onjuiste rendering 3dshapes bij gebouwen met binnenplaats

Ik heb gemerkt dat gebouwen met een binnenplaats die door 3dshapes zijn geimporteerd, niet goed worden gerenderd:
http://www.openstreetmap.org/browse/relation/899625
Zie voor een luchtfoto: http://tinyurl.com/3x6n754

Oorzaak is dat de binnenplaats nl ook de tag building=yes krijgt (naast de tag role=inner in een multipolygon relatie met het gebouw, dat de tag role=outer krijgt).
Dit is m.i. onjuist (analoog aan de eilanden in een meer bij de AND import, die ten onrechte de tag natural=water meekregen).

Sorry ik zie nu dat die binnenplaats geen tag building=yes heeft, dan moet de renderer maar aangepast worden denk ik?

Maar in dit geval moet de tag building=yes toch aan de relatie gegeven worden ipv de outer way zoals dat nu is?

Je hoeft niet perse de tags op de relatie te zetten. Op de outer way kan ook.

Wat hier speelt is dat precies op de plek van de ongetagde inner way van de relatie, nog een aparte way ligt, met weer building=yes. Het probleem hierbij was dat we zonder plaatselijke kennis of luchtfoto’s (en de tijd om ze allemaal na te lopen) niet konden weten of het om een binnenplaats ging, of juist om hoogbouw op laagbouw.

Daarom heb ik dit zo overgenomen tijdens de import:

  • relatie (type=multipolygon) met outer (building=yes) en inner (niet getagd)
  • op de plek van de inner nog een way (building=yes)

Indien er hoogbouw is, kun je het zo laten staan, of evt die aparte nog layer=1 geven. Als het een binnenplaats betreft, kun je die getagde way rond de binnenplaats wissen (en de ongetagde laten staan). In JOSM is dit een fluitje van een cent, maar hoe kun je in Potlatch herkennen dat er 2 ways precies op elkaar liggen, en de juiste selecteren? Hier heb ik eigenlijk geen rekening mee gehouden.

In Merkaartor zie je die twee ways ook niet, wat erg verwarrend is. Vandaar ook mijn verwarrende posting, eerst zag ik toch echt een tag met building=yes, maar op http://www.openstreetmap.org/browse/relation/899625 zag ik die niet meer, dus dacht ik het fout gezien te hebben. Dus als ik het goed begrijp maakt 3dshapes geen onderscheid tussen een binnenplaats en een gebouw op een gebouw?

In Merkaartor kan ik overigens het gebouw op het gebouw alleen selecteren, als ik de binnenplaats heb verwijderd, anders zie ik 'm niet.
Vervolgens kan ik dan de tag building=yes weghalen, maar dan moet dat gebouw (wat geen gebouw meer is) weer toegevoegd worden tot de relatie :frowning:

Er zitten genoeg gebouwen in vanuit 3dshapes, met een echt gat erin. Daarom ging ik er voornamelijk vanuit dat degene met de genoemde constructie hoogbouw waren.

Dat het zelfs in Merkaartor niet te selecteren is, is erg jammer. Dat is dan een punt waarop Merkaartor verbeterd zal moeten worden. Overlappende ways komen wel vaker voor.

Kun je het ook omdraaien? Dat je de inner way verwijdert, en de andere way ontdoet van de tags en die lid maakt als nieuwe inner?

Ja, dat laatste kan wel, en is niet zo moeilijk, maar dan moet je wel weten dat er twee ways bovenop elkaar liggen, wat dus niet te zien was.
Ik zal het meteen proberen en kijken of er dan een gat ontstaat :wink: