Onenigheid over armchair mapping

Hallo,

Er is nieuwe onenigheid ontstaan tussen Jaap de Vries en mij, deze keer over het mappen van landgebruik. Kort gezegd stoort Jaap zich aan mij omdat ik boomkwekerijen onterecht als boomgaarden map op basis van de luchtfoto, terwijl ik van mening ben dat mijn edits, ondanks dit soort misinterpretaties, al substantiële verbeteringen aanbrengen in gebieden die tot dusver alleen met imports van 3dShapes uit 2014 zijn gemapt.

Hier volgt een link naar een lopende discussie tussen ons beiden: https://www.openstreetmap.org/changeset/95438351

Graag zou ik wat meningen hebben over hoe wij beiden om kunnen gaan met het mappen van dit soort gebieden.

Mvg,

Casper

De 3dshapes hadden natuurlijk niet veel smaken. Alles met bomen werd forest of orchard.
Wanneer je zeker weet dat het om een boomkwekerij gaat kun je het toch omtaggen naar plant_nursery. Mapillary zou ook een bron kunnen zijn.
Wanneer ik niet zeker ben van m’n zaak laat ik voorlopig orchard staan.

De boomkwekerij bij Kesteren (nieuwe rotonde) heb ik onlangs maar eens omgezet naar plant_nursery… min of meer getriggerd door jullie discussie. Daar kwam ik al tig jaar langsrijden… Elke keer dacht ik… o ja… een boomkwekerij… geen boomgaard… Dat is ooit geïmporteerd als boomgaard.
Het zijn daar bijna allemaal boomkwekerijen.

Maar het lijkt me verstandig om het op betrekkingsniveau te houden. Dan moet je er toch gewoon samen uitkomen lijkt me.

Aan de westkant van de Cuneraweg zullen het ook wel boomkwekerijen zijn.
De rendering is vrijwel identiek in de standaardkaart. Bij een kwekerij staan de bomen iets dichter op elkaar.
De OFM rendert identiek en geeft aan Boomgaard/kwekerij. … of je nu op het ene vlak of het ander klikt.

Maar verschil is er natuurlijk wel.
https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.93829/5.56388

Mijn mening:
Ik vinde Jaap behoorlijk direct en niet toegankelijk in de discussie, maar dat is vast niet zo bedoeld, en het is zoals ik het lees.
Over het mappen van Casper: Elke verbetering is er een, de redenering van Casper ondersteun ik. De 3dShapes import dateert van 2010, afgezien of deze beperkt was in haar keys, was het toendertijd een hele verbetering! En verbetering op basis van satellietbeelden is best te doen.

Laten we niet te kinderachtig zijn en probeer samen in de vijver te vissen, mits het verbeteringen betreft!

Hopelijk kunnen beide partijen water bij de wijn doen.

Op luchtfoto is het slecht te zien.
Het verschil tussen boomkwekerijen (in al zijn vormen, vrucht- loof- naaldbomen en moeren) en boomgaarden, fruitteelt, waarbij ook nog een onderscheid is tussen hard en zacht fruit.
Kennis van plantsysteem, seizoen, rijpaden, maakt het wel meer zichtbaar alleen kijkend naar de luchtfoto, hier is dan kennis gevraagd. Maar dan nog. Eigenlijk slecht te zien.

Survey, geeft duidelijkheid. Heb je ook kennis voor nodig.

De boer levert een van de betrouwbaarste data aan, bruikbaar voor de Openstreetmap mapper, gecontroleerd door RVO, die deels de informatie verwerkt in de BGT, als bronhouder, welke gewassen, daarvoor moet je wel bij de BRP zijn.
Elk jaar doet hij een opgave, hij weet immers, wat hij verbouwd.
Bij meerjarige teelten, boomkwekerij en fruitteelt, ligt het voor jaren vast.
Dat is dan ook goed bruikbaar. Ook vanuit je stoel, je kan dan nog vergelijken met de luchtfoto, satellite en je survey.

Daar heb ik al eens een topic voor aangemaakt:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=57809

Zo kan je ook hier een laag aan zetten, BRP geeft je een wms laag, met vooringetelde kleuren. Indicatie.
http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/NLOSMOK/OSMOKNL.html
AHN ruw geeft ook een indicatie, AHN om de vijf jaar nieuwe data.
Het wordt pas interessant, als je met een wfs, delen van de data zichtbaar maakt. Text labels.

Dat kan in QGIS.
Waarbij het gewas wordt aangegeven in text bij het betreffende gewasperceel.
Zelf in te stellen.

En eigenlijk moet ik zo’n wfs inbouwen in bovenstaande maplink.
Net als deze site:
https://boerenbunder.nl/report/51.97406,5.49063
Dat is dan een service, die zijn eigen voorwaarden heeft.

Rood zijn kadastrale lijnen.

Als ik het mij goed herinner kende de 3shape import geen boomkwekerijen, maar werden die als boomgaarden geimporteerd.

Op basis van luchtfoto’s heb ik in mijn omgeving vele boomgaarden omgezet naar boomkwekerijen.
Over het algemeen is een boomkwekerij goed te herkennen op een luchtfoto. En in mijn omgeving vind je amper meer een boomgaard (uitgezonderd blauwe bessen die ook ‘orchard’ zijn), maar heel veel boomkwekerijen.

Het voorbeeld dat gegeven werd is blijkbaar een boomkwekerij, maar de luchtfoto lijkt inderdaad erg veel op een boomgaard.

Ik vind het niet handig om de source=3shapes te laten staan als je de landuse veranderd. Als je die meteen weg haalt, dan weet je dat iemand het bewust veranderd heeft.

Sorry hoor, maar na de eerste zin “Ben je weer met de luchtfoto’s bezig.” haak ik af. Wat is dat voor belerend gedrag? Kom op, waar zijn die luchtfoto’s, BGT, AHN3 etc. etc. lagen voor? Juist om te mappen. Dat Jaap graag op pad gaat moet tie zelf weten, maar dring dat aub een ander niet op. Dit is OPEN streetmap. Dat open kan op vele zaken slaan.

De toonzetting is ook niet mijn stijl. Wellicht coronagerelateerd; we worden allemaal wat prikkelbaarder?

En een orchard is imho nog altijd beter dan een 3dshapes agricultural.

En OSM gebruiken om de jaarlijkse cyclus van welk type gewas er op landbouwgrond staat bij te houden: dat gaat mij te ver.

Overigens: hier in het Zuid-Limburgse zijn er genoeg boomgaarden die na vijf jaar al gerooid worden, dus zo permanent is dat niet.

Bedankt voor jullie reacties. Daarmee komen we weer een stap verder. Ik keek alvast even naar de WMS laag “BRP Gewaspercelen” die Allroads heeft gestuurd, maar aangezien ik vooral in JOSM map en niet in QGIS, kom ik er niet verder mee dan dat ik de weilanden goed van landbouwgrond kan onderscheiden. Op zich dus niet nutteloos, maar de tekst labels zouden een welkome toevoeging zijn, als dat natuurlijk kan enzo. Als we de oude 3dShapes imports echt willen verbeteren, zijn dat soort gegevens wel wat we nodig hebben, want op de fiets ieder perceel langsgaan lijkt me simpelweg geen efficiënte manier om de kaart van zo’n groot gebied actueel te houden.

Waar ik me aan erger dat Caspar enkel met behulp van luchtfoto’s overal dingen aanpast in de omgeving sinds zijn eerste aanpassingen hier. Als je dan commentaar levert vindt hij dat hij niks fout doet. Ik heb hem eerder verteld dat map whats on the ground belangrijker is voor de juiste vermelding op de kaart. Met de auto, fiets of lopend kan je beter de kaart aanpassen dan enkel via luchtfoto’s. Luchtfoto’s zijn wel handig als hulpmiddel maar kunnen verouderd zijn. Hij gaat wel micromappen in zijn woonplaats.
Als Casper een landgebruik aanpast en ik geef mijn menig terug dat het niet goed is in mijn werkgebied.
Ook als ik het aanpas geeft hij commentaar dat het niet goed is, allerlei wikipagina’s stuurt ie mee. Niet alleen bij landgebruik maar ook bij winkels, bankjes of andere zaken.

Wat betreft oude 3dshapes, prima dat die worden aangepast naar wat nu speelt, dus map whats on the ground. Dus gebruik de luchtfoto als hulpmiddel voor plaats bepaling als je gaat karteren in het veld met de auto, fiets of lopend en kijkt wat er aan te passen valt. Mappen vanuit je luie stoel vindt ik geen juiste manier van de kaart aan passen, dit is onderwerp eerder ook als eens de revue gepasseerd.

Jaap

Dat heeft zijn redenen, het is dan geen normale cyclus, na investeringsinplant, heeft het enkele jaren nodig om tot een bepaalde hoogte van productie te komen, het kost meer dan het oplevert, wat bij de investering worden opgeteld. Daarna zou je pas kunnen verdienen. En dat kunnen verdienen, een goede ras keuze is daarbij belangrijk, de markt verandert, etc. Factoren die bepalend zijn.
Als er jonge boomgaarden verdwijnen is er wat mis.

Kijk, daar komt de aap uit de mouw.

