openFIETSmap legenda

De layout van openfietsmap in Mapsource (desktop) is bij mij gewijzigd. Op de vorige kaart van 2021 zijn bijvoorbeeld gebouwen oranje/rood en de verschillende soorten fietspaden hebben een kleurencode.
Bij de kaart van oktober 2022 zijn de gebouwen wit en alle fietspaden rood zonder verdere indicatie.
Is er iets gewijzigd bij OFM of ligt het aan mij?
Dank alvast.

2 Likes

Dan is er vast iets niet goed gegaan bij het installeren. Probeer eens de cache te legen (2x ctrl G) of anders de kaart verwijderen en opnieuw installeren?

Ah, ik zie dat de vraag nu ondergebracht is bij de Netherlands Communitie. Stond eerst op hoog niveau bij New Categorie Request en ik had via PB Leo al gevraagd om het daar te verwijderen en de vraag hier te stellen. Maar door hoofd moderator Tordanik dus al verplaatst. Het is ook nog evenzoeken op dit nieuwe forum voor ons allen…
Ik had hem aangegeven dat ik geen problemen heb met Mapsource en OFM versie van 22/10 en geadviseerd de 29/10 versie te installeren. Van belang blijft dat je eerst de oude versie verwijderd voordat je een nieuwe versie installeert, zoals ook aangegeven op site van OFM. Cache probleem heb ik hierbij nooit gehad, maar wellicht ben ik wat consequent in afsluiten Garmin programma’s, verwijderen oude kaarten, installeren en weer opnieuw opstarten.
Ben benieuwd of Leo nog reageert dat het is opgelost bij hem.

Dank voor de reacties en het verplaatsen van mijn topic. Ik ben nieuw op dit forum en het is even wennen.

Omdat ik graag de oudere versie(s) van OFM behoud kan ik niet de standaard installatieprocedure gebruiken. Zoals opgemerkt vraagt OFM om eerst de oudere versie te verwijderen uit Mapsource.

Wat ik doe is het volgende: Ik download de laatste versie van OFM. Dit is (helaas) een gmapsupp.img bestand. Hiermee kan Mapsource niets, dus ik splits met Gmaptool dit bestand in losse image bestanden. Hierbij maak ik ook een nieuwe FID aan.
Deze .img bestanden ed installeer ik dan op mijn desktop. Daar kunnen de kaarten door mapsource en basecamp gebruikt worden.

Jammer overigens dat OSM geen download mogelijkheid heeft om alle losse .img bestanden (en toebehoren: TDB, overviewmap en typ files) los te downloaden.

Ik vraag me dus af hoe ik b.v. de originele gebouwkleur en de onderscheidende kleurcodes voor de fietspaden kan behouden.

Tsja, als je de kaart niet op de gebruikelijke manier installeer krijg je dit. Waarom zou je de oudere OFM versies willen bewaren? Ik denk dat je met gmaptool niet de TYP file hebt geïnstalleerd want daar zit de opmaak in. Je zou die met mapset toolkit kunnen toevoegen?

Een ander beter alternatief om vanuit de gmapsupp.img een nieuwe OFM kaart te maken is mbv JaVaWa | OSM Combiner
Daar kan je wel de typ file van OFM selecteren waarmee je de juiste opmaak krijgt.

1 Like

Nog een andere, betere mogelijkheid:
Installeer de gmap versie, die hoef je niet te installeren/deïnstalleren maar kan je mbv
JaVaWa | JaVaWa GMTK een andere naam en ID geven als je een nieuwere versie ernaast wilt hebben. Dan behoud je ook de overzichtskaart (die vind je niet in de gmapsupp.img) en ook de typ file.

1 Like

Je bent me voor, ik dacht daar ook aan en was het aan het testen.
Als het inderdaad alleen gaat om in Basecamp of Mapsource meerdere versies van de OFM te willen zien, dan is het handigst om de gmapversie op je computer te zetten met een eigen naam (bijvoorbeeld de datum er bij) en Family-ID (FID) aan te passen. Ik was het net aan het uitproberen met de 2 van 22/10 en 29/10. In de versie 22/10 FID 1 nummer lager gemaakt (10009) en je krijgt beide kaarten te zien en te kiezen in zowel Basecamp als Mapsource.
Plaatje Mapsource:
Mapsource 2xOFM
Let wel: de kaartsegmentnummers in de kaart blijven hetzelfde, op je gps kun je geen 2 versies op die manier zetten, dat geeft problemen. Maar dat zal Leo vast wel weten.

1 Like

@ligfietser
-ik bewaar de oude versie liever even omdat nieuwe installaties van OFM nogal eens problemen geven. Daarnaast wil ik graag zelf het beheer over mijn bestanden hebben. En het is gewoon interessant om zo met kaarten te werken.
-met Mapsettoolkit moet je wel een TYP file hebben om die te kunnen installeren. De vraag is waar ik een correcte TYP file kan vinden/maken.
-ik heb de optie OSM Combiner nog niet uitgeprobeerd. Interessante optie.
-met GMTK zou ik de oude OFM kunnen renamen (andere FID) en dan de nieuwe vanuit de gmapsupp installeren.
Bedankt voor het meedenken ik ga er mee aan de gang.

