Open Walk

Als het om Apeldoornse routes gaat, kun je die beter aan mij mailen. Ik ken Apeldoorn goed, kom er geregeld, alleen ben ik aan de gekleurde routes van Apeldoorn nog niet toe gekomen. Ik zie ze wel geregeld tijdens mijn fietstochten. Nu wat minder door de corona is mij actieradius wat beperkt.
Mijn probleem is dat ik meer fietser dan wandelaar ben en het volgen van wandelroutes is dan lastiger. Kan wel, maar niet altijd eenvoudig.
Maar inmiddels staan heel wat wandelroutes in OSM op mijn conto. Het netwerk Salland, flinke delen van Twente en Achterhoek heb ik op de fiets verkend met soms wat stukken loopwerk.
Voorbeeld: Ik zie geregeld bij Voorst het nieuwe klompenpad, maar dat duikt dan de weilanden in en dan wordt het voor mij lastig om dat nog te volgen.

Prima, knallen we die er ff in. Er zijn drie stoelen gedraaid, dus je mag kiezen!

Leuke benaderring Peter. Ik kies jouw stoel.

Hij zit erin: https://hiking.waymarkedtrails.org/#route?id=12031213

Als er nog iets niet klopt hoor ik het wel.

Er zijn wel wat aantekeningen, die verificatie ter plekke behoeven!
Normaal zou ik dat per mail bespreken, maar Dick is de plaatselijke route-expert (overal eigenlijk wel…) dus ik doe nu even hier.

Vooral dat ik paden bij moest tekenen, bijvoorbeeld in een bos of onder de bomen aan de andere kant van een sloot, die ik met GSV, Mapillary en luchtfoto’s niet of niet geheel kon verifiëren.

@Bob: in OSM maak je een route door al in OSM opgenomen wegen en paden in de juiste volgorde in een “relatie” te zetten.
Als OSM geen pad heeft maar jij geeft aan dat je daar gelopen hebt, neem ik van jou aan dat er een pad of weggetje of spoor moet zijn. Maar dan hoort dat wel geverifieerd te worden, bij voorkeur ter plekke, zodat ook de juiste kenmerken (“tags”) aan het pad gehangen kunnen worden.

Vraagje1: ik zag dat op het stationsplein de gps-track een stukje samenloopt met paars. Maar ik zag wel een paarse pijl, maar geen groene. Ik dacht ook een grijze of zwarte pijl te zien. Kan het zijn dat je via de zwart/grijze pijlen eerst een aanloopstukje moet doen en dat hij dan pas echt als groene route begint?

Vraagje2: hij houdt zomaar ergens op, waar ik geen recente beelden van heb. Er leken wel werkzaamheden te zijn; kan het zijn dat daar een parkeerterrein, TOP of zo is aangelegd?

Mooi Peter.
Volgens mij staat de route er goed in.
In mijn Osmand-App zie ik deze nog niet staan.
Duurt dat wat langer. Of kan ik handmatig bijwerken, zoals bijvoorbeeld F5 in Windows?
Je hebt de routekleur gelijk gemaakt aan de pijlkleur. Prima.
Als naam heb je AtV gekozen. Er zijn 10 routes, dus dat wordt verwarrend, denk ik.
In mijn Osmand-App zie ik namen als SP16-08(streekpad,nummer en deeltraject).
Is het niet mogelijk om te werken met Atv-XYZ (XYZ is een afkorting per route)

Je schrijft:
@Bob: in OSM maak je een route door al in OSM opgenomen wegen en paden in de juiste volgorde in een “relatie” te zetten.
Als OSM geen pad heeft maar jij geeft aan dat je daar gelopen hebt, neem ik van jou aan dat er een pad of weggetje of spoor moet zijn. Maar dan hoort dat wel geverifieerd te worden, bij voorkeur ter plekke, zodat ook de juiste kenmerken (“tags”) aan het pad gehangen kunnen worden.

