Open geodata: welke bronnen zijn er en wat mag en kun je daarmee?

Even voorstellen: Digital Sadhu hier, af en aan enthousiast aan het mappen sinds april 2017 met inmiddels 75 changesets. Begonnen in iD, inmiddels redelijk vaardig aan het worden met JOSM.

Op dit moment ben ik bezig met het intekenen van de vorig jaar aangelegde wandelpaden op het forteiland van Fort Jutphaas in Nieuwegein. Gisteren heb ik er GPS-opnames van gemaakt met mijn smartphone, met een niet al te fraai resultaat:

Het noordelijke deel heb ik twee keer gelopen, het zuidelijke deel drie keer, en je ziet dat de lijntjes telkens weer anders staan, oftewel, de nauwkeurigheid laat te wensen over.

Nu weet ik dat het pad op de meeste plekken langs de randen van het eiland loopt, dus ik zou met de parallel tool een kopie van de landuse kunnen maken en daar met enige aanpassingen het pad van kunnen maken zoals dat ongeveer loopt.

Maar ik vroeg me af of er nog andere opties zijn. Ik ben me net een beetje bewust geworden van beschikbare open data maar zie daar door de bomen het bos niet meer. BAG, PDOK, kadaster, GIS, opentopo.nl, opengeo.nl, osgeo.nl… de termen en links vlogen me om de oren toen ik me enigszins probeerde te oriënteren met behulp van o.a. de OSM-wiki. Ook de gemeente Nieuwegein biedt open data aan.

Er staat een ontwikkelplan op de site van de gemeente Nieuwegein dat bol staat van de kaartjes van het eiland met daarop de wandelpaden. Mag dit als bron gebruikt worden? (PDF openen, venster van JOSM transparant maken en overtrekken?)

En als die kaartjes bestaan, dan moet dat toch ook ergens in een computer zitten, dacht ik zo, dus kan het dan niet op de één of andere manier geïmporteerd worden? Inderdaad vond ik toen ik vandaag de PDOK Viewer ontdekte zo’n kaart:

De BGT, oftewel de Basisregistratie Grootschalige Topografie.

Betekent dat dat ik het daarvan mag overtrekken? Of is het ook te importeren?

En al die andere kaarten en data die PDOK aanbiedt, mag dit allemaal gebruikt worden als hulpmiddel bij het mappen?

Ik merk dat ik wel een introductie open data in Jip & Janneke-taal kan gebruiken, want ik ben een beetje overweldigd door de grote hoeveelheden aan sites en bronnen en daarbij steeds de vraag ‘mag je het gebruiken bij het mappen of niet?!’

Welkom op het forum Digital Sadhu,

Wel of niet gebruiken. Vind dat zelf ook lastig, maar hier op het forum is voldoende knowhow… dus die antwoorden zul je nog krijgen.
De BGT omtrekgericht mag je in ieder geval gebruiken. Dat heeft Allroads geregeld. Hoe je het implementeert in JOSM kun je hier lezen. Je kunt het dan intekenen… niet importeren. edit: Je zet het als transparant op de achtergrond.
BGT implementeren:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=59021

Over andere bronnen lopen andere draadjes zoals hier: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=709894#p709894

… er zullen nog wel reacties komen.

Kijk eens aan, voor mekaar: https://www.openstreetmap.org/changeset/61477338
Bedankt!

Maar zo wordt mappen wel héél makkelijk (en saai)… veel voetpaden die ik de afgelopen tijd op basis van observatie, GPS en wazige luchtfoto’s heb ingetekend staan gewoon op de BGT-kaart en had ik dus aan de hand daarvan kunnen intekenen.

Nou ja, ik ben weer een hoop wijzer geworden in ieder geval. Ben nu bekend met WMS-services en heb een paar handige beeldlagen tot mijn beschikking, zoals de BGT achtergrond & omtrekgericht, PDOK 25 cm luchtfoto’s (scherper dan de Esri World Imagery die ik voorheen gebruikte) en nog scherpere luchtfoto’s van de geoserver van de Gemeente Nieuwegein (waarvan ik niet weet of ik die als bron mag gebruiken, maar misschien wel als referentie als ik wil verifiëren of ik goed onthouden heb wat ik heb gezien tijdens mijn survey?).

OpenStreetMap houdt je van de straat… of, nou ja,je begrijpt wat ik bedoel :wink:

AHN Actueel Hoogtebestand Nederland.

Maaiveld hillshade.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=649579#p649579

Het is OPEN DATA, public domain van de Overheid, maar omdat het op de server van ESRI staat heb je een persoonlijke licentie nodig.

Controle of BGT goed ligt.
Paden in de bossen.

Of de oever van het water goed liggen.
etc.