Onjuiste volgorde van rcn-route

In rcn-route 65-82 met id=1029918 en 82-83 met id=6242998 die voorkomen in deze regio:
https://cycling.waymarkedtrails.org/#?map=14!51.3915!5.7691
wordt door vmarc een sorteerfout gemeld.
Als vmarc dat zegt twijfel ik niet aan de juistheid van de notitie, maar ik zie helaas niet hoe deze relaties verbeterd kunnen worden.
Kan iemand helpen?

Heb je al op http://ra.osmsurround.org gekeken?

1029918 lijkt me sowieso een rare route. Kort en heen en weer en doet bij twee rotondes heel raar.

Je kunt de route ook in JOSM downloaden, maar dat wist je al neem ik aan?

Knooppunt 82 is een zeer ingewikkeld verhaal geworden.
En je hebt nu tussen beide knooppunten 82 een heen en weer stuk in de route zitten, een tweerichting stuk. VMarc verwacht echter een stuk met forward of backward want die denkt dat het een tentakel is en een tentakel is nu eenmaal of forward of backward.

Als ik dit probleem zou aanpakken zou ik voor eenvoudig gaan. Tussen beide rotondes maak je een route 82-82. Die loopt compleet rond over beide rotondes. Geen tentakels dus, echt een gesloten route.
Dan laat je 65-82 en 82-83 op de onderste rotonde eindigen, ook weer helemaal rond laten lopen.
48-82 en 23-82 laat je dan op de bovenste rotonde eindigen, ook weer helemaal rond laten lopen.
VMarc accepteert routes met hetzelfde nummer als begin en eind.

Ik maak me allang niet meer druk over tentakels in dit soort gevallen want dat ziet er toch niet uit in het relatievenster. Dus altijd de route gesloten maken.
Tentakels doe ik alleen nog als het een rechte lijn betreft.

@Martin Borsje
JOSM is me, wat dat betreft, voldoende bekend. Ook met de tentakels dacht ik uit de voeten te kunnen, deze route is me echter te machtig.
De analyzer geeft wel een perfecte relatie.
Ook vmarc meldt dat de wegen in die routes volledig zijn maar dat de volgorde door elkaar is gehaald.

Ik zal er nu iig vanaf blijven om conflicten te voorkomen.

Post verwijderd na een privé bericht van Jarien aan mij.
Inhoud is niet relevant meer.

Dick,
Op het Fietspad Langs den Engel langs de Zuiddijk heb ik ook een volgorde-probleem. Drie jaar lang was het fietspad afgesloten en heb ik een omleidingsroute gemaakt. Niet gehinderd door enige kennis. Nu het ik de LF12, LF11 en de LF2 weer teruggelegd, want het fietspad is eindelijk weer geopend.
De normale knooppuntroute heb ik met behulp van JOSM wel weer in de goede volgorde gezet, maar als ik de LF12 bv bekijk staat er een hele rits incompleet tussen. Die kan ik nergens vinden. Zou jij je licht er eens over kunnen laten schijnen?
http://www.openstreetmap.org/#map=16/51.7572/4.6701&layers=C
Waarom moet een fietsroute eigenlijk een volgorde hebben? Alle relatie-onderdelen zitten immers aan elkaar.

edit: De oude omleidingsroute liep over de Wieldrechtse Zeedijk en de Oude Veerweg.

Waarom volgorde?
Ik weet niet waarom men er voor gekozen heeft.
Ik weet wel dat het erg makkelijk is om echte en onechte gaten van elkaar te onderscheiden.
Als je accepteert dat een route niet op volgorde ligt, krijg je een heleboel gaten in je route. Een deel daarvan is “echt”, dus werkelijk een onderbreking in de route, een deel is onecht, er is geen gat, als je de wegen aan een sluit, dan is dat gat weg.
Door een route op volgorde te houden, kun je in het relatiewindow zien waar de echte gaten zitten, zonder dat daar nog tooling voor nodig is.
Je kunt aan het overzicht van VMarc en ook de route anilyser zien dat er ook andere methodes zijn om te controleren of een route compleet is, maar dan ben je dus afhankelijk van die tools.