OSM is OPEN niemand kan een stuk kaart claimen. Dat iemand in een gebied mapt, waar jij ook mapt heb je maar mee te leren leven. Dat hij niet mapt zoals jij mapt, wen er maar aan. Alleen als de persoon fouten maakt kun je hem daar op aanspreken.

Geim, tuurlijk is osm open, vele gemeentes en andere organisaties werken er mee.
Dat er andere mensen zijn in mijn werkgebied wist ik allang, ik ben er niet vreemd mee. Keesm, Eggie, A67-A67 enz kom ik weleens tegen.
Wist je deze al ? https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=61662 wellicht zijn er ook mensen in jouw gebied en kan je hen er op aanspreken als iemand een fout maakt, dat doe ik ook. Succes he :wink:

Hier is toch niks mis mee? Natuurlijk kan het veel beter dmv surveys. Persoonlijk heb ik altijd mijn GoPro lopen met foto’s op 2 seconden. Deze ontdoe ik van privacy foto’s en upload het dan naar mapillary.
Maar wat is er mis met armchair mapping? Als het maar verbeteringen zijn (vind ik) Als bijvoorbeeld 3dShapes het als gras heeft staan maar ik zie duidelijk bos, pas ik het aan naar bos. Als ik weet dat er fruitbomen staan dan kan dat ook aangepast worden naar de juiste tagging.
Maar zoals al gesuggereerd, er speelt meer tussen jullie twee. Dit is opgebouwde iritatie, misschien wel bij allebei. Gelukkig is de Kersttijd weer aanstaande. En hopelijk zijn jullie beiden goedgezind. We moeten het met elkaar doen zo is het eenmaal. Maar blijf vriendelijk naar elkaar. Als dat niet gerespecteerd wordt krijg je een mapping war, totdat iemand de OSM community verlaat.
Nu weet ik best dat er veel soorten mensen zijn, met ieder een karakter. En sommigen die OSM verlaten hebben, zaten (vermoedelijk) een beetje met zichzelf in de knoop doordat het karakter niet matchtste met een community. Dat kan.

Dat mag, het is je mening. Hoe je het hierboven zegt leg je het iemand anders op. En nogmaals wat is er mis met armchair mapping?

Hememaal mee eens.

Inderdaad, maar je kunt vast zien of een 3dShapes stuk gras, en een recentere satellietfoto verbetering aan OSM geeft.

Sorry, het is niet jouw werkgebied maar het is van ons allemaal.

Ook als ik het aanpas geeft hij commentaar dat het niet goed is, allerlei wikipagina’s stuurt ie mee. Niet alleen bij landgebruik maar ook bij winkels, bankjes of andere zaken.

Inderdaad, dit is je mening.

Er staan genoeg fouten in OSM, persoonlijk verbeter ik deze gelijk, en soms laat ik een reactie achter op een changeset. Wel is het belangrijk dat de toonzetting op een gematigde toon wordt gedaan, anders kom ik belerend over. Dat wil ik liever niet. Elke mapper is er één, en iedereen heeft het moeten leren.

Die zijn altijd nog een stuk actueler dan de 3dShapes imports die we hebben, dus ik doe er niet moeilijk over om daar volledig overheen te mappen.

Dat klopt, maar voegt verder niet veel toe aan dit onderwerp.

“Jouw werkgebied” bestaat niet in OSM. Misschien bestaat het in de BGT, maar daar hebben we in OSM weinig boodschap aan. Zoals eerder gezegd is OSM een gezamenlijk project.

Voor mensen die zich erover beklagen dat ik refereer naar de documentatie heb ik geen geduld. Wellicht kan iemand anders hierover uitwijden.

Dat is precies wat ik doe, en blijkbaar is dat allemaal best goed zichtbaar vanuit de lucht. Jij mag best met een GPS-tracker en een Total Station ieder perceel ter plaatse willen mappen, maar er zijn efficiëntere manieren om dit te doen.

Ik hoop dat ik mijzelf goed heb kunnen verklaren.

Eens met Commodoortje… Laat ieder in zijn waarde.
… tja… en soms is het best lastig als iemand mapt in het zelfde vaarwater…
Iets direct weer aanpassen werkt soms averechts.
Mappen wordt dan op eieren lopen en dat kunnen we beter voorkomen.
In ieder geval goed dat e.e.a uitgesproken is.

sjonge, voor de zoveelste keer aangenaam verrast door de zeer positieve houding op dit forum van de “mega mappers”, ook daarbuiten trouwens, de hulpvaardigheid kent vaak geen grenzen

staat in schril contrast met vele andere plekken op dat internet, ga zo door !

wilde ik gewoon even kwijt :slight_smile: