OpenPoiMap versie 2025!

OpenPoiMap bestaat sinds 2015 en ik heb het destijds ontwikkeld (gebaseerd op een deel van de code van anderen die hier op het forum actief zijn of waren, zie daarvoor de wiki: OpenPoiMap - OpenStreetMap Wiki ).
Maar ik wilde ook wel eens zien of een nieuwere versie mogelijk was, en dat is OpenPoiMap 2025 geworden.
Ik heb dit keer chatGPT ingeschakeld en dat is niet altijd even succesvol geweest, vooral omdat er allerlei suggesties werden gedaan of verwijzingen gegeven naar niet bestaande software.
Uiteraard is er verschil tussen de oude en de nieuwe versie, en de mogelijkheden zijn ook verschillend. In de oude versie kon je kiezen uit een (door mij gemaakte) selectie van tags, in de nieuwe versie kun je alle tags kiezen die je maar wilt.
Ik laat hierbij 3 screenshots zien van de nieuwe versie met wat commentaar van mij erbij, maar ben ook vooral benieuwd naar jullie reacties en opmerkingen om deze versie nog te verbeteren.
De nieuwe versie staat hier:

Hier zie je het nieuwe startscherm.
Het gebruik is simpel:

1. Kies een locatie en zoek die via de search toets
  2. Kies de tags (key/value) die je wilt zien
  3. Klik op de onderste search.

Je kunt ook die eerste zoek naar een locatie overslaan door op de gebruikelijke wijze naar de locatie te zoomen en dan onderaan in het scherm het vinkje bij “Use only selected location” uit te zetten.

Je kunt in het veld met de tags die je zoekt een keuze maken uit de door mij voorgeprogrammeerde waarden, maar in het veld daaronder (Manual) kun je invullen wat je maar wilt.

Hieronder zie je een test rondom de gemeente Baarn waarbij ik heb gezocht naar 3 amenities:

1. school
  2. restaurant
  3. atm

Je ziet bij de Legenda (waar je ook de lagen in/uit kunt schakelen) hoeveel items er zijn gevonden.
Hieronder zie je wat er gebeurt als je in de gevonden resultaten op een van die gekleurde cirkeltjes klikt.

Let ook op de hide/show toets bovenaan in het hoofdwindow. Hiermee kun je het venster uit het zicht halen.
Uiteindelijk zijn heel veel van dit soort programma’s niets anders dan een gebruikersvriendelijke manier om Turbo Overpass te gebruiken, en als je weet hoe alles werkt kun je daarmee alles vinden wat je zoekt, maar niet altijd op een duidelijke en handige manier.

Graag hoor ik jullie ervaringen en wensen, want er kan best nog veel aan verbeterd worden.

6 Likes

Mooi! Logischer dan ik me herinner van de oude versie.

1. De keuze tussen bbox en location is niet helemaal logisch, zonder jouw toelichting kom ik daar niet uit. Ik vind het denk ik handiger als-ie default bbox doet zonder nominatim en zoom, en pas als je een locatie invoert, daarheen pant en zoomt.
  2. Met de keuzes kan je een OR doen, met achtereenvolgende selecties in lagen, maar kan je (met handmatige invoer) per selectie ook een AND doen met meerdere criteria? Bv als ik een restaurant zoek met italiaanse keuken.

Eerste reactie na een (zeer) korte blik.

• Zit er een gedachte achter de sortering van de keys in de dropdown? Zo niet misschien handig/logisch on ze alfabetisch te sorteren?
    • P.S. Dit geld ook voor de values checkbox lijsjes.
  • De "use only selected location"is min of meer volledig ontkoppeld van de andere locatie gerelateerde UI elementen. Misschien verplaatsen naar gebied 1 waar de locatie UI elementen zitten?
  • Ik weet uiteraard niet waarom er gekozen is voor deze set van keys in de drop down maar ik “mis” min of meer de healthcare key.
  • Is het mogelijk om de initieel breedte van de details pop-up wat groter te maken? De huidige breedte lijkt eigenlijk een item altijd over twee regels te verdelen.
    • Oh, bij even verder kijken zag ik dat de breedte responsive is. d.w.z voor zover ik zo snel zag wordt de breedte aangepast aan het langste woord en in mijn steekproeven zag ik geen line breaks in het titel vak. Mogelijk een bepaalde minimum breedte toevoegen of misschien de veld breedte aanpasbaar maken? Of op een of andere manier de breaks tussen key en value onderdrukken?

Een bbox is onlogisch, want het programma wordt ook door mensen in Indonesië of Bolivia gebruikt.
Als je het vinkje “Select only selected location” uitzet, kun jij zelf overal heenzoomen en daar zoeken.

Een AND selectie wordt aan gewerkt.

Alle keys/values zijn nu gesorteerd.
Het vinkje (“use only selected location”) is nu inderdaad op een logische plaats terug te vinden.
Iedere key de je mist kun je ook snel in de manual lijst plaatsen, dat was wat in de oerversie niet lukte omdat daar heel veel was opgenomen in een vóórselectie (waarin je altijd toch iets miste wat jij nu juist hard nodig had).

