OpenPoiMap versie 2025!

Dat zijn alleen de fietspaden zonder surface tag. En dan daarbij (union) de fietspaden met surface=asphalt.

Als ik je goed begrijp wil je dus een kaart waarop alle fietspaden met surface=asphalt zijn te zien, maar ook alle fietspaden waarop de surface-tag ontbreekt?

Dit zou het moeten doen:

Want daarop zie ik deze zonder surface-tag:

En deze met surface=asphalt:

Nou, niet zozeer dat ik dat nu wil, maar als een gebruiker (zoals het ene voorbeeld hierboven) onverharde fietspaden in de openPOImap wil selekteren en hij geeft aan: inclusief onbekende surface, dan zou dat de goede overpass query zijn. De union is in overpass-turbo kennelijk gewoon twee selectiestatements achter elkaar, dan gooit hij beide in de actieve verzameling. Van de gebruiker in de doelgroep van openPOImap wordt denk ik niet verwacht dat soort dingen paraat te hebben?

Inmiddels bij v20112025 waarbij de regex functies wat zijn uitgebreid. Je kunt nu makkelijker testen op de afwezigheid van een tag.

Handleiding is ook aangepast.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/openpoimap/opm2025/Handleiding-OPM-2025.pdf

Ik denk inderdaad dat voor de gemiddelde gebruiker al deze opties niet nodig zijn. Ik blijf wel verder ontwikkelen, maar alle basisdingen zitten er nu wel in (hoop ik).

1 Like

In versie v70 25112025 zijn er 2 handige functies bijgekomen:

1. Er is nu een legenda on-screen zichtbaar waarmee je markers ook weer uit kunt schakelen. Dat komt de zichtbaarheid ten goede (zie de 2 screenshots). Ik heb 4 tags geselecteerd en er een uitgeschakeld (highway=cycleway) of twee: leisure=park. Met de vinkjes kun je ze ook weer aanzetten
  2. Je kunt de code die het programma uiteindelijk naar overpass-turbo stuurt ook exporteren, dat is vooral handig als je dingen wilt toevoegen die met deze tool niet kunnen. Zie de knop Export Overpass Querry.

Is het misschien mogelijk om de zoekresultaten voor de locatie duidelijker te maken? Bijvoorbeeld bij het zoeken naar “Utrecht” heb ik geen idee of ik de stad, gemeente of provincie kies:

Dit zal bij meer plaatsen/gemeentes zijn met dezelfde naam :slight_smile:

Nominatim op osm.org geeft dit terug:

Solved:

4 Likes

We zijn nu bij v75-28112025 en er is weer veel aan gesleuteld en verbeterd:

De handleiding staat hier:

http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/openpoimap/opm2025/Handleiding-OPM-2025.pdf

1 Like

Het is inmiddels v76-01122025!

In versie 85 (09122025) is het nu ook mogelijk om te zoeken naar users of naar changesets van users. Er zijn 2 tabs bijgekomen om dat mogelijk te maken.
Als je “Search by User” kiest dan zoekt hij naar die gebruiker (in een door jou op te geven periode: last week/month/year of alltime). Als de changesets van die gebruiker echter zijn bewerkt (kan ook een revert zijn), dan moet je zoeken met “User Changesets”. Dan krijg je een lijst van changesets van die gebruiker te zien.

Je kunt bij de user search ook de tag opgeven die je van die user wilt zoeken.

Als je een API 504 error krijgt dan is een tweede keer zoeken vaak genoeg om wel resultaat te krijgen. Het betekent dat overpass het erg druk heeft…