openstreetmap.nl erg langzaam

Ik hoop dat ik hier goed zit, wij gebruiken normaal openstreetmap.org in onze applicatie (5 jaar zonder problemen). Half februari was alles boven zoomlevel 15 eigenlijk niet meer bruikbaar. heel veel timeouts en laadtijden in de minuten. We hebben snel een switch gemaakt zodat we in de aplicatie tussen de .org, .nl en voor de zekerheid .de kunnen kiezen.
Op het forum verbazingwekkend weinig reacties (https://help.openstreetmap.org/questions/73003/performance-issue-on-zoomlevel-16-and-up) terwijl het in elk geval in heel NL en DE speelde.
Nu merk ik dat openstreetmap.nl enige tijd erg langzaam laad (ook in onze app). Maar zie zo geen andere mensen die hier last van hebben. Of in elk geval niet genoeg om er navraag over te doen op het forum.
Nu vraag ik mij af:
Zoek ik niet genoeg?
Is er een ander forum/kanaal wat actiever is?
Of hier voornamelijk eigen servers gebruikt worden? Oftewel de main website is een proof of concept waarvan het daadwerkelijk werken niet zo relevant is?
Ik snap dat we geen SLA hebben.
Maar ben gewend dat zelfs bij veel kleinere OS projecten er complete paniek is als er even iets niet goed werkt.
Always willing to learn.

Je bent niet de enige die de gewone www.openstreetmap.org traag vindt of niet goed laad. Ik erger me er ook al vrij lang aan.
Bij een andere website kies ik dan maar voor de german style. Die laadt dan wel goed.

Maar wat de reden is dat het zo traag werkt weet ik niet.

Ik heb het trouwens over www.openstreetmap.org en niet NL zoals in je titel.

www.openstreetmap.org is geloof ik (inderdaad) traag omdat/als er hardware issues zijn. Kort-door-de-bocht gezegd is dat een kwestie van doneren aan / lid worden van de OSM Foundation zodat er servercapaciteit bijgeschakeld kan worden. Maar ik kan het mis hebben. OS <> gratis. De .nl versie gebruik ik niet.

.org werd begin februari traag. Nu .nl en .org lijkt weer wat beter.
.de heeft het nadeel dat alle gebouwen ed. de duitse naam hebben. Wel lekker snel.