Onverplichte vignets?

Recent kwam ik een edit van een relatief nieuwe mapper met een account ouder dan mijne tegen op een mountainbike pad, waarin hij toevoegde:

note=Support maintenance of track buy a vignet

Vanzelfsprekend is de “note”-tag daar niet de goede manier voor, en naar mijn persoonlijke smaak is dit iets te subjectief geformuleerd (suggesterend: koop je geen vignet, dan kunnen we het niet onderhouden en dat is jouw schuld, vergelijkbaar met een winkel die “buy here to keep us in business” toe zou voegen). Maar dat ter zijde.

Nu vroeg ik mij af hoe dit echter wel getagd zou moeten worden. Voor een MTB-pad met verplichte vignets, lijkt mij het meest logisch:

access=permit
fee=yes
[+andere gegevens]

(of toll:mtb=yes i.p.v. fee=yes, wat in 1-op-1 berichten gesuggereerd werd; afhankelijk van de openstelling wellicht bicycle/mtb=permit i.p.v. access)

Echter, voor onverplichte/geadviseerde vignets, zoals de mtb-paden bij Nijmegen, vind ik dit niet zo passend:

  • access=permit klopt niet meer; want het vignet is optioneel; access=permissive wellicht?

  • fee/toll(:mtb)=yes klopt ook niet meer, want het is (nog) niet verplicht te betalen; iets als fee=voluntarily bestaat nog niet

De betrokken wegen:

Op advies van Commodoortje en Eggie open ik hierover een topic in het forum. (Beiden: hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties op mijn bericht, welke qua informatie deels terugkomen in deze post). Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen mountainbiker ben: onverharde paden zijn voor mij een reden om te rijden en kennis ter plaatse heb ik dus niet, maar met het oog op een universele tagging even dit topic :slight_smile:

fee=donation ?

Even in de context:

Natuurmonumenten heeft (op dit moment) een vijftal routes waar een sticker verplicht is om te mogen rijden. Deze sticker kan worden gekocht en dient op de mtb aanwezig te zijn.
Het gaat bij MTB route Groesbeek overigens niet om een mbt route van natuurmonumenten.
Daarnaast heeft Natuurmonumenten diverse routes waar dit vignet nog niet verplicht is, maar er het is gewenst om deze sticker te voeren tijdens de mbt rit op de route.

Je ziet steeds vaker dat mbt routes afgesplitst worden van de wandelpaden, ten eerste om elkaar te respecteren dat ieder zijn ding mag doen in het bos, wandelaars en mbt’ers “bijten” elkaar regelmatig.
Tevens kunnen de mbt routes dan uitdagender gemaakt worden, omdat wandelaars daar niet gewenst zijn.

Om één en ander te financieren is regelmatig te zien dat de beheerders een “bijdrage” vragen om het geheel aan te leggen en te onderhouden.

Als ik Famlam goed begrijp, wil hij weten hoe deze niet verplichte vignetten getagd kunnen worden.
Ook is het handig om aan te geven hoe de tagging kan plaatsvinden als het vignet wel verplicht is.

PS.
Het mtb pad in Groesbeek is overigens niet van Natuurmomumenten maar de beheerder is Het Rijk van Nijmegen.

was het maar alleen natuurmonumenten. Maar helaas er zijn op dit moment 4 verschillende vignetten.
MTB Vignet Natuurmonumenten - € 12,00 (jaar)
MTB Vignet Utrechtse Heuvelrug - € 7,50 (jaar)
MTB Vignet Landgoed Den Treek - Henschoten - € 25,00 (jaar)
MTB Vignet Stichting MTB & More Almere - € 6,50 (jaar)
Meer info: https://www.mtbroutes.nl/diversen/mtb-vignetten

Beste Geim,

Tja de eigenaar verleent toestemming maar wil graag een vergoeding voor de ontstane schade, daar is toch geen argument tegen. En ja samen overleggen, tja dat is 30 jaar geleden bij de oprichting van het Nationale Park Utrechtse Heuvelrug wel gelukt met alle belangen die daar speelden, maar vaak is er een dwarsligger. Je kunt er voor kiezen om elders te gaan rijden, met het risico dat het dan daar ook stampend druk word en er schade ontstaat.