Bob: Mijn route heb ik helemaal nagekeken en gecorrigeerd in Afstandmeten.nl met de kennis van de route. Die klopt precies met de werkelijkheid.
Ik heb globaal naar de andere routes gekeken en die kloppen behoorlijk. Soms is er een routelijn net naast een pad.

Vraagje 1:
We zitten in een overgangssituatie.
Vorige maand hebben we het eerste deel vanaf het station opnieuw gemarkeerd vanwege een routewijziging bij Orderbosroute en Berg&Bosroute In de beschrijving van deze route gebruiken we de grijze pijlen niet meer. Dat geldt ook voor de Berg&Bosroute. Maar in de beschrijving van de andere routes wordt de grijze pijl deze nog wel gebruikt. Ik heb dat gemeld aan onze werkgroep, maar door corona komen we nu niet bij elkaar komen om dat nu op te lossen.

Je geeft aan dat er een groene pijl ontbreekt. Vanaf de start(de wegwijzer) wordt direct een groene pijl gebruikt onderaan het klinkerpad.

Vraagje2:
Die vraag begrijp ik niet. Waar is dat in e route. Bij de Europaweg eindigt de route bij een bushalte. Mogelijk bedoel je dat.

En tot slot: Hoe gaan we nu verder?

Ik ga even kijken bij de Waterloseweg (maar nog niet vandaag).

OsmAnd ververst 1x per maand. Je kan wel zelf de kaart opnieuw ophalen, dan heb je hem sneller. Maar ook dan zit er meer vertraging in dan bv waymarkedtrails.

In Waymarkedtrails zie je op de kaart niet de naam maar de ref. De naam staat rechtsboven op de informatiebalk als je de route geslekteerd hebt.
Je ziet hem ook als je op de knop Routes klikt/tikt.
10 afko’s gaat ook niemand wat zeggen. Mij leek Atv geel, Atv blauw, Atv paars etc de beste korte aanduiding voor wandelingzoekers. De kleur zie je, Atv staat erin.
Langere refs dan 3 tekens moet je niet doen, dat gaat de kaart overheersen.
Ik stel voor dat je even opnieuw kijkt hoe het eruit ziet als alle 10 erin zitten, ook temidden van de omgeving, als je in- en uitzoomt. Ik denk dat je dan misschien wel besluit om de letters helemaal weg te laten!
Hebben alle 10 routes een andere kleur?

Verificatie gaat ook over de kenmerken: type verharding, pad of karrespoor, verlicht of niet, toegang voor paarden/motorvoertuigen/fietsen, privé of niet, hekjes, en nog veel meer. Veel daarvan is niet verplicht maar wel relevant. Dus voor nieuwe paden wil ik dat altijd graag geverifieerd zien, voor zover mogelijk.

Ik heb geen recente beelden; niks met een bushalte erop! OSM heeft hem ook nog niet, ik denk dat hij er nog niet zo lang is. Ook iets waar lokale kennis voor nodig is. Prima, is verder niet van belang voor de OSM-route; het viel me alleen op.

Je kan van @Dick en @Riemer en @mij verschillende dingen leren…
Is het een idee dat elk van ons nog een van jouw gpx-en invoert en bespreekt zoals wij hier hebben gedaan
En dat je daarna dat ook werkelijk op de OSM-manier in de editor JOSM, en vervolgens er eentje zelf gaat doen onder supervisie van een van ons?
PS. Ik heb vooral van Dick heel veel geleerd, en nog veel meer van fouten maken en die vervolgens op moeten lossen.

ff een praktische vraag.
Hoe krijg jij die kaders in het antwoord. Tekst knip ik er dan wel in.
Dat leest makkelijker.
Antwoord volgt daarna.

Knopje 2 onder een bericht: Citeren, dan krijg je de hele tekst tussen “[ quote ]” en “[ /quote ]”
(let op: ik heb er spaties tussengeplakt anders worden het allemaal aanhaaltekstjes!

Je eigen tekst daartussen invoegen gaat door

“[ /quote]”

Je antwoord

“[ quote]”

ertussen te plakken.

Simpeler is om één stukje tekst te selecteren en dan Snelle kwoot aan te klikken/tikken, en dan je reaktie eronder. Ik heb de boel in het Duits staan dus ik weet niet hoe het in het Nederlands heet!

JA, inderdaad, maar de kleurverschillen zijn klein
WE gaan het zien, De groene kleur ziet er bij mij al meer geel uit.
IK zie trouwens dat de Weteringsebroek route er ook al op staat, maar mnet de afkorting Wet. Wie heeft dat gedaan?

IK ken dat oa van de fietsplanner van de Fietsersbond, maar dat werpt weer flink wat drempels op nu.
In https://hiking.waymarkedtrails.org zie ik ook geen kenmerk vermeld.

De bushalte is al zeker een half jaar geleden verplaatst, maar staat nog onjuist in OSM, dus ook in Afstandmeten.nl en Osmand.
Dat wordt dus niet goed bijgehouden. Wie zou dat moeten doen. De busmaatschappijen?

Prima idee. IK stel voor met Riemer te beginnen.
@Riemer, wil je aangeven hoe je het aangeleverd wil hebben? (Doe maar per mail)

Ik haak af.
Als mensen van ver weg de voorkeur krijgen, boven iemand, die lokale kennis heeft, dan gegroet.

Jammer Dick,

Ik wist niet dat het zo gevoelig was.
Ik ben nieuw op dit forum en binnen OSM. Ik ben blij dat allerlei voor mij tot nu toe onbekende mensen willen helpen.
En wil daar graag gebruik van maken.

Natuurlijk is iemand uit de buurt handiger, maar…
IK weet niet waar jij woont (nu wel) en niet waar Riemer woont.
Dus mijn keus is niet gebaseerd op afstand.

IK heb een paar reacties gehad van Riemer en daarom koos ik hem voor de volgende route.

Dus laat maar weten hoe je er nu in staat.

Het lijkt me inderdaad handig als Dick het invoert, zeker als hij daar zelf de voorkeur bij heeft. Hij weet goed hoe het daar in het gebied zit. Ikzelf kom uit Amsterdam en heb niet veel meer kennis over Apeldoorn dan de jaarlijkse familiebijeenkomst. Maar als Dick er niet aan toe komt vind ik het prima om er ook eentje te doen.

Zoals gezegd, ga je gang, ik ben weg

@Riemer,

Ik heb met de markeerder van de Berg&Bos route gesproken. We willen deze nu als eerstvolgende in OSM zetten. Er is net een nieuwe gpx gemaakt, die nog niet op de site van Wandelnet staat. Die gaan we toesturen. Kun je aangeven wat je wil ontvangen? En hoe wij wat kunnen inleren.
Ik hoor graag van je.

Als je mij de GPX en de datum stuurt is dat prima. Ik zal het net als Peter bespreken hier, en dan kunnen jullie het daarna zelf proberen. Wil je dat ik ook screenshots maak van mijn proces?

De afwijking in km komt niet (alleen) door de onnauwkeurigheid van de gps. Je moet je voorstellen dat een gps bij elke interval een broodkruimel plaatst (node). Als je de interval verhoogd (scanfrequentie…) dan kan het maar zo zijn dat de afwijking groter wordt.
Stel, je loopt een route van 15km in bosrijk gebied. Dit bosrijke gebied geeft al een verstoring (glitches) aan het gps signaal. Normaal gesproken heeft gps een mogelijke afwijking van 1-10meter. In het bos (of nog erger bij bergachtig terrein) kan dit wel oplopen naar 20m. Als de interval verhoogd wordt heb je kans op meer afwijkingen doordat de ene keer de node 10 meter naar het oosten uitwijkt en de andere node 10 meter naar rechts. De leverancier (en de chip die gebruikt wordt) zal via algoritmes proberen om deze afwijkingen (softwarematig) te corrigeren. Ook als er pauze gemaakt wordt zullen de tracknodes doorlopen, en krijg je een “spin” model op deze plek. Hier kun je goed aflezen hoeveel afwijking er op dat punt maximaal is. Hier kan dus wel 1km getracked worden, terwijl je geen meter hebt gelopen.