@keesm
De hamvraag is of je bij deze installatie ook een correcte legenda krijgt. Dus gekleurde gebouwen en verschillende kleurcombinaties van de fietspaden. Ik ben benieuwd.
Ik gebruik op mijn GPSmap slechts 1 (OFM)fietskaart. En dan nog alleen dezelfde als op mijn desktop. Anders gaat het fout bij het overzetten van routes van mijn desktop naar de GPSmap. Ik maak de fietsroutes altijd op deze manier.
Je geeft aan de gmapversie op je computer te zetten. Met welke programma’s doe je dat?
Ook bedankt voor het advies.

@Leo1244
De typ file kan je gewoon vinden bij de oudere versie die je op de gebruikelijke manier hebt geinstalleerd. Misschien kan je dan mbv mapsettoolkit ook de gmaptool versie weer goed krijgen?
De osmcombiner methode zou ik niet aanraden, je mist dan de overzichtskaart.

De gmap hoef je niet te installeren, je hoeft alleen de map op de goede plek te kopiëren waar garmin die kaarten wilt hebben, zie de instructies onder installation on desktop computers
Dat is wel een verborgen map op de c schijf *). Mocht je daar geen ruimte hebben dan kan je daar ook een snelkoppeling plaatsen naar een andere schijf. Zou je ook allemaal mbv GMTK kunnen doen.

*) C:\ProgramData\GARMIN\Maps of C:\Users\gebruikersnaam\AppData\Roaming\GARMIN\Maps

[quote=“Leo1244, post:9, topic:4792, full:true”]
@keesm
De hamvraag is of je bij deze installatie ook een correcte legenda krijgt. Dus gekleurde gebouwen en verschillende kleurcombinaties van de fietspaden. Ik ben benieuwd.[/quote]

Je behoudt gewoon de layout c.q. correcte legenda wanneer je de nam anapast van de gmap en FID aanpast.
Installatie gmap: heeft Ligfietser al beantwoordt.

De ‘gmap oplossing’ werkt niet bij mijn oudere Mapsource versie. Ik prefereer deze nog altijd boven nieuwere versies of Basecamp. Om de kaarten los te maken gebruik ik Gmaptool. Voor installatie: MapSetToolKit. Het is het oude handwerk waarbij je totale vrijheid hebt bij installatie.

Via GMTK werkt niet. Tenminste niet bij mij. Je kan weliswaar het FID nummer en de naam veranderen maar bij installatie van een nieuwe OFM kaart krijg je opnieuw de melding dat eerst de oude versie van OFM verwijderd moet worden.
Het conflict zit in het TYP bestand waar FID 10010 in blijft staan.

Bij een split in Gmaptool zijn verschillende opties mogelijk om het TYP bestand aan te passen. Echter ik krijg niet de gewenste uitkomst.

Toch heb ik, via jullie suggesties, een oplossing gevonden.

  1. download de beoogde OFM kaart
  2. split in Gmaptool het gmapsupp.img bestand met een nieuwe naam + FID
  3. installeer deze bestanden met MapSetToolKIt (als administrator)
  4. vervolgens vraagt MSTK zelf of het TYP bestand moet worden aangepast. JA!.
    Nu installeert de kaart en heb ik ook de juiste legenda. Zo kan je meerdere OFM kaarten in MapSource gebruiken.

Het aanpassen van het TYP bestand bleek voor mijn vraag cruciaal. Ik heb nu een methode om dit toe te passen. Keesm en Ligfiets vriendelijk dank voor de bijdrages.

2 Likes

Fijn dat het gelukt is met Mapsettoolkit (MSTK), die kan idd de FID in de TYP file aanpassen.
Je kon ook proberen eerst de uninstall.exe te verwijderen, die zit bij de kaartenbestanden van de OFM. Dan kan Windows de kaart niet meer deïnstalleren, maar je kan de kaart later nog best wel verwijderen met MSTK.

Toch nog even reactie/vraag.
@Leo1244 : welke versie van Mapsource gebruik je dan nog? Ik gewoon de laatste 6.16.3
MSTK staat nog bij mij op de PC, maar ik denk al 6-7 jaar niet meer gebruikt als het niet langer is.
Heb je ook nog een oudere gps die noodzaakt dat je Mapsource blijft gebruiken?.

@ keesm
Ik gebruik MS 6.13.7. Ik begreep van Jaco (javawa) dat dit ook zijn favoriete MS versie is. Deze heeft voor mij in ieder geval de beste functionaliteit. Basecamp ligt me niet zo. Misschien de opvolger als die ooit nog komt.
Ik heb een GPSmap 61S. Dat is verder geen probleem. Daar zou ik zo een compleet gmapsupp.img op kunnen zetten.
Maar ik heb graag meerdere kaarten bij me onderweg. Gezien het beschikbare geheugen en de werksnelheid stel ik mijn eigen kaartensets samen. Ik heb er dus verschillende gmapsupp images op staan. Om te fietsen de OFM kaart van de Benelux die ik kleiner heb gemaakt tot net 30 km over de Belgische grens. De OFM kaart van Duitsland heb ik ook beperkt tot 30 km grensgebied. Dan heb ik nog een wandelkaart en een City Navigator Europe kaart.
En zo hobby ik maar wat aan.