Olika alternativ för adresser

Hej
Vad är lämpligast sätt för att lägga in adresser? Jag är förtjust i att lägga dem som punkter, dvs varje unik adress får en ny punkt. Jag ser att en del i stället taggar huskroppen med adressen. Jag tänker mig att det borde vara enklast att använda datat i någon form, ex. i FME, om allt lagras på samma sätt, så långt det nu är möjligt. Vad föredrar ni andra?

Punkter är klart mer allmängiltigt; det blir uppenbart så fort man har hus med flera entreer…
Det kan också bli tydligare vilken gata på ett hörn adressen tillhör.

Å andra sidan är det ju väldigt många taggar man kan sätta på både punkter och areor.
Det är svårt att tänka sig en ens halvseriös datakonsument som inte kan konvertera areor till en punkt (i mitten) om man ber om det.

Visst kan man gå från area till punkt, men det kräver en (liten) insats och ju fler sätt det finns att ange adresser, desto fler speciallösningar måste till.

Själv gör jag både och. Om ett hus bara har en address sätter jag addressen på huset (area). Dock har de flesta hus i korsningar två addresser (en per väg) och då sätter jag addressen på punker i hörnern på husen. Och om det är ett flerbostadshus med flera uppgångar (1A,1B,1C…) så sätter jag addresnummer 1 på huset och 1A,1B osv på enskilda punkter vid uppgångarna.