Dat incomplete krijg je weg met het volgende knopje:
Als je dat drukt, wordt de hele relatie gelezen, dat kan bij een LF route even duren.

Wat de LF12 betreft, heb ik even gekeken en onderaan in de route staat een heel blok, dat naar boven moet, het blok dat begint met Zanddijk.
Maar daarboven staat nog een blok met Strijenseweg erin, dat moet ook naar boven.

Je kunt zo’n blok verplaatsen door het te selecteren en dan te verschuiven met de schuifknopjes.
Maar in dit geval is dat nog een hele tour omdat je een heel eind naar boven moet.
Je kunt dan ook zo’n blok uit de relatie zetten, door het te selecteren en dan het knopje drukken uit onderstaande afbeelding:

Je krijgt dan dit:

Dan scroll je naar de plek waar je het wilt hebben, selecteer de weg waar het onder of boven moet en gebruik een van de knopjes om het eronder of erboven te krijgen:

Let op! Dit is niet de juiste plek, dit is alleen een voorbeeld!

En daarna verwijder je het blok onderaan. Niet eerder want als je eerst verwijderd en dan per ongeluk ergens klikt, ben je het hele blok kwijt.

Deze methode werkt ook tussen 2 relaties.
Als je van een route een blok wegen wilt overnemen in een andere route, kun je een tweede venster met die route openen en zo de wegen overnemen.
Nadeel van deze methode is dat je forward/backward niet meeneemt.

Als je forward/backward wilt meenemen, kun je een nieuwe tijdelijke routerelatie aanmaken, dan sleep je het blok in die nieuwe relatie en op de juiste plek sleep je het blok uit de nieuwe relatie in je routerelatie. De nieuwe relatie verwijder je door cancel te drukken.
Bij slepen van het ene relatievenster naar het andere neem je forward/backward wel mee.

Oke… bedankt voor de uitleg. Zag op http://osma.vmarc.be/nl/networks/nl/rcn dat 3,64% van de Drechtstedenroute is onderbroken. Dat klopt dan ook wel, want er wordt nog volop aan de dijken gewerkt langs de Dordtse Kil en de meeste dijken zijn drie jaar afgesloten geweest. De fietspaden zijn verlegd of verdwenen en nog niet allemaal opengesteld. Er zijn omleidingsroutes. Die heb ik indertijd toegevoegd… dit voor een goede routering. Piepkleine doodlopende stukjes heb ik laten staan om straks weer de zaak te herstellen. De OFM van 2013 bewaar ik dan ook als richtpunt.
Het laatste stuk route loopt over het “dak” van de Kiltunnel (knoopput 40) en men is er achtergekomen dat dit niet sterk genoeg is voor zwaar verkeer. Hier moet eerst een oplossing voor worden gevonden. http://www.openstreetmap.org/#map=17/51.77264/4.62786&layers=C is de huidige situatie. De fietspaden zijn nu hermetisch afgesloten, maar de gaten in het hek uiteraard niet. :slight_smile:

Ik heb net terwijl jij met jouw antwoord bezig was, mijn post nog wat uitgebreid.

Wat nu in VMarc als fout staat, zijn fouten, die ik op dit moment niet kan oplossen.
Oa die routes bij de Dordtse Kil horen daar bij.

Dan ga ik dat pas veranderen na de update van de OFM a.s. zaterdag. Dan kan ik het op mijn gemak doen. Fouten zitten er niet in nu. Alleen de volgorde dus… Forward en backward zijn nvt. hier. Pas bij de Kiltunnel splitsen de routes.
De situatie op het Kiltunneldak gaat duren tot medio 2017. Het werk ligt stil. Er zijn voor de zoveelste keer nieuwe tekstborden geplaatst. Wie het nieuwe fietspad wil verkennen kan één van de trappen over de dijk nemen. Daar staan geen hekken.

@ dvdhoven
Dank voor de gegeven tips maar vooral voor de daadwerkelijke hulp bij het oplossen van de problemen rond knooppunt 82 waarmee ik dit topic opende.
Jan

Graag gedaan. :slight_smile:
Was wel een hoofdpijndossier. :slight_smile: