OpenGridMap

Leuk, maar of het in deze tijd slim is om alle vitale infrastructuur open en bloot op het net te zetten, ik weet het niet… :confused:

Dat is toch al inzichtelijk via de gratis KLIC viewer: https://www.kadaster.nl/Klic-viewer

O ja, dan kunnen we misschien beter meteen alle wegen uit OSM verwijderen. Dat is informatie die we toch niet aan terroristen kunnen geven. En alle supermarkten. en alle kinderopvangplaatsen (we hebben al eens een gek gehad in België die 2 zulke plaatsen heeft aangevallen). O, dus feitelijk kunnen we beter alles weggooien, want alles kan misbruikt worden

In het ergste geval zitten we zonder stroom. Ik steek 's avonds wel een Petromax stormlantaarn aan. Er zijn dan een paar dingen die niet meer werken, bijvoorbeeld de 112 meldkamer, telefoons en whatsapp. De NOS krijgt geen berichten binnen, en kan dus ook niks naar buiten brengen (heeft sowieso niet veel zin, want het internet ligt plat), voordat de meeste mensen weten dat er iets gebeurd is, is het waarschijnlijk al oud nieuws. Lijkt mij heerlijk als je even geen vervelende berichten binnenkrijgt.

Hoe wil je het elektriciteitsnet platleggen, dan moet je een kolencentrale platleggen of een centraal stroomdistributiepunt uitschakelen (bestaat zoiets trouwens??), dat is nog best een gevaarlijk klusje lijkt mij.

Je kan nooit het hele stroomnet in een keer platleggen denk ik, hier en daar gaat een noodaggregaat aan en zonnepanelen/windmolens werken ook nog.

Noodaggregaten, zonnepanelen en windmolens werken alleen als ze kunnen synchroniseren met het net, geen net geen stroom, behalve wat ziekenhuizen die standalone kunnen werken.

Ik denk dat het vrij simpel is om een land zonder stroom te zetten, denk maar aan die éne helikopter een paar jaar terug in de Bommelerwaard.
Dit met of zonder kaarten trouwens :slight_smile:

Als ze dat project goed aanpakken kan sowieso een zekere mate van redundancy worden ingebouwd.
Ik zie het probleem niet zo van een mooie kaart maken. Hoe je een stroommast moet laten omvallen was vijftig jaar geleden al bekend.
Volgens mij is Daesh al aan het rommelen met de server van OSM want ik kwam net niet op de kaart :confused:

En misschien ten overvloede, dit zit er nu al in OSM voor de tag power=*:

Let ook op die onderzeese kabels naar het noorden en westen…

Hoe maak je dat kaartje? ik probeer het voor elkaar te krijgen met OSM Inspector maar dat lukt niet.

Met Overpass:

[out:json];
// fetch area “Nederland” to search in
{{geocodeArea:Nederland}}->.searchArea;
// gather results
(
  // query part for: “power”
  node["power"](area.searchArea);
  way["power"](area.searchArea);
);
// print results
out body;
>;
out skel qt;

ik heb bewust relations erbuiten gehouden.

Juist. Kun je voor mij in jouw code in plaats van heel Nederland een bounding box zetten van 6 - 6,3 graden Lon en 51,3 - 51,4 graden Lat?
Het mag ook in coördinaten in RD, als Venlo er maar op staat, bv van (203,370) naar (213,380).
Je zou mij een groot plezier doen. Ik weet inmiddels waar ik het moet copy/pasten namelijk bij http://overpass-turbo.eu/
Dan zoek ik het me verder zelf wel uit. Het gaat me alleen om de bounding box, waar ik zelf wel getalletjes kan veranderen.
:roll_eyes:

Dan kun je het beter zelf leren:

Als je op genoemde overpass pagina bent:

  1. Klik op de button Assistent (“Wizzard”) bovenin beeld
  2. Vul in: “power= in Venlo*” (zonder aanhalingstekens)
  3. Klik op Uitvoeren (“Run”)

Als je de verwijzing naar een locatie weglaat (dus alleen power=*), dan zoekt overpass vanzelf in het gebied dat op dat moment zichtbaar is :sunglasses:

Lees vooral ook de zeer nuttige hulppagina’s die er zijn voor overpass…

@Kogacarlo, als je gewoon naar de overpass turbo website gaat, daar de kaart positioneert op de plek die je wil, dan in de wizard “power” invult krijgt je wat je wil hebben

power werkt niet; hij zoekt dan naar elektriekers.
power=* doet wat ik wil.
cool! :slight_smile: