Oneway foutjes, opsporen

Eigenlijk moet ik zeggen fouten , het kan best wel impact hebben.

We knippen,schuiven, allemaal.
Zo overkwam het mij, slecht inzichtelijk.

Een stukje van enkele meters, met oneway=yes, routering ging niet goed.

Hoe kunnen wij de data analyseren om mogelijke foutjes op te sporen?

Voorbeeld, splitsing van wegen waarbij alle aansluitende ways oneway=yes hebben. Maar niet dezelfde kant op werkend zijn. Denk aan, bij D2 maar niet op de snelweg.

Er bestaat de BRouter suspect manager zie:

https://brouter.de/brouter/suspects/daily/TheNetherlands/all

Aardige wat foute positieven voornamelijk op highway=construction maar toch in totaal denk ik wel, over meerdere jaren, 10 echte problemen gevonden, o.a barrier=lift_gate voor een brug op een doorgaande wel zonder access=yes maar zover ik me herinner ook een keer een verkeerde oneway.

Helaas alleen voor autoverkeer.

Dat soort punten komt regelmatig voor bij een doorgaande weg waarbij twee éénrichting woonstraten op aansluiten beide van één kant en dat is geheel okay.

Ik wil wel eens een zoektocht doen op nodes waar precies twee wegen op aansluiten met tegenovergestelde richting en oneway=yes.

Ik heb (mbv AI) een script gemaakt en dat lijkt al aardig te werken maar voor het mooie zou ik daar nog wel een aantal slagen kunnen maken om het te verbeteren. Nu nog (piori)tijd zien te vinden. Hier de kaart.

Edit: Ondertussen allemaal nagekeken, enkele niet verbeterd, een dag verder zal het inzichtelijk zijn.

Bedankt, enkele verbeterd. Noord Nederland.

Een cruciale op de weg, een op fietspad en daarnaast veelal parkeerplaatsen.
Regelmatig een deel, tekenrichting aangepast, bijvoorbeeld door een drive through.

Niet fout Dat was op een circuit, 4 naar 1.

Ingang parkeergarage, zie ik daar ook nog een connectivity relatie melding.

Hier zie ik niks verkeerd aan

Uit een parkeergarage, verder in de parkeergarage niet ingetekend tot aan ingang.

Node zit vast aan building, op andere plaatsen hetzelfde en dat geeft geen melding.tunnel= building_passage dat stukje heeft layer=-1 de andere niet, die hebben covered=yes

Is voor het opsporen van dergelijke fouten OSM Inspector niet geschikt? In dit geval zou het om ‘islands’ gaan.

Wat ik laatst wel zag, bij een tankstation, dat je met een G12a wel bij het terrein kan komen, maar dat op het terrein niet verder komt. Niet met je bromfiets bij de pomp kunt komen.

Niet geschikt, dat klopt. Het zijn geen islands, in de OSM inspector query.
En als, dan niet goed zichtbaar vanwege vele andere islands.

De data wordt (nog) niet dagelijks ververst. Ik heb het nu handmatig gedaan. Het script is weer wat aangepast en nu gesplitst in auto/fiets. Er zullen vast nog wel wat false positives in zitten maar ik weet nog niet of ik veel energie ga stoppen om die er uit te halen want dat kost veel tijd. The devil is in the details.

Dit is alleen voor auto en geeft wel veel meer problemen. Wat ik kan zien is het veelal een mismatch tussen access rights bijv. van die op een barrier=gate met access=private en en highway=service die daar achter zit en geen access tags heeft.

Voor Bicycle zie ik stukken highway=trunk die met bicycle=no zijn getagd en andere aanliggende stukken die dat niet hebben. Er staat inderdaad geen C* bord dus formeel is bicycle=no fout maar weghalen zal ik het niet.

Dat stukje bij het stadhuis van Rotterdam had ik ook al gevonden en opgelost.

Ik had ook al een script draaien en deze kwam er als eerste uit maar er was nog iets mis met het filteren waardoor er veel te veel false positieven waren. Inmiddels opgelost en dan komt nog allen de parkeergarage bij Zuidplein eruit en negen rail gerelateerde problemen.

Even gekeken naar de bijgewerkte versie van @PeeWee32 en zie dat die nu ook access rechten mee neemt en ja die vindt echte problemen voor fietsers. :+1: