Openbare weg niet routeerbaar in OFM

Ik kom regelmatig in Trentino Italie. Al vele jaren stoort het mij dat ‘normale’ wegen indien ze een tunnel hebben niet routeerbaar zijn in OFM. Alleen als ik het profiel op Automobiel zet dan gaat de route er door heen. Zelfs Motor negeert de tunnels. Ik heb de eigenschappen van verschillende tunnels bekeken. Ook enige in Frankrijk die wel routeerbaar zijn. Maar ik kan niet ontdekken wat er nu gecorrigeerd moet worden aan de eigenschappen om dit aan te corrigeren. Wie kan mij helpen dit te analyseren?

Dit is een tunnel die het betreft: https://www.openstreetmap.org/edit#map=16/45.9761/11.2925

Openstreetmap zelf routeert er wel doorheen.

Heb je specifieke voorbeelden van tunnels die wel routeren?

Bij welke kaart treedt dit probleem op?
Wat als je een andere kaart die hetzelfde punt bestrijkt in je GPS laad? (van dezelfde uitgever en van een andere uitgever)
En wat als je dezelfde kaart in een ander GPS (of een programma als basecamp) laad?

Ik heb zelf ook wel eens gezien dat de ene uitgever van kaarten een pad als restricted markeert terwijl een andere het toegankelijk houdt.

OFM = openfietsmap.nl? Die bieden downloadbare kaarten aan, ik weet niet of ze zelf iets aan de data veranderen?
Met welk programma gebruik je de kaarten?

De plek is trouwens hier https://www.openstreetmap.org/#map=16/45.9761/11.2925 (niet altijd handig om een edit link neer te zetten) en ik neem aan dat de tunnel in kwestie https://www.openstreetmap.org/way/40747748 is.

Dank alvast voor het mee denken en de aangeboden hulp! :smiley:

Mijn probleem ontstaat in Basecamp.
Ik heb OFM ja = openfietsmap.nl gedownload en dan specifiek de alps kaart maar ook de hele Europe kaart.

Een tunnel waar het wel goed gaat is vlak bij Bourg d’Oissant: https://www.openstreetmap.org/edit#map=16/45.0378/6.0422

Ja ik fiets graag cols :).

Mijn motivatie:
Ik krijg het voor mijzelf wel opgelost ook in Basecamp uiteindelijk gewoon een autoroute en maak er aan het eind gewoon een spoor van die ik in mijn Garmin laadt. Maar ik ben heel blij met al de effort van anderen in OSM waardoor ik “heul heul heul” veel plezier van OFM heb. Dit wil ik ook anderen bieden vandaar dat ik de Italie link ook graag help oplossen.

Je zegt de OFM…Dat is uiteraard een fietskaart die draait in een Garmin gps(r)

Dat zou voor fietsers gewoon moeten routeren.( Ik zie twee tunnels… geen access restricties. . De enige restrictie op deze weg is hgv=no

edit … In mapsource even uitgeprobeerd met de Europaversie van de OFM van 2020. Het routeert hier gewoon voor fietsers.

Welke routing app… welke gps?

Zo ook voor de Alpen versie in Basecamp.

Meest waarschijnlijke oorzaak is dan dat er in jouw navigatie een instelling is die tunnels wil vermijden.
Dat is speciaal voor weggebruikers die een fobie hebben en absoluut nooit door een tunnel willen rijden.

Le Bourg-d’Oisans. Het rijmt wel, maar je schrijft het niet als Croissant. Overigens heeft de bakker op het centrale plein érg lekkere croissants :wink:

Zou je als je linkjes post deze zonder “edit” kunnen posten, en het liefst het specifieke object? (Klik op het pijltje met vraagteken (rechts), dan op wat je precies bedoelt en dan op het juiste item uit het menu links.) Ik weet namelijk nu niet precies welke tunnel je bedoelt.

Ik kan het in Basecamp niet reproduceren.
In beide gevallen gaan fietsen gewoon door die tunnels.

