Ongebruikelijke adres tags

Naast de geïmporteerde addr:city, -postcode, -housenumber en -street tags hebben we ook een hoop andere addr:* tags, zie Taginfo NL. Behalve misschien addr:country zijn deze volgens mij geen onderdeel van de adressen, maar meer een soort is_in tags. Zo is het wel leuk om te weten dat een bepaald adres in Gelderland of een andere provincie is, maar als ik dit op een envelop zou schrijven zou de postpode waarschijnlijk zijn/haar wenkbrauw ophalen. Als ander voorbeeld, addr:housename kan vaak ook vervangen worden door een name tag op een gebouw.

Wat willen we met deze adres tags? Zijn ze relevant en correct? Zo ja, willen we ze dan consistenter toevoegen? Zo nee, willen we ze dan nog wel hebben?

1 Like

Volgens mij is de is_in-tag in Nederland zeker niet meer nodig:

The is_in =* tag is **used to index where a place or feature is located**, especially when administrative boundary relations cannot provide this information. In some regions, where all administrative boundaries are fully mapped, this tag is no longer required.

En name op een huis, mits een echte naam, dus niet zoiets als “Mooi zat”, is een elegante oplossing.

1 Like

Ik ben opgegroeid in Velp bij Arnhem en ik leerde al vroeg dat we als woonplaats moesten opgeven: Velp (Gld) Maar dat was in een tijd, dat er geen postcodes bestonden.

1 Like

Als je deze informatie niet nodig hebt in Nederlandse adressen, gebruik het dan gewoon niet, negeer het gewoon.

Er zijn staten waar addr:country vereist is om het adres aan te geven. Dit is geen vervanging voor is_in. In Nederland is dit niet nodig, dus gebruik het niet.

addr:housename is ook geen alternatief voor de naam van een gebouw. Er zijn echter landen of regio’s die geen huisnummers gebruiken. Daar maakt de huisnaam deel uit van het adres - en alleen daar moet addr:housename worden gebruikt. Toen mijn moeder in Corwall woonde, was haar adres “The Old Vicarage Wing”.

translation with deepl

In andere landen zijn een paar mappers al bezig geweest om dit aan te passen, maar het kan nog best een klus zijn.

Dat is een interessante situatie. Als ik met Overpass zoek naar addr:city=Velp vind ik ook 2 woonplaatsen. Dat is een geval waar addr:province nuttig zou kunnen zijn.

Soms zijn tags ook gewoon waardeloos en dan is het beter om ze te veranderen in iets anders of zelfs uit OSM te halen.

addr:country is zeker niet nodig en je kunt gemakkelijk uit de grens afleiden in welk land een adres is, maar op internationale post wordt het land meestal wel toegevoegd, dus ik zou deze adressen niet snel verwijderen. Ze kunnen een nuttige rol spelen in grensgebieden met andere landen.

Volgens mij hebben we dat in Nederland niet.

Zie ook de onderstaande discussies:

Samenvatting was uit mijn hoofd dat is_in(:*) tags overbodig waren, en dat addr:housename als adreselement in Nederland niet bestond, dat het enkel de naam van het gebouw was (building=* + name=*).

Misschien een beetje off-topic, maar ik heb wel eens bedacht dat het misschien ook wel handig kan zijn als je bij de adres nodes een tag toevoegt die aangeeft binnen welk gebouw het adres zich bevindt, dus dat je het koppelt met de objectID van het gebouw oid. Op deze manier zouden in theorie renderers rekening kunnen houden met het feit dat bepaalde gebouwen hele reeksen van adressen bevatten, en daarmee makkelijker deze reeksen kan weergeven op de kaart. Bijvoorbeeld zoals op de bagviewer al het geval is.

is_in komt in Nederland niet voor.

Dat is ten eerste niet te onderhouden en ten tweede bevinden de adressen zich al binnen de polygonen van de gebouwen, dus als je daar interesse in hebt, kun je er wat GIS-magie op loslaten en dan heb je hetzelfde resultaat.

Maar addr:suburb en andere addr: tags die geen onderdeel zijn van de adreselementen hebben we nog wel, en mijn vraag is wat we daarmee willen doen.

Tags als addr:province, addr:suburb, etc. zijn geen onderdeel van een Nederlands adres en horen naar mijn mening ook niet gebruikt te worden in Nederland. Het zijn in feite verkapte is_in-tags.

De tag addr:country vind ik twijfelachtig. Als je vanuit het buitenland iets naar Nederland stuurt, dan is Nederland toch echt wel nodig in het adres. De tag wordt niet standaard toegevoegd met de BAG-import, maar ik zou het zeker niet verwijderen.

De tag addr:unit wordt gebruikt op ingangen van gebouwen met meerdere ingangen om de adressen bij die ingang aan te duiden. Het is een vreemde tag die niet helemaal past binnen de addr:-tags, maar het is wel nuttige informatie, die niet verwijderd dient te worden.

2 Likes

Voor zover dezelfde plaatsnaam in verschillende provincies voorkomt, zou addr:city waar nodig dan niet ook een provincieaanduiding moeten bevatten, als onderdeel van de officiële woonplaatsnaam (bijv. addr:city=Vianen NB)?

Vanuit de BAG is die provincieaanduiding onderdeel van de woonplaats, niet van een aparte provincieregel.

Voorbeeld: Node: ‪Gemeentehuis Bergen‬ (‪2796257645‬) | OpenStreetMap

Hier is het addr:city=Bergen L, niet addr:city=Bergen, addr:province=Limburg.

1 Like