Open Walk Map - wie werkt daaraan?

Die werkwijze (aanleveren van met veldwerk gevalideerde data zodat andere mappers het in OSM kunnen opnemen) klinkt wat mij betreft goed werkbaar, ik werk daar graag aan mee.

Ik wil ook best aan de gang met de gpx van de LAW6a,
maar dat zou tegelijk ook best voor jezelf een mooi project zijn om ervaring met JOSM aan te doen (een "simpele"LAW is in mijn een stuk makkelijker werken dan het invoeren van een knooppuntennetwerk: bij een LAW zie je in het relatievenster van JOSM steeds gelijk of het goed gaat, bij knooppunten speelt veel meer en moet je vaak ook wachten op andere validatoren voordat je zeker weet dat het goed is).

Zelf heb ik de overstap naar JOSM veel te lang uitgesteld en ben naar mijn idee te lang doorgegaan met de online editors. Na een tijdje wennen aan JOSM wenste ik dat ik de overstap eerder had gemaakt.

Misschien leuk om te kijken of er een ontmoeting te organiseren is voor de geïnteresseerde mappers rondom het nieuwe netwerk waarbij je jullie plannen met het wandelnetwerk kan laten zien en we kunnen kijken hoe we elkaar verder kunnen helpen?

ps. mooi dat afstandmeten.nl nu de actuele wandelinfo uit OSM weergeeft via Waymarkedtrails!

Inmiddels is mij duidelijk geworden dat Staatsbosbeheer niet (volledig) kan leveren wat er nodig is om het makkelijker te maken. Het toe te voegen wandelknooppunten-netwerk is klein genoeg om het gewoon in de editor te doen. Dat is wel een stevige klus maar niet dat je er maanden over hoeft te doen. Is het mogelijk om bv een export van het netwerk uit MapSource over de kaart in JOSM te leggen zodat je als het ware het netwerk over kan trekken?

Je kunt in JOSM en ook in de andere editors GPX bestanden laden, in JOSM wordt dat een aparte laag.
Die GPX file kan en mag ook waypoints bevatten.
In JOSM kun je de waypoints een andere kleur geven dan de lijn van de track.

Die kan je dan niet editen maar alleen zien, is dat wat “een aparte laag” inhoudt? Ik snap nog steeds de terminologie niet helemaal.
Is wel goed, want dan kan ik een route fietsen met de geotracker aan, de gpx inladen en een deel van OSM, en daarmee een bestaande route kontroleren en zonodig aanpassen.

Nog een vraag: als ik een stuk OSM in JOSM bewerk, vervolgens een ander stuk download en bewerk, en zitten dan de wijzigingen van beide downloads in de upload? Of ben ik de eerste kwijt en uploadt-ie alleen de laatste?

Tip: Installeer op een smartphone mapillary. Deze maakt foto’s om de 2 seconden (of minder) welke geupload kunnen worden. Deze kunnen via JOSM plugin van mapillary geraadpleegd worden op de juiste posities.

1 laag met openen .gpx file, op laag rechts klikken dan kan je het omzetten naar datafile .osm en met copy paste (ctrl-alt-V) in een ander laag zetten en verder bewerken. Welke je weer kan exporteren naar .gpx rechts klikken.

Ja, download je .osm data groen (pijltje naar beneden), bewerk je de data, download je weer, heeft dit geen effect op je veranderde data. Zolang je in dezelfde osm laag werkt.’

Zo’n omgezette .gpx laag naar .osm niet bedoelt voor upload, kan je met rechtsklik op laag en dan kiezen voor “rood kruisje” Discourage upload ( engelse versie) dan kan je het niet per ongeluk uploaden naar OSM.

Gedaan en even getest. Dat gaat van pas komen als we het knooppuntennetwerk nalopen om de nummers en de pijlen helemaal goed te krijgen. Tegen die tijd zoek ik uit hoe die site werkt want dat vond ik nog niet zo vanzelfsprekend. Op mijn 66ste leer ik toch wat langzamer dan vroeger.

Thnx, dat helpt. Dat stond toch echt niet in de josm handleiding onder Advanced Editing…
Jullie tips zijn onmisbaar!

Eigenlijk heel makkelijk, zoals alles als je het eenmaal weet. Je maakt een account aan bij mapillary, vult je gegevens in in de app. Zet je wifi aan en upload gaat via je telefoon.

De volgende stap die je dan moet maken is:
Hoe installeer je je mapillary plug in.
Dit is latere zorg, je foto’s heb je dan al beschikbaar gesteld dan kunnen andere gebruikers ook meekijken aan de hand van deze foto’s.

Leer het JOSM niet te snel, maar stap voor stap. Als je het begrijpt, dan snap je het ook.
En als er vragen ontstaan stel ze gerust.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53710

Haha die is zeker van Cruijff?