Nyt tag for højskoler? education=folk_high_school

Hensigten med det nye, godkendte tag education=* er på sigt at erstatte brugen af amenity=* ved tagging af uddannelsessteder. Jeg har derfor tænkt på, om dette kunne være en god anledning til at lancere et specifik tag for højskoler? Så vidt jeg kan se findes der ikke sådan et i forvejen.

I det oprindelige forslag står der netop om formålet med det nye education=*:

In the long term, adopting a single education=* key will encourage more accurate and detailed mapping of education features. Mappers who are unsure about the nature of an educational facility can use a tag like education=yes instead of erroneously using amenity=school. Mappers can easily invent new values under education=* for niche feature types. In these cases, data consumers would not have to handle each case individually, since all these features would share the same key, education=*.

Så selvom et højskole-tag jo utvivlsomt vil være et niche-tag globalt set, burde det altså stadig kunne bruges (renderes) af databrugere som et uddannelsessted.

Så vidt jeg kan se, er de danske højskoler hidtil primært blevet tagget som enten en amenity=school eller et amenity=college. Mit forslag er altså, at vi i stedet tagge højskoler som education=folk_high_school (eller noget lignende).

Jeg har ikke undersøgt nærmere, hvor udbredte højskoler, som følger det danske koncept, er i resten af verden. Der synes dog ifølge Wikipedia at findes noget lignende en del andre steder. Men det kan selvføgelig godt være, at det bliver for svært at afgrænse tagget skarpt nok og samrtidig inkludere disse?

Jeg ved godt, at der i princippet er ret frie tøjler på OSM til at opfinde sine egne tags og bare gå i gang med at bruge dem, men jeg vil da gerne høre, hvad I andre tænker om det? Synes I taggingen af højskoler er fin nok, som den er nu, eller ville I også bruge et specifikt højskole-tag, hvis det fandtes?

2 Likes

education=folk_high_school passer jo meget godt

3 Likes

Bare lige for at præcisere, så foreslår jeg ikke, at vi går igang med at fjerne de eksisterende skole- og college-tags fra højskolerne i Danmark, men i første omgang blot tilføjer education=folk_high_school som jeg f.eks. nu har gjort på denne højskole.

Som beskrevet på wiki-siden for education er planen, at når/hvis der opnås en kritisk masse af dette tag, så fjernes de gamle amenity-tags på én gang.

2 Likes

Ser ud til, at ideen faktisk ikke er ny: Way: ‪Engelsholm Højskole‬ (‪1488870034‬) | OpenStreetMap :grinning_face:

Det er nok overkill at starte en egentlig godkendelsesproces af tagget, da der jo i Danmark kun findes omkring 70 højskoler, men jeg synes alligevel godt, man kan lave en beskrivelse af tagget på OSM-wikien til gavn for især udenlandske kortlæggere. Jeg har foreløbig lavet denne kladde:

Use education=folk_high_school to identify a folk high school, a type of boarding school for adults offering a non-formal education where learning is based on personal interests and voluntary participation. These institutions are known locally as højskole (Denmark), folkhögskola (Sweden), folkehøgskole (Norway), and fólkaháskúli (Faroe Islands).

Folk high schools usually have no exams and no formal admission requirements, although some award a certificate of attendance. The aim of a folk high school is not to provide academic qualifications but to support personal development, general education, and community life. The tradition originates in Denmark and is inspired by the ideas of N. F. S. Grundtvig, who emphasized lifelong learning and enlightenment over formal credentials.

Course lengths at the Danish folk high schools vary from a few weeks to several months: shorter summer courses tend to attract participants of all ages, while the longer stays, typically held in winter, are most often attended by young adults in their early twenties. The minimum age for students is 17½.

Today, there are around 70 folk high schools in Denmark, but similar institutions based on the same principles can also be found in several neighboring countries.

(Der indsættes til par reference-links, fx. til Wikipedia-artikel og kilde på minimumsalder)

Lyder det fornuftigt?

4 Likes

Det er mig:) Jeg har endda skrevet om det herinde før: Tagging af danske uddannelsesinstitutioner

Jeg oprettede i den forbindelse denne wiki side Wikiproject Denmark/Conventions - OpenStreetMap Wiki

Jeg støtter oprettelsen af wikiside for folk_high_school da der også findes lignende koncepter i udlandet under det navn.

2 Likes

To sjæle, én tanke :slightly_smiling_face:

Wikisiden er oprettet. Jeg er også i gang med at tilføje tagget til flere højskoler.

Skal den ikke synliggøres her: Key:education - OpenStreetMap Wiki

Nu har jeg foreløbig tilføjet til den danske side. Måske lidt for niche til hovedsiden (den engelsk)?

Mon også der kunne blive plads til et education=nature_school (i niche-kategorien) blandt de nye uddannelses-tags?

Det ser ud til, at naturskolerne herhjemme typisk bliver kortlagt som en alm skole, turistinformation, museum, medborgerhus eller blot tilføjet som navn til en bygning.

Jeg ved ikke om naturskoler ligesom højskolerne primært er en dansk ting, men medregner man både dem naturstyrelsen står for, kommunernes egne og private, må der da være mindst lige så mange naturskoler.

Grundliggende for en naturskole må være noget med, at det er et sted med lokaler og udearealer, som primært er beregnet til naturundervisning for skoler og institutioner. Ofte tilbydes der dog også, at andre kan gøre brug af faciliteterne på ledige tidspunkter, gratis eller mod betaling.

Lex om naturskoler

Naturstyrelsens oversigt

Tanker?

Tror det er mere udbredt: Forest school (learning style) - Wikipedia

evt. school=nature ?

Umiddelbart synes jeg forest school lyder mere som vores skovbørnehaver? Som jeg forstår det, er naturskolerne primært henvendt til folkeskoleelever og mere fokuseret på naturvidenskab end personlig udvikling.