OpenStreetMap & Brexit

Misschien interessant voor sommige mensen hier.

The Guardian
OpenStreetMap looks to relocate to EU due to Brexit limitations

Open-source UK tech company cites copyright issues, rising costs and prospect of more influence in EU

https://www.theguardian.com/politics/2021/jun/30/openstreetmap-looks-to-relocate-to-eu-due-to-brexit-limitations

Bedankt voor het delen.

Lijkt mij prima nieuws als OpenStreetMap naar het Europees vasteland zou verhuizen.

Nederland?

Volg vooral ook de discussies hier:
juni
juli

Op het wenslijstje staat dat eventuele rechtszaken in het Engels moeten kunnen gevoerd worden; dat sluit m.i. volledig continentaal Europa uit. Men zou dan inderdaad eerder terechtkomen in Australië, Singapore (sommige streken van) Canada, misschien sommige Engelse ex-kolonies zoals bv. Zuid-Afrika.

Of, euh, Gibraltar?

Ik kan niet laten me te bedenken dat deze vraag lijdt aan het hele grondeuvel van de Brexit: men wil wel de zegeningen van de EU maar niet de lasten.

Database rechten zijn inderdaad een goed punt. Als je je copyright niet kunt claimen dan is de hele licentie overeenkomst null and void.

Ik schat dat de “creative” concept er in gekomen is doordat bedrijven dingen als de genoom (DNA) hebben geprobeerd als eigendom te bestempelen. Wat natuurlijk een groot publiek probleem is. Het simpel opslaan van kennis dat in de wereld bestaat is daar een probleem.

Als we dat op OSM toepassen zien we dat dit als een risico. Een rechter kan zomaar zeggen dat er niets creatief is aan de data van OSM. En dat anderen die toevallig dezelfde data hebben dat niet van OSM gestolen hebben maar gewoon zelf geobserveerd hebben.

Uit het artikel blijkt niet of dat dit specifiek probleem opgelost kan worden door in de EU te zitten.

Geen perfecte oplossing dus.