Zijn er eigenlijk echte cycleway kruisingen, geregeld met verkeerslichten in Nederland?
En dan bedoel ik niet fietsstraten, fietspaden met (auto) bestemmingsverkeer, maar een kruising van echte fietspaden die geregeld wordt met een verkeerslicht.
Zijn er eigenlijk echte cycleway kruisingen, geregeld met verkeerslichten in Nederland?
En dan bedoel ik niet fietsstraten, fietspaden met (auto) bestemmingsverkeer, maar een kruising van echte fietspaden die geregeld wordt met een verkeerslicht.
Zoals hier, de voetgangers hebben ook een verkeerslicht. Maar geen kruising voor iedereen.
Ik denk, dat je bedoeld enkel een cycleway.
Bedoel je, twee losse fietspaden die elkaar kruisen, met stoplichtregeling? Ik ken er geeneen. Wel een paar met een rotonde voor alleen fietsen.
Ik ken dit voorbeeld van een dubbele “rotonde” voor fietsers. Deze zijn ter plaatse overigens niet gemarkeerd met een verkeersbord D1 (wel met eenrichtingspijlen op de grond, meen ik me te herinneren, maar ik vraag me af of dat technisch gezien rechtsgeldig is?)
Ik ben wel benieuwd of er ook “echte” rotondes zijn voor alleen fietsers, dus met D1 enzovoorts.
Deze rotonde met alleen fietspaden heeft daadwerkelijk rotondeborden.
Een kruising van alleen fietspaden met verkeerslichten ken ik niet en het lijkt me ook geen nuttige oplossing. De meeste fietsers zullen daar echt niet op groen gaan wachten.
Hier ook een fietsrotonde met slechts vanaf 1 van de 4 kanten een bord: Mapillary
OpenStreetMap
Een belangrijke oversteek, daar is een voetgangersgedeelte.
locatie Groningen met ook een voetgangersstrook. In ontwikkeling
Net zo als verkeerslichten voor fietsers zijn mini-rotondes voor fietsers onzin, een gewone kruising werkt beter. Dat wil niet zeggen dat verkeersambtenaren niet soms domme dingen doen en het niet bestaat.
Via taginfo te vinden, highway=cycleway
met junction=roundabout
is 1456 keer in NL getagd maar het overgrote deel daarvan zal het fietspad om een autorotonde zijn.
Ik heb eens een script geschreven dat fiets-kruispunten met vindt: vier fietspaden, node met crossing=traffic_signals
of op elk fietspad een highway=traffic_signals
.
Dat levert 25 nodes op. Vervolgens de nodes waar ook een autoweg mee kruist verwijderd en dan hou je 9 nodes over. Vervolgens deze 9 nodes bekeken en
en daarmee blijven over:
Geen van alle vier echte fietsers kruisingen…
Grappig dat die deze node wel heeft gevonden, Node: 3392190210 | OpenStreetMap vind ik namelijk nog veel meer lijken op de vraagstelling van dit topic. Dit is alleen voor de kruisende fietsers bedoeld (Smakkelaarskade is een fietspad met G11 bord). Echter ook daar wel uitzonderingen voor bezoekers en leveranciers van het hotel op bepaalde tijden.
Node: 2795145436 | OpenStreetMap kruis ook nog Vredenburg (waar regelmatig taxi’s/leveranciers inrijden) en twee VOPs.
Alle zoekers - BEDANKT!
Dit ging om een discussie waarbij (ik) de stelling bracht: “Verkeerslichten zijn er eigenlijk alleen omdat automobilisten niet zonder kunnen”
Daardoor werd ik nieuwsgierig of er ook bestaande uitzonderingen zijn; vandaar de vraag en de specifieke vraagstelling.
Natuurlijk ken ik plekken (bv. rond Utrecht CS) waar zonder auto’s er waarschijnlijk verkeerslichten voor fietsers nodig zouden kunnen zijn. Maar als je dan bedenkt dat zonder auto’s de openbare ruimte geheel anders ingericht zou kunnen worden (Amsterdam Centraal IJ kant, Eindhoven 18 Septemberplein), zou die stelling best kunnen kloppen.
Tsja, food-for-thought wat we allemaal over hebben voor dat blik op de weg
Interessante stelling, denk dat je gelijk hebt op een paar uitzonderingen na.
Een van die uitzonderingen wil ik toch nog even delen: bij het fietspad dat naar de TU Delft leidt zijn op twee plaatsen verkeerslichten aangebracht zodat auto’s af en toe ook door kunnen rijden.
Zo hier deze bijzondere situatie waar alleen de uitrit en het fietspad verkeerslichten hebben, de rest van het kruispunt niet:
Eerst hebben hier jarenlang elke dag verkeersregelaars gestaan. Zonde van het geld natuurlijk, maar dat terzijde.