een betaalde dienst worden betreffen vooralsnog alleen de heel grote deelbladen.

Achtergrond van dit besluit: OpenTopo heb ik in 2013-2014 bedacht als hobby, door basisregistraties en andere geo-databronnen te combineren in QGIS en daarvan 2 kaartbeelden te maken op meerdere schalen. Het Kadaster vond dat wel mooi en wilde daar een service op PDOK van maken. Maar daar vraagt PDOK wel geld voor, en ik verdien helemaal niets aan OpenTopo. Voor OpenTopo betaalt niemand. Dus had ik ook geen geld om OpenTopo op PDOK te plaatsen. De provincies hebben toen aangeboden de jaarlijkse beheerkosten aan PDOK te betalen. En zo geschiedde. Maar zelf verdien ik er nog steeds niets aan. Dat vind ik op zich niet erg, maar als de hobby volledig uit de hand loopt, PDOK meer dan een miljard OpenTopo hits per jaar registreert en mijn mailbox volstroomt met mailtjes à la “Deze wegnaam klopt niet!”, “Kan dit of dit ook?”, “Hoe moet ik dit interpreteren?”, in mijn vrije avonduren, onbetaald, dan houdt het echt een keer op (zeker als mijn vrouw gaat vragen wat ik toch steeds ’s avonds zit te doen onbetaald). De beheerlast is onwerkbaar geworden. Natuurlijk hebben we vanuit SPOTinfo met PDOK/Kadaster om tafel gezeten of er een manier is dat de overheid deze kaart voor iedereen kosteloos beschikbaar zou kunnen blijven houden. De overheid heeft besloten dat niet te doen omdat ze het niet vinden passen in hun overheidsrol om dergelijke afspraken met marktpartijen te maken. Spijtig, maar het is niet anders. Dan zullen de gebruikers moeten bijdragen aan het beschikbaar houden ervan. Janwillemvanaalst (overleg) 17 okt 2022 16:52 (CEST)»

5 Likes

Zoiets was al mijn vermoeden, veel inzet wordt niet beloond door (commerciële) afnemers.
Nood breekt wet.

Mijn verwachting is dat het allemaal goed gaat komen!
Go Go Go, Jan Willem, Frank en Matty

Hans, dank voor je citaat in deze.

1 Like

Het is in de professionele wereld heel eenvoudig: de waarde wordt bepaald door wat het kost. Kost het niks, dan willen ze het niet eens.