Inmiddels een hoop gesleuteld en veranderd aan de nieuwe versie.
De layout is compleet gewijzigd en je kunt makkelijk schakelen tussen je eigen keuzes (Manual Input, waarbij ieder key-value paar kan worden ingevoerd) of Assisted selection (waarbij je kunt kiezen uit meerkeuze-lijsten).
Bij Manual Input kun je ook de Enter-toets gebruiken om je invoer te bevestigen, bij de meerkeuze-lijsten moet je de Add tag knop gebruiken.
Wat je hebt ingevoerd staat onder het invoerveld, en je kunt met de x-toets die keuze ook weer verwijderen en daarna iets nieuws toevoegen (of niet) en weer opnieuw zoeken.
Kies Search Map om het zoeken te starten.

Hier is de nieuwe versie te vinden:

Je kunt nu ook simpel een AND selectie maken.
Wil je bv. een restaurant zoeken dat pizza’s heeft dan kies je eerst voor AND en Assisted selection waarna je de keuze maakt voor amenity en restaurant. Schakel daarna over op Manual en vul in cuisine=pizza.
Ik vond deze in Hilversum:

1 Like

Zoeken naar alle fietspaden?

1 Like

Fietspaden met Asfalt?

2 Likes

Inmiddels is er aardig wat veranderd en zijn we bij versie 11112025. Op het General forum staat een korte uitleg over de verschillende mogelijkheden.

Nu bij versie 14112025, iets andere screen layout en mogelijkheid om de resultaten op te slaan in een link.
Die link kun je weer versturen aan iemand anders die dan hetzelfde resultaat krijgt te zien als jij bij het gebruik van die link.

2 Likes

Versie 17112025 is nu actief:

Een aantal extra mogelijkeden (regex/wildcards) zit er nu ook in.

Handleiding is hier:

http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/openpoimap/opm2025/Handleiding-OPM-2025.pdf

2 Likes

Wat ik heel vaak mis zijn de logische operators NOR en NAND; bijvoorbeeld alle fietspaden die niet geasfalteerd zijn. Of restaurants die geen pizza verkopen.

“fietspaden” NAND “geasfalteerd”:

• geeft alle resultaten die betrekking hebben op fietspaden, behalve de resultaten die het woord “geasfalteerd” bevatten.
  • je krijgt fietspaden die niet geasfalteerd zijn, maar ook andere soorten fietspaden die geen specifieke vermelding van asfalt hebben.

“restaurants” NOR “pizza”:

• levert alleen resultaten op die over restaurants gaan zonder enige vermelding van “pizza”.
  • je krijgt alleen restaurants die geen pizza op het menu hebben.

In mijn beleving zijn die operatoren heel lastig te begrijpen. Je kan het uitleggen, dan knikt iedereen braaf, maar dat blijft in het gebruik niet hangen. Lastig daarbij is ook dat afwezigheid van een bijkomende tag in OSM niet inhoudt dat de eigenschap er niet is, het kan ook domweg niet ingevoerd zijn.

Bijvoorbeeld

Als je gegarandeerd alleen geasfalteerde fietspaden wil hebben, dan moet je selecteren op fietspaden mét een surface key, én met surface=asphalt. (ontbrekende surface wordt niet geslecteerd).

Als je liefst ongeasfalteerde fietspaden wil, dan moet je selecteren op fietspaden zonder surface=asphalt (ontbrekende surface wordt wél geselecteerd).

(En als je highway=* met bicycle=yes|lane|shared_lane ook wil dan heb je een union nodig en moet je surface=asphalt toepassen op de union…)

De software die dit soort dingen makkelijk maakt voor de gebruiker zou ik graag ontmoeten!

Je hóeft ze niet te gebruiken hè ;-)

Maar als je ze goed weet te gebruiken, scheelt dan een hoop werk en zoeken.
Zeker in het voorbeeld van restaurants, maar je geen pizeria’s wilt.

Maar ook bruikbaar als je op zoek bent naar alle surface types, behalve één of twee.
Bijvoorbeeld alle surfaces behalve asfalt, paving_stones en concrete, omdat je alle onverharde wegen wilt controleren en alle wegen die een afwijkende waarde hebben tov de meest voorkomende verharding. Dan is het veel makkelijke om die drie uit te sluiten ipv alle andere typen in te sluiten (want die weet je niet).

1 Like

Inmiddels is de regex wat beter werkend en om een restaurant in te vullen dat geen pizza’s heeft (maar wel AL het andere!) gebruik je dus de AND mode en de regex en vult alsvolgt in:
amenity=restaurant
cuisine!=pizza
Je krijgt dan het volgende scherm:

Al die restaurants hebben dus niet het woord “pizza” in de tag cuisine staan. Wat je er wel kunt eten zie je dus als je ze een voor een aanklikt!

Voor fietspaden zonder asfalt doe je:
highway=cycleway
surface!=asphalt
en je ziet:

2 Likes

Nu vraag ik me alleen nog af of cycleways zonder surface tag in de resultaten terecht komen, of juist niet.

1 Like

Ik hoop dat ze in de resultaten op duiken !
Scherp opgemerkt Peter.

Nee, de afwezigheid van tags wordt niet opgemerkt. Maar ik zoek wel naar een oplossing…

Je kan van tevoren niet weten of ze gewenst zijn of niet*, dus dat zou een keuzevinkje worden: ontbrekende sleutels wel/niet in de selectie opnemen. In de query wordt dat dan een union of een extra OR-voorwaarde bv [!surface].

*Bij cuisine~pizza wil je ontbrekende cuisine wsch niet meenemen, bij surface !asphalt wil je ontbrekende surface wsch wel meenemen.

Dus dit is wat je zoekt: (het zijn er best veel!)