Tja mountain bikers gebruiken voetpaden en rijden met veel lawaai of geweld door bos en hei en verwachten dat je dan opzij springt om ruim baan te maken ?! Hetzelfde speelt op smalle fietspaden, de snelste willen er altijd direct langs. De verdraagzaamheid is dan ver te zoeken. Maar wat doen we daar in OSM dan mee ? We zijn tenslotte slechts faciliterend.

De vraag van Famlam blijft staan:
Hoe tag je als het vignet niet verplicht is maar wel gewenst.
Sander H geeft een mogelijkheid om dit te taggen als fee=donation
Dit lijkt me een goede keus

+1

Wordt ook al gedaan door anderen: https://taginfo.openstreetmap.org/tags/fee=donation Prima tagging dus.

Ik heb https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:fee aangepast om donation ook te documenteren als (zeldzame) waarde.

Grappig genoeg is tegelijkertijd een discussie op DE gaande waar een soortgelijke vraag gesteld werd: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=72724

Ik geef daar even door dat de Wiki aangepast is.

Dank je. Benieuwd of die discussie nog tot consent leidt daar. :expressionless:

donation betekent dus vrijwillig en heeft derhalve dezelfde betekenis als fee=no. Ik volg de consensus in het DE-forum: weglaten.

Hm. fee=requested , dan misschien maar? Spijtig dat sommigen zo wit-zwart denken.

[edit] en als ik even mijn petje van taallastigaard mag opzetten: “vignets” slaat nergens op. In het Nederlands is het enkelvoud “vignet” of, duidelijker misschien, “tolvignet” ; in het meervoud wordt dat “(tol)vignetten”.

Ik lees daar nog geen duidelijke consensus. Wel een aantal voor- en tegenstemmen.

Ik geloof dat de tegenstemmen daar (en Martin denk ik) het principieel oneens zijn met het überhaupt registreren van een vrijwillige bijdrage.

Persoonlijk lijkt het mij niet verkeerd om fee=donation hiervoor te gebruiken. Het is gestructureerd en vele malen beter dan het in een note stoppen. Data consumers kunnen dat gewoon als no interpreteren als ze wensen, of afhandelen als vrijwillige bijdrage en het zo presenteren aan de gebruiker; de definitie ervan is immers helder.

Maybey, fee kent =yes, =no wat te denken van =voluntary niets nieuws om uit te vinden maar aansluitend bij het bestaande schema.
Staat zelfs sinds vandaag al in de Wiki

Waar? De laatste wijziging van Key:fee is door mij.

Wat heeft die negativiteit t.o.v. MTB’ers te maken met het feit dat ik een versnippering van vignetten aangeef?

@Jeroen & @Geim, touche -1

OSM heeft toch een traditie dat alles kan gemapt worden dat niet expliciet oncorrect is? Wat is er expliciet oncorrect aan “hier wordt om een bijdrage gevraagd, maar verplicht is het niet”? Ik zie volop tags die me véél nuttelozer lijken, maar die van de DWG hebben me grondig geleerd er met mijn fikken af te blijven. Point taken.

Ik heb in deze geen principes, maar ik vraag me alleen af wat het nut van dergelijke tagging is voor de data-consumer. Aangezien in zelf mountainbike weet ik heus wel welke routes betaald zijn en als ik op een route kom waar een bordje of zoiets staat voor een vrijwillige bijdrage, dan zie ik dat ter plekke wel. Of moet ik met de laptop met JOSM gaan MTB’en? Dat blijkbaar degene die deze tags zet er plezier aan heeft: soit, maar probeer het niet te verkopen als iets met een hoge toegevoegde waarde, laat staan de semantiek over de woordkeuze :slight_smile:

En de discussie over het vermeende misdragen door MTB’ers hoort natuurlijk niet in dit forum thuis.