Onjuiste weergave gefietste track

Ik gebruik een Garmin GPSmap60CSx, om onder andere een gefietste track op te slaan en later in een OpenFietsMap-kaart te bekijken.
Nu blijkt geregeld dat de weergave niet overeenkomt met de werkelijk gereden track.
In werkelijkheid heb ik dan gefietst over een separaat gelegen fietspad.
De track op de OFM-kaart (Benelux light versie 30-6-2018) wordt op verschillende stukken weergegeven alsof er op de hoofdrijbaan gereden is in plaats van over het naastgelegen, vrijliggende fietspad.

Als ik de opgeslagen track bekijk in “Google Earth” dan wordt ook daar de gefietste route weergegeven op de hoofdrijbaan in plaats van op het naastgelegen, vrijliggende fietspad.
Mijn vraag is of hiervoor een (eenvoudige) oplossing bestaat, zodat op de OFM-kaart weergegeven wordt waar ik werkelijk gefietst heb?

Nee, dan zou je de track moeten manipuleren op basis van jouw kennis.
Maar dan kloppen de snelheden en de tijden niet meer van je track, originele track altijd bewaren.

Ik heb zelf ook een GPSmap60CSX, een gps heeft altijd een afwijking, heeft maken met het aantal zichtbaar en de stand van de satellieten en de gegevens ontvangst, atmosfeer, onder bomen en tussen hoge gebouwen is het ook altijd slechter. En ook de instelling om de hoeveel tijd of afstand een punt wordt bepaalt. Een gps track is een indicatie, waar je geweest bent.

Het is daarom wel eens lastig om te zien of je links of rechts over de oever van de sloot bent gelopen/gereden.
Er zijn Garmin GPSen waarbij je een functie had verbindt met weg.
Maar als je dan over de track aan de ene zijde van kanaal reed, kleefde de gps de track aan de andere zijde van het kanaal asfalt weg. Zo sprong de gps track heen en weer, ook niet werkzaam.

Inderdaad.

En als je er meer over wilt lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System

Probeer de volgende menu instellingen in de GPS maps:
Stel in
scrol naar beneden en ga naar Routering.
Daar vindt je Zet vast op weg → nee
Misschien is dat de oplossing voor je probleem

Dat is inderdaad een goede start.
Daarnaast kan je ook nog het volgende proberen
(obv Etrex 30x en Oregon 650, zal op ander apparaat wellicht anders zijn)

In Setup

->System
-WAAS/EGNOS : ON
(dat laatste is een systeem dat in Europa met vaste stations werkt om de nauwkeurigheid te verbeteren)

-GPS system:
GPS + Glonass
(weet niet zeker of 60CSx die optie uiteindelijk nog heeft gekregen, aanvankelijk volgens mij niet)

→ Tracks
-Record method: hogere frequentie van opname instellen

-Je kan het je gps makkelijk maken door 'm in te schakelen voordat je gaat bewegen (en dus niet al bewegend z’n nieuwe positie te laten zoeken na het wakker worden), schijnt dat je dan eerder met een kleinere foutmarge werkt (

Update firmware via Garmin Express zou in theorie ook van alles moeten verbeteren (maar bij sommige updates zijn ook kritische geluiden van gebruikers)

Het regelmatig kalibreren van het kompas (buiten, uit de buurt van grote metalen objecten) schijnt -op zich tot mijn verrassing- te helpen tegen vastlopers waar Garmin berucht om is (hoewel de 60 volgens mij een positieve uitzondering op dat vlak is), schaadt zeker niet en wie weet helpt het ook de ontvangst nog iets (zou in theorie volgens mij niet moeten, maar het zou ook niet nodig moeten zijn tegen vastlopers…)