Ik moet zelfs bij die Franse tunnels de routepunten dichter bij die tunnels leggen om de route er door te krijgen. Nabijgelegen paden krijgen dan toch de voorkeur.
Bij de Italiaanse tunnels kan ik de routepunten een stuk verder weg leggen.

De Italiaanse tunnels hebben wat tags die de Franse niet hebben maar ik zie zo niet hoe die fietsers tegen zouden houden.
Fr:
It:

Heb je wel de meest recente versie van de kaart?
Is er ooit iets gewijzigd in het gebruikte activeitsprofiel?
Misschien kun je het eens resetten in basecamp?

Hoe bouw je de route eigenlijk op? Waar zet je de routepunten?
Het kan best zijn dat er een ‘beter’ pad langs die tunnels loopt waar toevallig de auto niet door heen kan.
Beter wil zeggen volgens de instellingen van het routeringsalgoritme. Dat doet ook maar wat je zegt, niet wat je bedoelt.

Als je dan twee routepunten op grote afstand aan beide kanten van die tunnel zet dan is er meer ruimte voor alternatieven dan wanneer je twee routepunten vlak voor en vlak na die tunnel plaatst.

@henk Ik denk dat je de navigatie instellingen in het fietsprofiel nog moet aanpassen, bvk het vinkje uitzetten bij het vermijden van snelwegen. Zie http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl

to @all dank jullie voor het meedenken.
Ik probeer mijn antwoorden op alle reacties in een bericht te plaatsen:

@eggie: en @jeroenhuijben: ik gebruik zowel OFM2020 en de OFM Alps versie, van beide de meest actuele.

@leo Slager: natuurlijk had ik die instellen vooraf gecontroleerd en die staat goed oftewel tunnels niet vermijden.

@IIVQ: bourg d’oisans lijkt voor een dyslect als ik ben wel veel op croissant. En dank voor je tip om niet in edit mode locaties te benoemen, terechte opmerking weer wat geleerd. Dan over je handleiding om de juiste tunnel te benoemen kom ik niet helemaal uit als ik dit benoem is dit dan wel juist?:
https://www.openstreetmap.org/way/29015457#map=19/45.97722/11.28825

@jeroenhuijben: heb ik ook geprobeerd en het vreemde is als ik de punten ver weg leg lukt het soms niet en hoe dichterbij op de weg … je zou zeggen voor de planner geen ontsnappen meer aan … gaat hij met een ruime boog van.
Zoals je boven ziet gebruik ik de meest recente kaart versies en ik gebruik zowel de standaard meegeleverde fiets profielen van Garmin en heb er ook aangemaakt zoals op OFM wordt geadviseerd. Deze laatste gebruik ik als mijn standaard profiel.

Maar na lang prutsen is het mij gelukt, dank jullie voor jullie geduld en uitleg … ik kan nog veel leren :slight_smile:
Dit item mag wat mij betreft afgesloten worden :smiley:

En? Wat was het?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. De enigste optie waarmee ik met de OFM de genoemde tunnel kan vermijden is dmv “belangrijkste provinciale wegen vermijden”. Zet al die opties gewoon uit dan heb je nergens last van.

Beste allen,
Het blijft voor mij onverklaarbaar. Lijkt een zwevende issue met kaarten in die omgeving. De ene keer gaat de route eromheen de andere keer … zoals bij jullie … er gewoon doorheen. Ik kan geen logisch verband (oorzaak) vinden wanneer het wel en wanneer het niet optreed. Omdat ik het nooit met kaarten in de franse alpen heb en regelmatig in het trento gebied. En niet alleen nu maar ook in het verleden (drie tot vijf jaar terug) en op een nieuwe pc en opnieuw bascamp installatie etc. begon ik het verband in de kaarten te zoeken. Maar ondanks jullie hulp kan ik geen vinger op de echte oorzaak leggen.
Ik heb geen andere filters aan staan dan OFM adviseert, gebruik de OFM kaarten (nieuwste versie), maak al vele jaren zelf routes. Heb al veel fouten gemaakt waarvan ik de oorzaak kon herleiden maar dit blijft voor mij nog steeds onduidelijk.