Hensigten med det nye, godkendte tag education=* er på sigt at erstatte brugen af amenity=* ved tagging af uddannelsessteder. Jeg har derfor tænkt på, om dette kunne være en god anledning til at lancere et specifik tag for højskoler? Så vidt jeg kan se findes der ikke sådan et i forvejen.
I det oprindelige forslag står der netop om formålet med det nye education=*:
In the long term, adopting a single
education=*key will encourage more accurate and detailed mapping of education features. Mappers who are unsure about the nature of an educational facility can use a tag likeeducation=yesinstead of erroneously usingamenity=school. Mappers can easily invent new values undereducation=*for niche feature types. In these cases, data consumers would not have to handle each case individually, since all these features would share the same key,education=*.
Så selvom et højskole-tag jo utvivlsomt vil være et niche-tag globalt set, burde det altså stadig kunne bruges (renderes) af databrugere som et uddannelsessted.
Så vidt jeg kan se, er de danske højskoler hidtil primært blevet tagget som enten en amenity=school eller et amenity=college. Mit forslag er altså, at vi i stedet tagge højskoler som education=folk_high_school (eller noget lignende).
Jeg har ikke undersøgt nærmere, hvor udbredte højskoler, som følger det danske koncept, er i resten af verden. Der synes dog ifølge Wikipedia at findes noget lignende en del andre steder. Men det kan selvføgelig godt være, at det bliver for svært at afgrænse tagget skarpt nok og samrtidig inkludere disse?
Jeg ved godt, at der i princippet er ret frie tøjler på OSM til at opfinde sine egne tags og bare gå i gang med at bruge dem, men jeg vil da gerne høre, hvad I andre tænker om det? Synes I taggingen af højskoler er fin nok, som den er nu, eller ville I også bruge et specifikt højskole-tag, hvis det fandtes?