Er bestaan tools om de track van deze afwijkingen te ontdoen.

Dat lijkt me zowizo wel nuttig! Ik kan het nu best goed, al zeg ik het zelf, maar ik ben nog steeds aan het leren van de slimmigheden van anderen.

Jammer, Dick. Als mijn “grapje” over stoelen draaien hieraan bijgedragen heeft, dan spijt mij dat. Ik wilde er echt geen competitie van maken.

Mijn invoer-hierarchie:

  1. Lokale kennis is en blijft het hoogste goed. Hoe meer ik “op afstand” invoer, hoe duidelijker dat wordt.
  2. Invoer op basis van survey reports is goed mogelijk, maar ik moet dan vaak al veel navragen en verifiëren, wat niet altijd lukt.
  3. Invoer op basis van informatie, zonder survey, is een kwestie van hoe betrouwbaar de bron is, en vraagt om zo veel mogelijk “steekproef-validatie”.

Ik ben meestal meer tijd kwijt met verifiëren en valideren dan met feitelijk maken van de routerelaties. Mapillary en andere viewers, luchtfoto’s, satellietportaal, internetzoeken (bv bij werkzaamheden), maar ook gerichte survey, survey reports met detailchecks, en navraag per mail (met een vaak redelijk ontluisterend resultaat, helaas).

En dan nog kunnen er fouten inzitten, die je dan via oplettende (en soms begrijpelijk geïrriteerde) mappers steevast terug op je bordje krijgt… thnx guys!

Over routefouten.

  1. Als je een gegevensbron gebruikt zonder survey, kan het zijn dat de bron, en dus de ingevoerde route, anders is dan de feitelijke route op de weg.
  2. Na survey ingevoerde routes veranderen op de weg; na een jaar kan je er ook in dit geval op rekenen dat de feitelijke route op de weg anders is dan de ingevoerde route.

Na invoer worden er in beide gevallen door mappers correcties aangebracht op basis van de weg of informatie over aktuele wijzigingen. Dus daarna moet je de OSM-gegevens in principe niet meer overschrijven vanuit een databron.
In beide gevallen is periodieke resurvey nodig als je de juistheid wil garanderen, en dan nog heb je tussen de surveys geen garantie!

Dat is waarom ik er vóór ben om op basis van informatie (en waar mogelijk verificatie) te starten met zo volledig mogelijk invoeren als je een redelijke bron hebt, en daarna zo goed mogelijk te verbeteren op basis van surveygegevens en betrouwbare wijzigingsverslagen. Dat laatste wil ik dan liefst hebben van degene die de wijzigingen feitelijk op de weg aanbrengt. Dat lukt niet vaak, maar bv het vernieuwde Brabantse Vennenpad heb ik al vóór de ingangsdatum in zijn geheel kunnen invoeren dmv survey-informatie van de padgroep, en precies op de openingsdag aktief gemaakt. Kicken is dat!

Wat ik heel belangrijk vind is de surveydatum (survey:date). Daaraan kan je namelijk inschatten of een nieuwe bron aktueler is dan wat er in OSM staat. Dan nog moet je uitkijken, maar bv OSM-invoer uit 2003 (volgens de OSM-history) terwijl de route in 2019 geheel vernieuwd is (niet verzonnen!) daar kan je redelijk veilig de nieuwere gegevens voor nemen.

In JOSM kan je heel gemakkelijk de geschiedenis van een object bekijken (History-knop).
Hoe het in Id gaat weet ik niet, het zal wel kunnen.

Als je serieus met routerelaties aan de slag gaat moet je echt JOSM gebruiken.